به گزارش هنرآنلاین، بهنام صدیقی، عکاس، مدرس عکاسی و عضو شورای هنری هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران گفت: ما نیاز داریم بدانیم نگاه عکاسان در پروژههای شخصی به مسائلی که تجربه میکنند، چیست. 10 روز با عکاسان ایران که سالی یکبار برگزار میشود میتواند با وسعت نسبی که دارد سالبهسال تحولات عکاسان ایران را ارزیابی کند. عکاسی یک مدیوم خیلی گسترده است رویکردهای کاربردی، شخصی و هنری و ... دارد. در این دوره 10 روز با عکاسان ایران از شورای هنری دعوت شد در بحثهای اولیه مقرر شد که آن بخش از عکاسی که خودانگیخته و بر مبنای تجربههای عکاسان است دنبال شود، چون ایدهها و دیدگاههای عکاسان مورد پرسش و نیاز به ارزیابی است که منتقدان و پژوهشگران آنها را کنار هم ببینند. البته نمایشگاه هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران نمیتواند ادعا کند کل عکاسی ایران را رصد کرده است. این نمایشگاه در یک فرصت محدودی شکلگرفته است اما چنین اتفاقی را در تاریخ عکاسی ایران به یاد ندارم که بدون فراخوان 40 پروژه عکاسی انتخاب شود. اعضای شورای هنری که در آموزش فعال هستند کارهای عکاسان را رصد کردند و آثار ایده محور عکاسان در شورا ارزیابی شد. با توجه به اینکه فرصت محدود بود نمیتوان گفت هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران برآیند عکاسی چند سال اخیر است. شورای هنری با آشنایی که با کار عکاسان در فضای دانشگاه و شهرستانها و ... دارد، بر اساس عکاسی ایده محور، آثار نمایشگاه را انتخاب کرده و نتیجه این دوره 10 روز با عکاسان ایران قابلتأمل، نقد و پرسش است. نشستهای هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران بخشی از پروژههای این نمایشگاه است، نشستها یک بعد آموزشی دارد و گفتوگوها روی مسئله و نقد نمایشگاه متمرکز است. به واسطه این نمایشگاه ممکن است پیشنهادهایی به ذهن برسد که بر اساس آن برای اتفاقات بعدی مانند نمایشگاهها یا تألیف و ... برنامهریزی شود.
صدیقی در ادامه گفت: رویدادهای جدی که به عکاسی ایده محور بپردازد و سراسر کشور را در برگیرد اندک است. رویدادهایی که بر اساس فراخوان برگزار میشود ممکن است نتواند برآیند عکاسی ایران را ارزیابی کند چون ممکن است عدهای بر اساس فراخوان در رویدادها شرکت نکنند. بی ینال ها در دنیا به صورت کیوریتوری برگزار میشود و یک فرایند دوسالانه است. این دوره 10 روز با عکاسان ایران به دلیل فرصت کم تم ندارد و باید فکر کرد که دوسالانه عکس چگونه میتواند باشد و 10 روز با عکاسان ایران چگونه پیش برود. به عنوان مثال 10 روز با عکاسان ایران میتواند یک ویژگی سنی هم داشته باشد و به جوانان فرصت بیشتری بدهد که در این نمایشگاه نیز بیشتر عکاسان زیر 35 سال سن دارند. دوسالانه میتواند خارج از این مرزها حتی هنرمندان خارجی را دعوت کند.