سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی جاوید عندلیب با نام "اولین نقاش" در گالری آس، نمایشگاه نقاشی محمد عباسی با نام "سری قایق" در گالری هما، نمایشگاه مجسمه حمیدرضا فتوحی با نام "حمین هوالی" در گالری ساربان و نمایشگاه آثار الیکا هدایت با نام "نان و سیرک" در گالری دستان+2 سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

تنها در میان مصائب

نمایشگاه نقاشی محمد عباسی با نام "سری قایق" در گالری هما برپاست. عباسی سوژه واحدی را در تمام تابلوهای این مجموعه تکرار کرده و آثاری را به نمایش گذاشته است که در عین اشتراکات موضوعی و ظاهری، تصاویری از موقعیت‌های متنوع را ایجاد کرده است. در همه تابلوها دریایی مواج و خروشان را می‌بینیم که قایقی چوبی در آن سرگردان است. این قایق بی‌سرنشین که هیچ‌کس وظیفه هدایت آن را بر عهده ندارد، در میان امواج سهمگین بی‌پناه مانده و در معرض آسیب است.

این قایق را می‌توان نمادی از انسان و تنهایی او در محیط پیرامونش دانست. آدمی که در میان مصائب گرفتار شده و نه تنها خود راهی برای خروج از آنها نمی‌یابد، که هیچ شخص دیگری هم برای راهنمایی او وجود ندارد. پس این قایق هیچ راهی جز کنار آمدن با شرایط و صبر برای رسیدن به ساحل و نجات یافتن ندارد.

نمایشگاه نقاشی محمد عباسی در گالری هما

عباسی با استفاده از لکه‌های رنگ تیره و روشن توانسته است امواج دریا را به خوبی نمایان کند و انرژی و خشونت نهفته در آنها را به مخاطب انتقال دهد. تنالیته آبی و سبز در کنار سیاه و سفید، فضایی سرد و تیره را به وجود آورده است که به وهم محیط اضافه می‌کند و حس ترس و ناامیدی را دامن می‌زند.

در هیچ کدام از تابلوها عنصر غیرطبیعی به چشم نمی‌آید و در واقع به جز قایق، آب و صخره، شاهد هیچ چیز دیگری نیستیم. اما در یک تابلو شمع روشنی را می‌بینیم که بر روی ساحل قرار گرفته و کورسویی از امید را می‌تاباند. این شعله اندک و متزلزل، تنها نشانه امید است که می‌تواند قایقی را به سمت خود خوانده و آن را نجات دهد.

نمایشگاه نقاشی محمد عباسی تا 5 شهریور در گالری هما واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک میزبان هنردوستان است.

 

بازسازی واقعیت 

نمایشگاه نقاشی جاوید عندلیب با نام "اولین نقاش" در گالری آس برپاست. عندلیب در این تابلوها انسان را در موقعیت‌های گوناگون به نمایش کشیده و صحنه‌های متفاوتی را به وجود آورده است. سوژه تابلوهای او می‌تواند کودکانی در حال بازی یا بزرگ‌سالانی باشند که برای ثبت یک عکس زیبا فیگور گرفته‌اند.

اما در اغلب آثار ارتباطی میان سوژه و محیط پیرامون او دیده نمی‌شود و این‌طور به نظر می‌رسد که آدم‌ها از یک فضا بریده شده و در فضایی دیگر قرار گرفته‌اند. این موضوع گاه با نمایش پس‌زمینه‌هایی بی‌ربط رخ می‌دهد، مانند وقتی‌که کودکی در حال پرش را بر روی زمینه‌ای از یک جنگل انبوه می‌بینیم و یا آنجا که کودکی با حلقه بادی بر دور کمر، به جای شیرجه زدن در دریا بر روی زمین در حال پریدن است. در تعداد دیگری از تابلوها این عدم ارتباط به دلیل وجود زمینه‌هایی غیر واقعی است که از تاش‌های رنگ و بافت آنها شکل‌گرفته‌اند. این بار به نظر می‌رسد زنان یا مردانی که در این محیط دیده می‌شوند در کنار دیوار ایستاده‌اند و یا در محیطی راه می‌روند که با سطحی از رنگ پوشیده شده و ویژگی‌های آن پنهان شده است.

نمایشگاه نقاشی جاوید عندلیب در گالری آس

آدم‌هایی که در تابلوها دیده می‌شوند افرادی از ملیت‌ها و حتی زمان‌های مختلف هستند و به نظر می‌رسد از میان فیلم‌ها، کتاب‌ها و نشریات خارجی انتخاب‌شده و حالا در بستری متفاوت قرار گرفته‌اند. همین موضوع باعث می‌شود جدایی آنها از محیط اطراف تشدید شود و درعین‌حال برای مخاطب این امکان به وجود آید که معنای تازه‌ای از این تصاویر دریافت کند.

