به گزارش هنرآنلاین، در ابتدای این مراسم که دکتر مهدی مقیم نژاد عضو شورای هنری این رویداد اجرای آن را بر عهده داشت، حمید حکاکی و پریا احمدی توضیحاتی را در مورد آثار خود ارائه کردند.
در ابتدا حمید حکاکی در مورد آثار خود گفت: عکاسی پروژه من با چرایی و دغدغههایی که دو ماه در ذهنم بود آغاز شد و باید از اینجا شروع کنیم که چرا عکاسی و همینطور عکاسی دیجیتال را انتخاب کردم و بسیاری مسائل دیگر که باعث شکلگیری این مجموعه شد. در همین ارتباط شروع به مطالعه کردم و مطالعه در این زمینه را از سال 94 به مدت سه سال آغاز کردم و در این مدت سفری برای به نتیجه رساندن این مجموعه داشتم.
وی افزود: در این سفر تنها دوربین عکاسیام را همراه خود داشتم و عکاسی خیابانی انجام میدادم و سعی کردم به فرمی برسم که متعلق به حمید حکاکی باشم در این مسیر کسب تجربه کردم و به جایی رسیدم که این موضوع با حوزه دیگر علاقهمندیهایم تلاقی پیدا کرد و برای اینکه عکسها فرم بهتری پیدا کنند، آنها را ویرایش کردم و در بعضی مواقع عناصر را جابجا و یا حذف کردم. روش کارم این بود که از شات هایی که میگرفتم، افرادی را که متفاوت بودند و یا میتوانستند بستر یک روایت باشند، انتخاب میکردم و با آنها ترکیبهای متفاوتی را ایجاد میکردم و سعی کردم مرزهایی را در این روایتها رعایت کنم.
سپس پریا احمدی نیز در مورد آثار خود گفت: دوست داشتم که در مکانهایی که مردم اوقات فراغتشان را در آنجا میگذرانند عکاسی کنم و یکی از مکانهایی که از نظر خودم بسیار برای عکاسی مناسب بود، مجتمع ایران مال بود. بار نخستی که به مجتمع ایران مال برای عکاسی مراجعه کردم، تنها نظارهگر اطراف خودم بودم و نتوانستم عکاسی کنم و این اتفاق برای چندین مرتبه رخ داد و این موضوع را درک نمیکردم اما سعی کردم فضای آن مکان را با تصاویری که میتوانست هرجایی گرفته شود، نشان دهم طوری که مخاطب بتواند به یک تصوری از آن مکان برسد.
در بخش دوم این نشست دو هنرمند عکاس دیگر به نامهای گلرو علیآبادی زاده و سودابه شایگان در مورد آثار خود ارائه دادند.
در ابتدا سودابه شایگان در مورد آثار خود گفت: برای کار خودم تصمیم گرفتم که تکرار شونده بودن اسطورهای را موضوع کارم قرار دهم. الگوهایی هستند که به تخیلات بشر شکل میدهند که در تمام مکانها یکسان هستند. ممکن است تمام اتفاقاتی که در زندگی بشر افتاده است بر روی او تأثیر بگذارد. کارم را تنها محدود به فضای داخلی خانه کردم و با چیدمان فضای خانه سعی کردم این عکسها را بگیرم.
در ادامه گلرو علیآبادی زاده گفت: شکل پیشین این پروژه از یک کتابی الهام گرفته شده که این کتاب زندگی همه افراد جامعه از طریق یکسری دوربین چک میشدند و این دوربینها به تمام مسائل عاطفی، فردی و اجتماعی افراد نظارت داشتند. این دوربینها یکسری نقاط کوری داشتند که تصاویری را میتوانستند ثبت کنند و آن افراد آن نقاط را شناخته بودند و آن افراد میتوانستند در آن نقاط خودشان باشند. این دوربینها من را به فکر واداشت که به چه صورت میتواند این کار را انجام دهد. نخستین کاری که انجام دادم این بود که دوربینهای مداربسته را چک کردم. سپس پروژه پرورش پیدا کرد و به سمت دوربین عکاسی رفتم و محدودیتها و قابلیتهای بیانی عکاسی بررسی شد.
پس از صحبتهای سودابه شایگان و گلرو علیآبادی زاده، دو لوح یادبود به این دو هنرمند اهدا شد و بخش دوم نشست نیز به پایان رسید.
بخش سوم و پایانی روز نخست نشستهای هشتمین دوره روز به عکاسان، به نشست نقد و بررسی نمایشگاه با حضور دکتر هادی آذری اختصاص داشت.
هادی آذری در ابتدا گفت: بسیاری از عکاسانی که عکسهایشان در دیوار و خیابانهای شهر وجود دارند، عکاسان حرفهای محسوب نمیشوند اما در اینجا پرسشی مطرح میشود که آیا عکاس آماتور عکاس بد و کمتوانی است؟ در جواب این پرسش باید بگویم که خیر اینطور نیست. همچنین بسیاری از عکاسانی که عکسهایشان در کوچه و خیابان هستند، تحصیلات آکادمیک در زمینه عکاسی ندارند.
آذری ادامه داد: بسیاری از هنرمندان مفهومی در آثارشان زبان را وارد میکنند و اصرار دارند که هنرهای تجسمی به پایان رسیده و تنها باید خوانده شود بنابراین این اتفاق همانقدر که میتواند اتفاق فرخندهای باشد، به همان اندازه میتواند اتفاق فرخندهای نیز نباشد.
هادی آذری تصریح کرد: مشکل عکاسی ما در سالهای اخیر این بوده که به جای اینکه به روح زمانی و همچنین معضلات و مشکلات خودش پاسخ دهد، درگیر مفاهیم و ایدهها شده است. در حال حاضر باید ببینیم که صرف اینکه 40 عکاس برای این دوره انتخاب شده است اتفاق خوبی است یا خیر و آیا پس از آن میتواند واکنش منفی برای مسئولان 10 روز با عکاسان به دنبال داشته باشد.
در پایان مراسم نیز لوح یادبودی به دکتر هادی آذری اهدا شد.
گفتنی است؛ انجمن عکاسان ایران هشتمین دوره 10 روز با عکاسان را از هشتم تا 18 آذرماه جاری در خانه هنرمندان ایران برگزار میکند و در این دوره 40 پروژه به نمایش گذاشته شده است.