به گزارش هنرآنلاین، سعیدیان در "تصعید" به بازخوانی مفهوم والایش که از نظریات زیگموند فروید عصبشناس و روانکاو مشهور اتریشی است میپردازد. فروید معتقد بود انواع فعالیتهای انسان، مخصوصاً آنهایی که ماهیت هنری دارند، جلوههایی از تکانههای نهاد (غرایز) هستند که به راههای خروجی جامعه پسند منحرف شده است. رامین سعیدیان فارغالتحصیل کارشناسی ارشد پژوهش هنر است. پژوهشهای او متمرکز است بر نشانهشناسی تصویری و بررسیهای نظری نشانهشناسی مدرن که خوانش یا تاویل متن تصویری را معنا میکند.
او در بیانیه نمایشگاه نوشته است: "هر انسانی حداقل دو نفر است. بنابراین ما دو مؤلف و دو مخاطب داریم. مؤلف و مخاطب خودآگاه و ناخودآگاه. مؤلف خودآگاه ترسیم میکند، از معلومات خود در هنر سود میبرد. مؤلف ناخودآگاه با تردستی، اشکال او را عوض میکند و در معانی غیرمتعارف به کار میبرد و سمبلهای ناشناخته میآورد. مخاطب به قول خودش دارد اثر هنری را میبیند اما حواسش جای دیگری است، فرمی، صحنهای، وصفی دقایقی است که او را با خود برده است. امروزه بعضی از فوتوفنهای ناخودآگاه را خودآگاه اعمال میکند، اما نباید پنداشت که دست ناخودآگاه رو شده است، ناخودآگاه مواضع خود را پنهانتر کرده و به حیطههای ناآشناتر و دورتری میرود".
در این نمایشگاه، سعیدیان آثار هنری ۸ آرتیست را بر مبنای نظریه "تصعید" گردآوری کرده است. هنرمندان این نمایشگاه عبارتاند از: مینا اخوان، مینا جعفری، زهرا زینعلی، پگاه سلیمی، محمدعلی فاموری، رضا فاموری، شیرین کرمیمفرد و سعیده محمدیپناه.
نمایشگاه "تصعید" تا ۵ آذر ۱۳۹۸ در گالری علیها به نشانی تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، کوچه ماهروزاده، کوچه رمضانیان، ابتدای کوچه احمدیمقدم، شماره۳۱، طبقه اول مراجعه کنند.