به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه طراحیهای حسین طادی و امیر محمدزاده با عنوان "هنر بدون مرز" از 11 مهرماه در مرکز Podium Zuidhaege شهر آسن هلند برپا شده است و در این مرکز بیش از 400 طراحی از دو هنرمند جوان و پرکار در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.
"پتی واگمن" درباره این نمایشگاه گفت: بسیار خوشحالم، از روز نخست شاهد چگونگی شکلگیری نمایشگاه "هنر بدون مرز" به همت ویلم فوختوفن بودم. با شناختی که از او دارم میدانستم که او با انتخاب دو هنرمند پیشرو از ایران، قصد برپایی یک نمایشگاه تفکر برانگیز و با کیفیت را دارد، کما این که چنین اتفاقی با تلاشهای او رقم خورد.
او افزود: طراحی رسانهای است که طی دهههای گذشته جایگاه خود را در دنیای هنر به عنوان رسانهای مستقل تضمین کرده است. بسیاری از هنرمندان با طراحی تلاش میکنند تا پاسخی درباره علت وجودی خود بیابند و در این راه از امکانات متنوعی بهرهمند میشوند. امیر محمدزاده و حسین طادی نیز دو تن از هنرمندانی هستند که با طراحی قصد دارند پیام خود را به جهان صادر کنند.
او افزود: گرچه بیشتر طراحیهایی که در نمایشگاه "هنر بدون مرز" به نمایش درآمدند، ابعاد بزرگی دارند؛ اما صمیمیتی را بازتاب میدهند که نقاشیها نمیتوانند به آن برسند.
به گفته او؛ خانه طراحی در ایران جایگاه ویژهای دارد و هنرمندان این خانه همواره تلاش کردهاند آن چیزی که به آن باور دارند را با دیگران به اشتراک بگذارند. محمدزاده و طادی سبک و خط خاص خود را دارند.
او افزود: در طراحیهای امیر محمدزاده چهره و بدن ظاهر میشود و ناپدید میشود در پسزمینه و در ساختار طراحیهایش میتوان لایههای متراکم و تکنیکهای مختلفی را مشاهده کرد.
این هنرشناس هلندی گفت: طراحیهای حسین طادی تحت سلطه دستها و صورتها هستند اما به سرعت روی کاغذ قرار گرفتهاند، یا به نظر میرسد چنین است. وقتی دو فیلم کوتاه از نحوه کار هر دو دیدم، متوجه تفاوت کار آنها شدم؛ مثل تفاوت میان موسیقی هاردراک و موسیقی کلاسیک.
فرهاد گاوزن درباره این نمایشگاه گفت: برپایی نمایشگاه طراحیهای امیرمحمدزاده و حسین طادی در هلند، اتفاق مهمی برای هنر تجسمی ایران و مجموعه خانه طراحی به شمار میرود.
او افزود: امیر محمدزاده و حسین طادی هر دو با حضور مستمر در فضای آموزشی و پیگیری فردی به توانمندیهای بالایی در طراحی معاصر رسیدهاند و کارهایشان پر از امید و فکرهای تازه است. بسیار خوشحالم که "ویلم فوختوفن" هنرشناس هلندی در دورانی که کوید 19 تمام فضای فرهنگی و هنری جهان را تحت شعاع قرار داده، فرصتی را برای نمایش آثار دو هنرمند ایرانی به وجود آورد.
گاوزن ادامه داد: با برپایی نمایشگاه "هنر بدون مرز" اتفاق بسیار مهمی برای دوستان من در خانه طراحی رقم خورد، امیدواریم بهزودی شاهد برپایی نمایشگاه سایر اعضای خانه طراحی در خارج از مرزهای ایران باشیم و زمینهای برای بیشتر دیده شدن آثارشان در سطح بینالمللی به وجود آید. با معرفی درست طراحی معاصر ایران در عرصه بینالمللی، زمینهای ایجاد میشود تا هنرشناسان به فهم درستی از طراحی معاصر ایران دست یابند.
مؤسس خانه طراحی ادامه داد: ویلم فوختوفن سالهاست، فعالیت خانه طراحی را دنبال کرده و با برپایی نمایشگاه "هنر بدون مرز"، افقهای تازهای را در سرزمین دیگری کشف کرده است. امیدوارم راهی که فوختوفن از طریق هنر و طراحی برای صلح جهانی گشوده همچون راه ونگوگ در میان درخشش طلایی گندمزار پر از برکت و امید باشد.
شیوا بیرانوند درباره طراحیهای حسین طادی گفت: آثار حسین طادی در مرز بین هنر پریمیتیو و بدوی و ادراک هستند. مجموعه دستهای حسین طادی طراحی محض هستند و در فضایی ایمننتال که به هیچچیز بیرون خودش ارجاع ندارد اما شیوهای بدوی از رمز و راز را تداعی میکنند.
این پژوهشگر هنر درباره آثار امیر محمدزاده هم گفت: طراحیهای امیر محمدزاده لحظه عبور زمان و مرز بین بودن و نبودن را در شیوهای از حضور و غیاب بازنمایی میکند. این میانه راه هستی و نیستی، تردید بین جهان آشنا و ناکجاآباد دور از دسترس نیست؛ بلکه همینجا و همین جهان است که از فیلتر اگزیستانسیالیسم هنرمند در حال دگرگونی و تبدیل شدن به جایی دیگر است.
به گفته او؛ محمدزاده در طراحیهایش، شیوه متفاوتی از انتزاع را به صحنه میآورد که درنگی زمانی و درعینحال عبور زمان از جهان اکنون و اینجا را نشان میدهد که نوعی آشناییزدایی تکاندهنده در آن موج میزند. تصاویر در عین این که به نظر منفک از جهان واقعی نیستند اما به غایت منفک از آن، یک اثر انتزاعی منسجم هستند که انتزاع در آنها نه یک تجربه و آزمون و خطا که اینتگریتی و همگنی ویژهای دارد.
نمایشگاه هنر بدون مرز تا 11 آذرماه در مرکز Podium Zuidhaege در شهر آسن هلند میزبان علاقهمندان خواهد بود.