به گزارش هنرآنلاین، مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: چهار مجسمه شیر در چهار گوشه میدان کاری است که توسط حسین ارژنگ شاگرد مرحوم غلامرضا رحیمزاده ارژنگ اوایل دهه ۸۰ حدود ۱۸ سال پیش برای تکمیل مجسمه میدان بر اساس طرح ابتدایی ساخته شده و در این میدان قرار گرفته است و از نظر تاریخی با مجسمه اصلی وسط میدان (گرشاسب و اژدها) برابری ندارد. شیرهای اصلی میدان که همزمان با مجسمه مرکزی نصب شده بودند، اوایل انقلاب در جریان اصلاح فیزیکی میدان برداشته و تخریب شده بودند.
دکتر برزین ضرغامی ادامه داد: این مجسمهها بر اساس همان شیرهای قدیمی از طریق تکنیک قالب گیری از جنس فایبرگلاس ساخته و داخل آن برای استحکام بیشتر با بتن پر شده بود. البته به نظر میرسد همین امر (بتنی بودن داخل فایبرگلاس) باعث شده که بعد از ۱۸ سال آسیب جدی ببینند به طوری که قابل مرمت نباشند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، با بیان اینکه مجسمههای این ۴ شیر به گونه ای آسیب دیده بود و در شرایطی بود که سازمان زیباسازی ناگزیر به مرمت اساسی بود، گفت: به دلیل وسعت شکستگی و آسیب دیدگی، بررسیهای لازم توسط یک تیم متخصص در زمان کافی انجام شد. مشورتهای مختلفی با افراد متخصص و هنرمندان مجسمه ساز مجرب صورت گرفت که نحوه این مرمت به بهترین شکل ممکن انتخاب شود.
به گفته ضرغامی، بر اساس بازدیدها و کارشناسیهای انجام شده که این چهار مجسمه قابل استفاده و ترمیم تشخیص داده نشدند و طبق نظریه کارشناسی قرار شد که این مجسمه ها از نو تولید شود که در بدو امر باز تولید یکی از آنها شروع شده است.
ضرغامی با تاکید بر اینکه تکنیک در نظر گرفته شده برای تولید مجدد این مجسمهها همان تکنیک قالبگیری است که در نیمه دهه ۸۰ برای ساخت مجدد شیرها استفاده شده بود، ادامه داد: تکنیک قالب گیری از روی نسخه اصلی برای ساخت مجدد مجسمه ها مورد تاکید کارشناسان و مجسمه سازان قرار گرفت بنابراین مجدداً قالب گیری از روی یکی از این نسخههایی که سلامت بیشتری داشتند توسط تیم مرمت کننده در دستور کار قرار گرفته است.
مدیر عامل سازمان زیباسازی همچنین گفت: با توجه به نظر کارشناسی و اینکه جنس مجسمه اصلی گرشاسپ و اژدها هم از بتن هست تصمیم گرفته شده که مجسمههای شیرها هم در تولید جدیدشان از بتن اجرا شوند تا علاوه بر ایجاد همگونی و هماهنگی بین مصالح مجسمه اصلی و مجسمه شیر ها، طول عمر آنها نیز افزایش یافته و در برابر فرسایش مقاوم تر باشند.
ضرغامی برای رفع نگرانی علاقهمندان به هنر مجسمهسازی و میراث معنوی کشور تاکید کرد: فرآیند کارشناسی و مرمت مجسمه شیرها با دقت و زیر نظر کارشناسان مجرب بوده و هیچ گونه تصمیم گیری غیر کارشناسی و غیر حرفه ای در این امر دخالت نداشته است.