به گزارش هنرآنلاین، مهرداد افسری (م. 1356، خوی، ایران)، عکاس، مستندساز و ویدیو آرتیست، مدرک کارشناسی عکاسی خود را در سال 1379 و کارشناسی ارشد عکاسی خود را در سال 1385 از دانشگاه هنر تهران دریافت کرده است. او 16 سال سابقه تدریس در دانشگاههای هنر را دارد و عضو افتخاری "انجمن هنرهای تجسمی ایران" است. افسری از سال 1379 تاکنون ۱۶ نمایشگاه انفرادی در گالریهای مختلف برگزار کرده است. آثار او در بیش از یکصد نمایشگاه و حراج هنری به نمایش در آمده است از جمله بینال ونیز، پاریس فتو، هنر معاصر استانبول، موزهی کوئینز آمریکا، موزه هنرهای معاصر گرجستان، دانشگاه وستمینستر لندن و موزه ملی رینا صوفیای اسپانیا. داوری و سخنرانی در جشنوارههای متعدد داخلی و بینالمللی و کیوریتوری چندین نمایشگاه از دیگر فعالیتهای اوست. آثار افسری در کتابها و نشریات متعدد داخلی و خارجی به چاپ رسیده است. آثار او بیشتر دارای مضامین فلسفی و هستیشناسانه است.
عکسهای مهرداد افسری مجموعهای است درهمتنیده از روابط پیچیده در باب چیستی تصویر، بازنمایی و مداقه در جهان. عکاسی برای او مدیومی است که اتفاقا برای رسیدن به حقیقت تام به توان آن امید نمیبندد و ابزاری است برای دیدن و طرح پرسشهایی که پاسخشان فراتر از توان بازنمایی و ثبت واقعیت است. او برهانی خُلفی را در پیش میگیرد و نفس دیدن و بازنمایی را با سوال و چالش و تردید مواجه میکند.
"عکسهای در پیش" با دوربین پولاروید عکاسی شدهاند، یعنی فرایند بازنمایی بهطور مستقیم و از دید لنز دوربین انجام شده؛ اما اینبار عامل یعنی عکاس میدان دید دوربین را سد کرده و جلوی بازنمایی را گرفتهاست. اراده سوژه، سد راه بازنمایی شده است و این مکانیسمِ ماشینی را با تصمیم خود دچار اختلال کرده است. بنابراین نه از عکس بهعنوان ابژه بازنمایی چیزی مانده و نه از جهان بهعنوان موضوع آن. چیزی برای دیدن نیست و تصمیم و قضاوت و تجسم برعهده ذهن دریافتگر است تا به پرسشهای خود در باب چیستی و چرایی این آثار پاسخ دهد. تنها سرنخ عناوینی است که در حاشیه پایینی هر عکس آمده که به تاویل ما جهت میدهد.
اینگونه است که افسری اثرش را نه در چارچوب دوبعدی عکس بلکه در رابطهای سهگانه میان سه مفهوم "دریافتگر ـ تصویر ـ جهان" بسط و تعریف میکند. او از ما میخواهد تصویر را بهمثابه امری ذهنی ببینیم نه عینی، اما گویی هم به بازاندیشی مفهوم تصویر، بازنمایی و تماشا میپردازد و هم به بازنگری و نتیجهگیری دستاورد بیست سال گذشتهاش. همهچیز تیره یا روشن است و تقریبا تخت؛ گویی هنرمند در این سهگانه نیز به بازاندیشی میپردازد و نظم این ساختار را برهم میزند و آن را دچار اختلال میکند. بدین روش که دریافتگر در جای خود میماند اما آنچه در پیش دارد دیگر "تصویرـجهان" نیست، بلکه "ناـتصویر، ناـجهان" است.
افتتاحیه این نمایشگاه جمعه 24 خرداد 1398 از ساعت ۱۶ الی 21 برگزار شده و بازدید تا 12 تیر از ساعت 16 الی 21 در گالری محسن به آدرس بزرگراه مدرس شمال، خیابان ظفر شرقی،کوچه ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوارمینا، پلاک 42 امکانپذیر است.