به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ، امیر طهماسبی که با همراهی داریوش جلیلیان و عبدالله محرمی داوری این دوره از آثار رشته نگارگری جشنواره تجسمی فجر را به عهده داشتند در خصوص نتیجه نهایی داوری و آثار راه یافته به جشنواره تجسمی فجرگفت: در بخش نگارگری 413 اثر از 210 هنرمند در جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت 88 اثر به بخش نهایی داوری جشنواره راه یافتند.
وی درباره کیفیت کارهای این دوره گفت: آثار این دوره نسبت به ادوار گذشته ریتم پیش بینی شده ای داشتند و کیفیت مدنظر ما را دارا بودند. امسال تعدادی از جوان ترها هم به جمع شرکت کنندگان اضافه شده بودند و تقریبا نوعی تعادل بین تعداد هنرمندان شناخته شده و جوان وجود داشت.
وی افزود: باتوجه به آماری که دبیرخانه به ما داد، در مجموع 413 اثر در بخش های نگارگری، تذهیب و گل ومرغ به جشنواره ارسال شده بود که ما باتوجه به گنجایش گالری تعداد 88 اثر را انتخاب کردیم. تقریبا تعداد آثار راه یافته در سه بخش با هم مساوی شدند اما معمولا هرسال، رشته تذهیب شرکت کننده های بیشتری داشته است.
این داور نگارگری توضیح داد: بعضی از افراد چند اثر داشتند اما تیم داوری برای اینکه فضا را برای حضور دیگر هنرمندان هم آماده کند، سعی کرد که از هر شخص یک اثر انتخاب کند تا جوان ترها هم فرصت خودنمایی داشته باشند. برای رسیدن به این سطح از کیفیت، در چند مرحله آثار را حذف کردیم و در نهایت به کارهایی رسیدیم که عمدتا باکیفیت، خلاقانه و اصیل بودند. اما به هرحال به جوانانی هم که از آثار اساتید مشق کرده بودند فرصت حضور دادیم.
وی درباره معیارهای داوری این رشته گفت: ما خلاقیت و حفظ اصالت ها را در نظر گرفتیم. این دو فاکتور، معیارهای اصلی در حوزه نگارگری هستند. یعنی کاری که ارائه می شود باید با اصالت نگارگری و نقاشی ایران همراه و در عین حال فضای خلاقانه هم داشته باشد. در خیلی از آثار جشنواره شاهد این ویژگی ها بودیم یعنی کارها مرتبط با سوابق تصویری کشورمان بود و همچنین هنرمندان تلاش کرده بودند تا فضای بهتر و نوآورانه ای را ارائه دهند.
طهماسبی درباره اینکه موافق برگزاری رشته ای جشنواره هنرهای تجسمی هستید یا رفتن به سمت بینا رشته ای بودن، بیان کرد: معمولا مخاطب هر رشته و گرایش، در جای خود محفوظ است. یعنی در عین حال که یک عده به شدت علاقه مند فضاهای کلاسیک و سنتی هستند، افراد دیگری هم دنبال فضاهای جدید می روند. نه تنها اینجا بلکه در همه جای دنیا نمی توان مخاطب را به تماشای یک گرایش محکوم کرد. خوشبختانه جشنواره فجر در این یک دهه تلاش کرده تا فضای هنر را به سمت خلاقانه پیش ببرد. بعضا تاثیرات مثبتی هم روی هنرهای سنتی مانند خوشنویسی یا نقاشی ایرانی داشته اما هر هنر جایگاه خودش را حفظ کرده است.
وی افزود: تنها مشکل ما در این جشنواره، تعداد جوایز است. همیشه در این مورد با دوستان صحبت کرد ه ایم که تعداد برنده های این رشته بیشتر شود. زیرا رشته نگارگری مانند خوشنویسی، گرایش و زیرشاخه های زیادی دارد اما بعضا می بینیم که یک کار فوق العاده تذهیب، بخاطر یک کار نگارگری نادیده گرفته می شود زیرا ما باید از بین این دو گرایش یک برنده اعلام کنیم.
این هنرمند درباره گفتگو بین هنرها که محور اصلی جشنواره است، توضیح داد: رشته های حوزه تجسمی بسیار به هم مرتبط هستند، مثلا با اینکه فرم نقاشی با نقاشی ایرانی متفاوت است اما عملا هر دو نقاشی هستند. یا مثلا در طول تاریخ، همواره تصویرسازی کتاب هایی که به شکل مینیاتور بودند در کنار خوشنویسی بوده و حتی در خیلی از نقاشی ها، محل هایی برای کتیبه ها خالی بوده تا نگارش و کار تکمیل شود. در مواردی هم یک داستان ادبی تصویر می شده و اشعارش را خوشنویس می نوشته است. یعنی ۳ یا ۴ گرایش هنری کمک می کردند تا یک اثر نهایی شود. این معنای اصلی گفتمان و همراهی است. این ارتباط امروزه کمی گسترش یافته زیرا تصویرسازی، کاریکاتور و گرافیک که از گرایش های تجسمی و نقاشی هستند هم به این دایره اضافه شده اند. به نظرم این گفتمان همیشه اتفاق می افتد و چیز جدایی نیست. اما تکرار و فرصت های بیشتر می تواند به این گفتگو، بهتر و بیشتر کمک کند.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن 99 در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار می شود.