به گزارش هنرآنلاین، کیارنگ علایی دبیر رشته عکاسی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزاری جشنواره فجر را رویدادی مهم در عرصه هنر ایران دانست و در این باره گفت: من شخصاً هیچ وقت ادعا نمیکنم در کاری که انجام میدهیم، بهترین کارها جمع خواهند شد اما میتوانم اذعان کنم که نیت و همت من بر ایجاد یک فضای آرمانی هنری برای عکاسی در فجر است و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد. اینجا و در فجر تلاش ما بر این است که موجب بسط یافتن محصولاتی شویم که میتوانند شایسته قرار گرفتن در جایگاه عکاسی معاصر باشند.
دبیر بخش عکاسی در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر تصریح کرد: تلاش ما بر این است که حوزهای از عکاسی که مطابق روح زمانه حرکت میکند و نسبت به دستاوردهای تکنولوژیک، دغدغههای انسانی، باورها، تخیلات و اوهام انسان امروز بی حساسیت نیست و دغدغهمند است، مورد توجه قرار بگیرد.
علایی ادامه داد: هیچ جشنوارهای در وسعت نبوغ و هنر عکاسان ایرانی نمیگنجد و همواره ظرفیت بیشتر، کار بزرگتر و تلاش بیشتری لازم است تا استحقاق عکاسی ایران را داشته باشد.
وی تأکید کرد: بخش عکس جشنواره فجر از یک برآیند کلی و جهتگیری جامع جشنواره فجر تبعیت میکند، اهتمام من در این دوره ساختن یک اتاق شیشهای است؛ فضایی که مخاطب واقعی جشنواره از ابتدا تا انتها به صورت شفاف به همه امور اجرایی دسترسی و آگاهی داشته باشد، در این راستا، رویکردهای بخش عکس جشنواره امسال یعنی رویکرد مستند و رویکرد هنری را به صورت کاملاً واضح تبیین و منتشر کردم، کاری که در جشنوارههای دیگر به ندرت اتفاق میافتد و فقط به ذکر کلمه مستند یا کلمه هنری اکتفا میشود، اما من برای بار آموزشی جشنواره و کمک به ابهامزدایی از مفاهیمی که در این سالها به کرات در جشنوارهها به کار رفته اما بهصورت سر جمع تعریف و چارچوبی برای آن مشخص نشده، به تعریف دقیق این دو رویکرد و انتشار آن پرداختم.
دبیر رشته عکاسی در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر خاطرنشان کرد: برای هیات داوران از میان هشت یا نه نامزدی که در ذهن داشتم کوشیدم به ترکیبی برسم که به روز بودن، معاصریت نگاه و تفکر، پویش نظری و حضور مستمر در فضای عکاسی امروز را در این ترکیب ببینیم.
علایی داوری آثار را بر اساس 10 رشته متمایز در این دوره از جشنواره مثبت خواند و گفت: تعدد رشتهها همیشه به پویایی جشنواره کمک میکند، تخصصهای مختلف را وارد میکند و جدا از جذابیتهای داوری هر رشته و پویایی بیشتر فجر، اتفاق خوب برای مخاطبان رخ می دهد. مخاطبان شاید در یک نقطه بتوانند وضعیت هنر در کشور ما را نسبت به کشورهای دیگر به ویژه اروپا که جشنوارههایی به این وسعت برگزار میکند، ارزیابی کنند. هر چند اینجا هدف بیشتر فرهنگ و اجتماع است و لایههای سیاسی، اجتماعی نهفته در آن؛ اما در اکثر جشنوارههای هم طراز اروپایی بیشتر انتزاع و مسائل بیرون از روزمره انسان مطرح است.
وی حضور گالریها در این دوره از جشنواره را عامل مهمی برای افزایش تعاملات این گروه با هنرمندان دانست و گفت: گالریها همیشه جایی دور از دسترس بودهاند و مورد سختترین قضاوتها قرارگرفتهاند بی آن که خود تقصیری در ایجاد مرزی داشته باشند که سالها است بین آنها و هنرمندان جوانتر و آماتور وجود دارد. هنرمندان جوان سودای ورود به فضای حرفهای گالریها را داشتهاند و آنقدر تعدادشان زیاد است و آنقدر استعداد ناشناخته و نبوغ در نقاط مختلف ایران داریم که به طرز عجیبی دیوار برایشان کم داریم.
دبیر رشته عکاسی در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: همیشه برای من بدترین تصویر، پشت خط ماندن عدهای است که در معصومانهترین نقطه عکاسی ایستادهاند و جایی و فضایی برای عرضه کارشان ندارند. تعامل به وجود آمده میان فجر و گالریها رفته رفته این مرز را میشکند، آن تصویر نامأنوس را لطافت میبخشد و کمک میکند ارتباطهایی خوب ایجاد شود.
علایی برگزاری جشنواره فجر در استانها را یک ضرورت دانست و گفت: من مرزی میان تهران و شهرستانها نمیشناسم و با این تصورات کلیشهای که همه چیز در پایتخت است مخالفم. با تقسیم هنرمندان به دو خطه پایتختنشین و شهرستانی نیز مخالفم. اصولاً اینها برچسباند که به دلیل اعتماد به نفس کم به اشخاص زده میشوند. وگرنه اگر یک هنرمندی که در شهرستان زندگی میکند نتواند در بالاترین سطح هنرش را عرضه کند قطعاً کم کاری خودش است.
وی افزود: یک جشنواره در سطح فجر فقط به یک چیز و همواره و در همه ادوار به همین چیز نیاز دارد و آن مطابقت با زمانه خویش است. اگر دورهای از فجر را به خاطر دارید که عملکرد معکوسی داشته دلیلش سیاستها و روشهای سنتی و عقبتر از زمانه بوده است.
دبیر بخش عکاسی در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر ادامه داد: به طور کلی فجر یازدهم از همه تجربههای قبلی استفاده کرده است و هوش ویژهای دارد، هوشی که از بالاترین فرد مسئول آن تا مدیران اجراییاش در حال تزریق به بدنه این دوره از جشنوارهاند.
علایی خاطرنشان کرد: پر رنگ کردن اندیشه، بها دادن به ایده – در قسمت رویکرد هنری جشنواره – و اعتنا به تجربههای غیر کلیشهای و غیر تکراری چیزی است که فجر یازدهم را میتواند متمایز کند و تلاش ما بر این است.
گفتنی است مهرداد افسری، بهنام صدیقی و شادی قدیریان این رشته را داوری می کنند.
یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی در بهمن ماه 1397 برگزار می شود. در این جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را عهده دار هستند.