به گزارش هنرآنلاین، بهنام کامرانی نمایشگاهگردان نمایشگاه «دفتر مشق» گفت: این نمایشگاه در یک بازه زمانی دو ساله با حضور گروهی از شاگردانم در کلاسهای آزاد هنر جدید شکل گرفت و هر یک از هنرمندان حاضر در نمایشگاه روی موضوع نمایشگاه براساس رسانه خودش کار کرد.
او افزود: دفتر مشق قابلیت این را دارد که بسیار از مسائل از جمله آموزش و پرورش غلط، مسائل اجتماعی و موضوعاتی چون خاطرات شخصی و گاه خاطرات دردناک آموزشی را در آن مطرح کرد و در این مجموعه به نوعی میتوانیم ویژگیهای نسلی را بررسی کنیم.
به گفته کامرانی، در این نمایشگاه آثاری از سمیرا البرز کوه، نازنین بهزادی، شیوه تبار، فائزه خان محمدی، مجتبی روحانی، رایحه سجادیان، نرگس فراهانی، بهروز مسلمی و فرشته همتی دیار جان در معرض دید علاقهمندان قرار میگیرد.
بهنام کامرانی در استیمنت این نمایشگاه نوشته است؛ «همه ما در دفترهای مشقى که سرشار از خاطرات تلخ و شیرین است مشق نوشتهایم، جایی که کودکی را به بزرگسالی پیوند میدهد. از طرفی دفتر مشق و طراحی آن، بستری برای مطالعه مطالب و تصاویر یک نسل است. نسلی پر از امید و هراس، تخیل و تردید، پیروزی و رخوت. دفتر مشق آینهای از تاریخ وگذار است. صفحاتی که حتی اگر سفید باشند پر از گفتنیها و ناگفتنی هستند. در یک سو ما و در سویى دیگر والدین، معلم و مدرسه واقع شدهاند. حسابها و علوم و دروس و خط خطیها و نقاشیها و خلاصه تجسم افکار را میتوان در دفاتر مشق دید و بازیابی کرد.
این نمایشگاه تلقی هنرمندانی را نشان میدهد که هر کدام با رسانههای متفاوت و با تأکید بر محتوای فردی و اجتماعی یا هر دو، این موضوع را نشان دادهاند:
سمیرا البرزکوه با تلقی تازهای به نقاشی صفحات مشق پرداخته هم از جنبهای واقع گرا هم از جنبهای فرم گرا. نرگس فراهانی تورم و تغییر شکل صفحات مشق را به مادهی سرامیک کشانده است. بهروز مسلمی مَثَلی کهنه و حوادث ناشی از آتش سوزیها را با عکس دانشآموزان و دفترهای مشق پیوند داده است. فائزه خان محمّدى بر تصاویری علمی از مغز و رابطهاش بر دفاتر مشق تأکید کرده است. نازنین بهزادی با تأثیر از آثار فرانسیسکو گویا لایههایی از عکس دفترها، سایهها، طبیعت و حیوانات را در فضایی رازگونه بهم آمیخته است. رایحه سجادیان در نقاشیهایش کاغذ مچالهی دفتری را در چشماندازی غریب نشان میدهد، در حالی که با خطوطی از دوخت در هم پیچیدهاند. فرشته همتى کلمات و تصاویر موجودات خیالی را در طراحیهایی تأثیرگذار بهم پیوند داده است. شیوا تبار برداشتی از خاطرات و چشم انداز را در ویدیوهایی بر روی دفترهای مشق پخش میکند. آثار مفهومى مجتبى روحانى بر تغییر شکل و کارکرد دفتر مشق و مداد با نگاهی شاعرانه و انتقادی تمرکز یافته است.
نمایشگاه «دفتر مشق» از چهارم تا پانزدهم شهریورماه ماه در گالری والی میزبان علاقمندان خواهد بود. گالری والی در میدان ونک، خیابان خدامی، پلاک ۷۲ واقع شده است.