به گزارش هنرآنلاین، جاسم غضبانپور عکاس مستند اجتماعی و داور جشنوارههای مختلف عکاسی، واضح بودن فراخوان جشنوارهها را یکی از راههای شناخت هر چه بیشتر عکاس از اهداف برگزارکنندگان آن بر شمارد و اظهار داشت: انتخاب یک متن فراخوان مناسب و به دور از هر گونه ابهام میتواند کمک کند تا آثار بیارتباط کمتری به دبیرخانه جشنواره ارسال شود. بدون شک اگر در متن جشنواره با ابهاماتی روبرو باشیم و یا اعضای هیأت داورانی که برای ارزیابی آثار انتخاب میشوند در حد خیلی مطلوبی نباشند، ممکن است که با اقبال جامعه عکاسان روبرو نشویم.
وی برگزاری جشنوارههای هنری و آثار هنرمندان را در نمایش هر چه بهتر بحران آب به مردم مفید خواند و گفت: این گونه حرکتهای فرهنگی و نمایش مشکلات زیست محیطی از قبیل آب که به واقع نبودن آن معضل اساسی برای مردم ایجاد میکند، باید تنها محدود به یک یا چند دوره جشنواره نباشد بلکه با برنامهریزی و مدون بودن دبیرخانه آن در طول سال و ترسیم نقشۀ راه بتوان این موضوع را در میان هنرمندان نهادینه کرد تا آن ها به دنبال موشکافی هر چه بهتر موضوع باشند و آن را در عکسهای خود نشان دهند.
غضبانپور ادامه داد: شکلگیری دبیرخانۀ سالانه، برگزاری کارگاههای آموزشی و اطلاعرسانی صحیح در میان عکاسان سراسر کشور و بویژه استانهایی مثل خوزستان، اصفهان، ارومیه که با بحران کم آبی روبرو هستند میتواند در سالیان آینده ما را با عکسهای بسیار خوب و تأثیرگذاری روبرو کند.
این عکاس جنگ، محدود نشدن جوایز جشنواره به رتبههای اول تا سوم را باعث ایجاد انگیزۀ مضاعف در تعداد بیشتری از شرکتکنندهها دانست و خاطر نشان کرد: در بسیاری از جشنوارهها شاهد بودم که اهدای جوایز به نفرات برتر گاهی چنان تکبر و غروری برای آن ها بوجود میآورد که باعث میشود تا از مسیر اصلی کار حرفهای خود دور شوند ولی فکر میکنم اگر فارغ از معرفی رتبههای برتر سعی کنیم تا به طور مساوی نفرات برگزیده را معرفی کنیم هر چه بهتر بتوانیم مشارکت هنرمندان عکاس را در جشنواره بدست آوریم و این مهم به نظرم میتواند به ایجاد انگیزه مضاعف در هنرمندان هم کمک کند.
غضبانپور، تماشای بسیار زیاد عکس توسط عکاسان و نظرخواهی از دیگران در مورد آثارشان را عاملی برای رسیدن به یک نگاه منحصر به فرد ذکر کرد و بیان داشت: این کار میتواند عکاس را در انتخاب زاویۀ مناسب، نوع نگاه به سوژه، تعیین زمان مناسب عکاسی و... کمک کند تا آثاری که تولید میکند به بهترین شکل ممکن تأثیر لازم را بر مخاطب بگذارد. در واقع عکاس باید از حضور خود در جشنواره به چنین درکی رسیده باشد که آثار او میتواند تحولی در ذهن مخاطب نسبت به موضوع بوجود آورد. با این تفکر میتوان امیدوار بود که آثار رسیده به جشنواره تأثیر شگرفی در مخاطب به جا میگذارد.
این داور جشنوارههای مختلف عکاسی، انتخاب چند عکاس برگزیده و سرمایهگذاری بر روی آنها را توسط مسئولان جشنوارهها خواستار شد و بیان داشت: در طول سالهای گذشته عکاسان بسیاری در جشنوارهها حضور داشتند که تعداد محدودی از آنها با فعالیتهای خود توانستند مدارج بالای عکاسی را طی کنند و در سطح عکاسی فعلی کشور فعالیت کنند. به نظرم این حمایتهای مادی و معنوی که بعد از جشنواره وجود دارد، میتواند انگیزه هنرمندان را مضاعف کند و آنها را به ادامه راه امیدوارتر کند.
لازم به ذکر است؛ بابک برزویه؛ دبیر چهارمین دوره جشنواره آب است و انتخاب و ارزیابی آثار نیز بر عهده افشین شاهرودی، جاسم غضبانپور، حسن غفاری است.
گفتنی است؛ مراسم اختتامیه و اهدای جوایز چهارمین جشنواره عکس آب 13 اسفندماه ۱۳۹۷ همزمان با همایش بزرگداشت روز ملی آب برگزار میشود.