گروه تجسمی خبرگزاری هنر ایران: شهرام امیری مدیر کارگاه هنری، نقاش، مجسمه‌ساز، منبت‌کار در گفت‌وگو با هنر آنلاین در خصوص برگزاری نمایشگاه تخصصی «ارادت هنر» با مضمون امیر المومنین در غدیر خم توضیح داد: این نمایشگاه تخصصی هر چند با نگاه اقتصادی برپا شده است اما رویکرد غالب ما در برپایی چنین نمایشگاه‌هایی فرهنگی است. نمایشگاه «ارادت هنر» در گالری تلفیق هنر برگزاری می‌شود. ساختمان تلفیق هنر اولین ساختمان تخصصی نمایش هنر تجسمی است که تا 15 تیرماه میزبان نمایشگاهی با موضوع غدیر خم است.

این مدیر هنری با تأکید بر اهمیت هنر با مضامین ارزشی افزود: هنرهایی با مضامینی از این دست اعتبار مکتب هنری ما محسوب می‌شوند و با همین انگیزه نمایشگاه «ارادت هنر» را به پا کرده است.

این نقاش هنرمند در خصوص شرایط برپایی این نماشگاه توضیح داد: ما در این نمایشگاه برای پذیرش آثار فیلتر سختی در نظر نگرفته‌ایم و ممکن است بخشی از آثار ارائه شده در این مجموعه معنای نوستالژیکی از هنر متعهد باشد مثل سکه‌های غدیر، نسخه خطی هنرهای که به عشق علی (ع) خلق شده‌اند و ما این بخش از نمایشگاه را به همین خاطر عشق علی(ع) نامگذاری کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به ارادت ویژه خود به حضرت امیر تأکید کرد: امام علی(ع) نسبت به سایر امامان برای من جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد. به نظر من این امام همام ویژگی خاصی دارند که تنها در ایشان و حضرت عیسی می‌توان آن را دید. بخشی از آن ویژگی‌ها را امروزه انسان‌ها به‌عنوان زیور با خود حمل می‌کنند تا به این واسطه انرژی و قدرت بگیرند. ویژگی‌هایی مانند پهلوانی، هنر، امور خیریه، شهادت، شهامت، وفاداری حتی امور متافیزیک با نام او معنا و شکل می‌گیرد و با همین معنا و مفهوم دو ویترین با نام «به عشق حیدر» و «عشق علی(ع)» در این نمایشگاه شکل‌گرفته است تا هنرمندان یادگاری‌های نوستالژیک خود را در آنجا به معرض نمایش بگذارند. مثل جعبه قرآن‌های کوچکی که به لباس نوزاد آویزان می‌کنند.

امیری با اشاره به بخش از نمایشگاه که نمادی از آب و آینه بود، گفت: آب مهریه حضرت زهرا است و مگر می‌شود، اسم امیرالمومنین را برد و نامی از حضرت زهرا نبرد. به همین دلیل در قسمتی از نمایشگاه قدحی از آب شفاف و زلال گذاشته‌ایم تا نمادی از شفافیت امیرالمؤمنین باشد و درعین‌حال ایشان آینه تمام قد از انسانیت و پیامبر است و آینه کنار آب از این جهت جانمایی شده است. به‌طور کل در این نمایشگاه مفاهیمی از این دست بسیار مورد توجه بوده است.

وی در ادامه افزود: در این نمایشگاه خطبه غدیریه نصب خواهد شد با این تأکید که مردم با مفهوم ولایت بیشتر آشنا شوند. همچنین در این نمایشگاه هنرهای قهوه‌خانه‌ای، صنایع‌دستی مناسبتی که با نام امیر المومنین تزئین شده باشد را نیز در این معرض نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته‌ایم.

این مجسمه‌ساز در باب اهمیت عید غدیر گفت: غدیر یک فرهنگ است و گاهی ساده از آن عبور کرده‌ایم، آن‌قدر که به سایر اعیاد اهمیت می‌دهیم، عید غدیر بسیار مهجور مانده است. باب اهمیت این عید از این نظر که بر موضوع ولایت تأکید دارد بسیار جدی است. ما تلفیقی‌ها انتخابمان امیر المومنین است و هیچ نگاه حزبی و سیاسی نمی‌تواند بر اعتقادات ما تأثیر بگذارد.