سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی شادی اجباری با نام "پدید آمدن هیولا" در گالری هما، نمایشگاه آثار طراحی نازیلا مقدم در گالری هور، نمایشگاه مجسمه محمد مقدسی با نام "سکوت" در گالری کاما و نمایشگاه عکس محمد صیاد با نام "اقلیم حیرانی" در مرکز نبشی سوژههای این هفته گالریگردی هنرآنلاین هستند.
هیولای مرگ و نیستی
نمایشگاه نقاشی شادی اجباری با نام "پدید آمدن هیولا" در گالری هما برپاست. تقریبا همه نقاشیهای این مجموعه از زمینهای تخت و یک حجم ناشناس که بر روی آن قرار گرفته است تشکیل شدهاند. نگاهی دوباره به این حجمهای سفید، مخاطب را با اجزایی از بدن موجوداتی مواجه میکند که زمانی زنده بودهاند. جمجمه، استخوان و اسکلت جانوران مختلف در شکلها و اندازههای گوناگون در فضایی خالی و متروک رها شده است و هیچ نشانی از حیات در این محیط به چشم نمیآید، مگر جانوران کوچک و گاه دفرمهای که حضوری کمرنگ در فضا دارند.
به نظر میرسد با دنیایی مواجه هستیم که سالها از زندگی آخرین موجودات آن گذشته است و به دلایلی نامعلوم همه جانوران منقرض شدهاند. اگرچه نام نمایشگاه اشارهای به پدید آمدن هیولا دارد و انتظار میرود که مراحل به وجود آمدن یک جانور را شاهد باشیم، اما در واقع چیزی جز نیستی را نمیبینیم. هیولای مرگ و نابودی، همان چیزی است که پدید آمده و همه جانوران را به کام خود کشیده است.
اما یکی از تابلوهای این مجموعه تفاوت بارزی با دیگر آثار دارد. رنده فلزی بزرگی که استوار و باقدرت در میان کادر قرار گرفته است، هیچ ارتباطی با موجودات فناشدهء تابلوهای دیگر ندارد. یک شی ساخته دست انسان که در زندگی او مورد استفاده قرار میگیرد و از مادهای فناناپذیر ساخته شده است، نمادی از حضور پرقدرت انسان است و شاید کنایهای از اینکه انسان همان هیولاییست که باعث نابودی موجودات دیگر میشود.
اجباری با استفاده از مداد رنگی و پاستل به طراحی فرمها پرداخته و با سایهروشنهای ملایم یا خطوط دورانی و هاشورها، حجمهای بیجان و فضای اطراف آن را به وجود آورده است. محیط تیره و خاکستری موجود در تابلوها را اندک رنگهای موجود در آثار هم نمیتواند خنثی کند و سنگینی مرگ و نیستی در آنها حس میشود.
نمایشگاه نقاشی شادی اجباری تا 22 مرداد در گالری هما واقع در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک میزبان هنردوستان است.
زیبایی آسیبپذیر
نمایشگاه آثار طراحی نازیلا مقدم در گالری هور برپاست. مقدم در این مجموعه به موضوعی آشنا و سابقهدار در تاریخ هنر پرداخته است و در همه تابلوهای او شاخههای گل به عنوان سوژه اصلی به چشم میآیند. با این حال در آثار مقدم تفاوتهایی آشکار با آنچه اغلب از نقاشی گلها شاهد هستیم، به چشم میخورد.
نخستین موضوعی که جلب توجه میکند رنگ سیاه و خاکستری گلهاست. اگر وجه شاخص گل را رنگهای زیبا و چشمنواز آن بدانیم، نقاش با حذف رنگ از این گلها قصد داشته جلوه ظاهری آنها را حذف کند و ذهن مخاطب را به سمتی دیگر ببرد. قصد او نمایش زیبایی یا ارائه عنصری تزیینی نیست و در عین حال گلها را به عنوان مطالعهای علمی یا گیاهشناسی به تصویر نکشیده است.
آنچه در همه تابلوها دیده میشود گلهایی است که با خطوط نازک طراحی شده و یا با سطوح خاکستری شکل گرفتهاند، سادگی فرمها و در عین حال سادگی در پرداخت آنها، نشان میدهد هنرمند قصد داشته با دوری از پرداخت جزییات و ظواهر، گل را به عنوان عنصری جذاب و فناپذیر نمایش دهد که زیبایی آن بیشتر باعث آسیب رسیدن به آن میشود. خطوط نازک و نااستواری که گاه در میانه کار رها شدهاند، یا سطوح تخت و بدون سایه روشنی که فرم گل را به وجود آوردهاند، در کنار فرمهای هندسی دایره و مستطیل قرار گرفته و به این ترتیب گلها را از جایگاه اصلی آنها جدا کردهاند. شاخههای گل نه در طبیعت و گلزار قرار دارند و نه در گلدانی زینتبخش خانه شدهاند. آنها حضوری مستقل دارند که در عین قدرت بخشیدن به گلها، باعث شده کارکردشان نیز از میان برود.