نمایشگاه نقاشی جاوید عندلیب تا 4 شهریور در گالری آس به نشانی شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، پلاک 1831 میزبان هنردوستان است.

 

دگردیسی

نمایشگاه مجسمه حمیدرضا فتوحی با نام "حمین هوالی" در گالری ساربان برپاست. آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده است را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. تعدادی از مجسمه‌ها نشان دهنده موجودی ناشناخته هستند که در واقع فرمی مسخ‌شده و تغییر یافته از انسان دارند. بدن آدم با سری لهیده و آویزان و بال‌های کوچکی که بر پشت او قرار دارد موجودی را به وجود آورده است که میان انسان و فرشته و شیطان سردرگم است.

این آدم‌ها گاه قهرمانانی با دستکش بوکس هستند که فیگوری پیروزمندانه و حالتی پر غرور دارند و گاه چنان خسته و نا امید بر زمین افتاده‌اند که نشانی از برخاستن دوباره در آنها دیده نمی‌شود. اغلب آنها رنگ‌هایی چشمگیر مانند قرمز و نارنجی دارند و پایین پای آنها حجمی از رنگ دیده می‌شود که گویی حاصل از آب شدن فیگور و ریختن آن روی زمین است. نحوه نمایش مجسمه‌ها نیز در ایجاد این حس تاثیر زیادی دارد. آنها گاه بدون واسطه روی زمین قرارگرفته‌اند و انگار روی آن پخش‌شده‌اند.

نمایشگاه مجسمه حمیدرضا فتوحی در گالری ساربان

تعداد دیگری از مجسمه‌های این مجموعه نیز همان موضوع دگرگونی را نشان می‌دهد اما این بار این دگرگونی نه به شکل درونی و ذاتی که حاصل دخالت انسان در زندگی موجودی دیگر است. ماهی‌های بزرگی که تبدیل به قوطی کنسرو شده‌اند، نشان‌دهنده دخالت انسان در طبیعت است و فتوحی به‌گونه‌ای این وضعیت را نمایش داده است که گویی دیگر هیچ ماهی‌ای به شکل طبیعی باقی نمانده و همه آنها لاجرم به کنسروهایی با ظاهر زیبا و رنگ‌های درخشان تبدیل‌شده‌اند. چیدن این مجسمه‌ها در قفسه نیز یک فروشگاه را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند و تاکید بیشتری بر مصرفی شدن همه موجودات است.

نمایشگاه مجسمه حمیدرضا فتوحی با نام "حمین هوالی" تا 4 شهریور در گالری ساربان برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130، طبقه اول مراجعه کنند.

 

دنیا بر صحنه سیرک

نمایشگاه آثار الیکا هدایت با نام "نان و سیرک" در گالری دستان+2 برپاست. هدایت در این مجموعه به نمایش انسان امروز و موقعیت او در جهان معاصر پرداخته است. آدم‌ها در آثار او دارای فیگورهایی تغییر شکل یافته هستند و یا به معلولیت‌های گوناگون دچارند. با این حال به نظر نمی‌رسد که آنها از شرایط خود ناراضی باشند و یا حتی نسبت به آن آگاهی داشته باشند. گویی آنها از ابتدا به همین شکل بوده و یا موقعیت کنونی خود را به راحتی پذیرفته‌اند و به همین دلیل هیچ‌چیز عجیبی در وضعیت خود نمی‌بینند.

فضای تیره نقاشی‌ها با رنگ‌های تند یا خاکستری‌ها همراه شده و محیطی خفقان‌آور را به وجود می‌آورد که شلوغی و آشفتگی باعث تشدید آن می‌شود. در این محیط آدم‌هایی را می‌بینم که در حال تفریح و شادی هستند یا در موقعیت‌هایی غیرعادی دیده می‌شوند. آدم‌هایی منقاردار که از مغز یک شخص دیگر تغذیه می‌کنند، مردانی کت و شلوار پوش که از پشت یک موجود ناشناخته برآمده‌اند، یا آدم‌هایی بدون سر، قهرمانان این تابلوها هستند.

نمایشگاه آثار الیکا هدایت در گالری دستان+2

جدا از انسان‌های تغییر شکل یافته، سایر موجودات هم‌چنین شرایطی دارند و به جانورانی عجیب تبدیل شده‌اند که شباهتی به حیوانات واقعی ندارند. همه این فضا و موجودات درون آن مانند داستانی تخیلی به نظر می‌رسد که هر اتفاقی در آن ممکن است و هیچ محدودیتی برای رویدادها وجود ندارد. اما این فضا در نهایت چیزی جز ترس و انزجار را به مخاطب منتقل نمی‌کند و او را به فکر وامی‌دارد که چه زمانی زندگی ما به چنین موقعیتی خواهد رسید.

نمایشگاه آثار الیکا هدایت تا 22 شهریور در گالری دستان+2 برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 8 طبقه 2 مراجعه کنند.