نمایشگاه آثار طراحی نازیلا مقدم تا 28 مرداد در گالری هور برپاست. این گالری در خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12 قرار دارد.
آدمهایی در انتظار
نمایشگاه مجسمه محمد مقدسی با نام "سکوت" در گالری کاما برپاست. در این مجموعه آثاری ساخته شده از چوب به نمایش درآمده است که اغلب در ابعادی کوچک و با جزییات زیاد ساخته شدهاند. مقدسی در این آثار از تنه درختان استفاده کرده و تا حد ممکن فرم و خصوصیات ظاهری آن را نیز حفظ کرده است.
این برشهای تنه درخت معمولا به شکل نیمدایرههایی با سطح بافتدار و خشن دیده میشوند که بافت آنها اگرچه میتواند تاثیر گرفته از شکل واقعی تنه درخت باشد، اما برشهایی که بر روی چوب به وجود آمده است فرمی با عمقی بیشتر از پوسته را به وجود آورده است.
اما وجود این فرمها بیدلیل نیست و آنها به عنوان محلی برای حضور انسان ساخته شدهاند. آدمهایی بسیار کوچک و ظریف، در میان نیمدایره یا بر روی ارتفاعی از آن ایستاده و به دوردست خیره شدهاند. آدمهای تنهایی که نه کاری انجم میدهند و نه حرکتی دارند، گویی در انتظار چیزی هستند که تنهایی آنها را پر کند.
مقدسی در اثری دیگر، از فرم طبیعی تنه درخت فاصله گرفته و فرمی شبیه قایق چوبی ساخته است که به جای بادبانهای آن، بلوکهای کوچک چوبی قرار دارد. چنین بادبانی نمیتواند با حفظ انرژی باد به سمت مقصد حرکت کند، بنابراین انسانی که بر روی قایق ایستاده است نمیتواند امیدی به حرکت داشته باشد.
نمایشگاه مجسمه محمد مقدسی تا 16 مرداد در گالری کاما برپاست. این گالری به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک 24 طبقه دوم قرار دارد.
نگاهی به تاریخ
نمایشگاه عکس محمد صیاد با نام "اقلیم حیرانی" در مرکز نبشی برپاست. آنچه در این مجموعه به نمایش درآمده عکسهایی است که محمد صیاد در طول سالهای ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۰ از کوچ کردهای عراق به خاک ایران و رنج آوارگان ثبت کرده است.
عکسهای سیاه و سفید این مجموعه نمایشدهنده زندگی روزمره مردمی است که در جادهها و بیابانها سرگردان هستند، افرادی که از ظلم و سختیها فرار کرده و به امید شرایطی بهتر، آواره شهرهای دیگر شدهاند. آنها مردمی هستند که لوازم زندگی خود را رها کرده و سرپناهشان چادرهایی موقتی است.
صیاد در این عکسهای مستند، به نمایش لحظاتی از زندگی آدمها و احساسات و رفتار آنها پرداخته است. در بعضی از تصاویر شاهد گذر دستهجمعی آدمها از یک محل هستیم، در بعضی دیگر نحوه زندگی آنها در چادرها را میبینیم و جایی دیگر مشکلات آنها در عبور از یک مسیر سخت را میبینیم. اما عکاس گاه به سوژههای خود نزدیکتر شده و آنها را به صورت انفرادی نمایش داده و حتی پرترههایی از مردم را ثبت کرده است.
کودکانی که بیخبر از اوج فاجعه، اما غمگین از آوارگی و سرگردانی، با چهرههایی بهتزده به دوربین نگاه میکنند یا زنان و مردانی رنج کشیده با چشمانی غمبار، در این تصاویر دیده میشوند. در عکسهای صیاد لحظاتی از تاریخ ایران ثبت شده که تاثیرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جنگ بر مردم را نشان میدهد. صیاد که سالها سابقه عکاسی انقلاب و جنگ را دارد، توانسته با قرار گرفتن در میانه بحران به خوبی شرایط سخت دوران را برای نسلی که دیگر ثبت کند.
نمایشگاه عکس محمد صیاد تا 8 شهریور در مرکز نبشی به نشانی میدان هفتتیر، خیابان کریمخان، خیابان استاد نجاتاللهی، کوچه خسرو، پلاک ۵١ برپاست.