به گزارش هنرآنلاین، نشست فیلم "راگو رای؛ یک پرتره بیقاب" ساخته "آوانی رای" به همراه مسترکلاس عکاسی با حضور "راگو رای" در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.
پس از نمایش فیلم مستند "راگو رای؛ یک پرتره بیقاب" که بیشتر به صورت سیاه و سفید مردم عادی هند و مصائبی را که با آن درگیر هستند، نمایش میدهد. "راگو رای"؛ پدر عکاسی هند درباره راهکارهای عکاسی بهتر گفت: خلاقیت و بیان، یک حس درونی است که در شما به وجود میآید و بعد از آن در قالب یک عکس- پرفورمنس یا اثر هنری بازتولید میشود. وقتی این تشعشعات در تمام بدن شما جریان پیدا میکند، میتوانید حسهای مختلف خوشحالی، درد و ناراحتی را منتقل کنید.
او با بیان اینکه جمع زیادی در این سالن هستند که هیچکدام شبیه هم نیستند، عنوان کرد: این تفاوتها به این دلیل است که شما از کامپیوتر متفاوتی برخوردارید که آگاهی، تشعشعات، خلاقیت و احساسات متفاوتی در شما به وجود میآورد که میتواند در ذهن شما مجسم شود. با قدرت تکنولوژی میتوانید عکسهای زیادی بگیرید، اما چیزی که باعث تفاوت عکسها میشود، میتواند میان خالق اثر یا عکاس متفاوت باشد و این در مورد زاویه دید عکاسهای مختلف نیز صدق میکند و این همان روح عکاسی است. هیچکدام از ما یکدیگر را نمیشناسیم و شبیه هم نیستیم، اما چیزی که مسئولیت عکاس را بیشتر میکند، این است که چطور به یک سوژه نزدیک شویم و از چه زاویهای به عکس نگاه کنید و این اصل عکاسی است.
او تأکید کرد: دیدن عکس با یک کلیک امکانپذیر است اما باید وقتی عکس میگیریم از خود بپرسیم آیا این عکس برخاسته از حقیقتی است که میخواهم به تصویر بکشم و آیا برخاسته از احساسات من است و اگر پاسخ منفی بود، آن را پاک کنیم. این روزها همه دنبال عکسها و لذتهای سریع هستند و اینستاگرام یکی از این آفتهاست. گرفتن عکسهای خوب به معنای گرفتن تفاوتهای خوب است و این تفاوتها را بدون نگاه متفاوت نمیتوانید به تصویر بکشید.
این عکاس در خصوص دو راز نهفته در عکاسی توضیح داد: اولین راز این است که شیدای کارتان باشید و دوم این است که خودتان باشید و کاری را انجام دهید که به قلب و روحتان نزدیک باشد. باید تلاش کنید از منطقه امن خود خارج شوید و این کمک میکند که به یک انرژی لایتناهی وصل شوید. خودتان باشید و خودتان را شدیدا نقد کنید.
او با بیان اینکه تفاوتی ندارد که پرتره مفهومی عکاسی میکنید یا عکاسی خبری و مدرن، افزود: مرز مشترک بین این هنرها وجود ایدههایی است که از مغزها میآید و مغزها دارای مرز هستند و برای بهره گرفتن از ایدهها از چشمها کمک بگیرید.
رای با اشاره به عکسهای جنگ ایران و عراق که محمد فرنود و محسن راستانی گرفتهاند، گفت: در این عکسها لحظههای زندگی مردم بین زنان و کودکان را میبینید و این بخشی از تاریخ جنگ ایران و عراق است. در عکاسی جنگ ثبت سریع عکس اهمیت دارد، اما عکاسی از زندگی روزمره هر ملتی جادویی است که شما ثبت میکنید و میگویید این همان چیزی است که میخواهم از آن عکاسی کنم و در حقیقت روح و بدن شما باید همراه یکدیگر باشد.
آموزش عکاسی در فضای مجازی
نشست "آموزش عکاسی در فضای مجازی" با حضور احمد علیزاده و محمدرضا شهبازی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در این نشست علیزاده به معرفی معتبرترین دانشگاههای جهانی برای آموزش عکاسی در فضای مجازی پرداخت و گفت: در این دانشگاهها بخشهایی را که نیاز به تمرین دارد، میتوان از طریق دانلود ویدئوها آموزش دید و در واقع ترکیبی از آموزش همزمان و تحت وب است. در این نوع آموزش، هزینهها بسیار کمتر از شرایط حضوری است. در ایران وب سایتهای فعالی در بخش آموزش مجازی داریم. آموزش مجازی در فضای وب امکان دسترسی دانشجو را در هرزمان و مکانی فراهم میکند. هزینه پایین این دورهها نیز دیگر گزینه مثبت یادگیری از این طریق است.چون با برنامهریزی در این رویداد ورزشی شرکت کرده بودم در جریان سفرم پروژههای متعددی را دنبال کردم.
در ادامه جلسه محمدرضا شهبازی گفت: در آموزش آنلاین امکان استفاده مخاطبان بیشتر، فراهم میشود این که آموزش آنلاین سرگرمکننده و مقرون به صرفه نیز است البته در این بخش معایبی نیز وجود دارد که از جمله آن میتوان به امکان منزوی شدن هنرجو و یا عدم سلامت در تحرک و ارگونومی او اشاره کرد.
در جستجوی راهی نو
نوشین وفادار با عنوان "چطور سمنها میتوانند در آینده عکاسی موثر باشند؟" در برنامه "در جستجوی راهی نو" عصر روز پنجشنبه 22 آذرماه در خانه هنرمندان ایران سخنرانی کرد.
در این نشست، وفادار با اشاره به شروع کار "کانون گسترش عکاسی" گفت: تشکلها میتوانند پاسخگوی چالشهای مردمی باشند. در کانون گسترش عکاسی بر این باوریم که حقوق عکاسان را خود مردم و عکاسان باید تعریف کنند. اواخر سال 93 برنامه مدون و ثابتی را تحت عنوان گشت عکاسی شهری در مشهد راه انداختیم که برای آن مجوزهای کوتاهمدت با تعداد محدود دریافت کردیم. یک سال و نیم بعد این حرکت به برنامه بینالمللی Photo Walk متصل شد.
بخش دوم "در جستجوی راهی نو" با عنوان "عکاسی خیابانی" با سخنرانی مجید دوختهچیزاده، برگزار شد.
در این نشست، دوختهچیزاده گفت: من نیز مانند سایر عکاسان با شروع جنگ، وارد این عرصه شدم و تجربیات جدی خود را در این بخش شروع کردم. عکاسی جنگ آموختههای زیادی برایم داشت که در سایر بخشها از آن بهره بردم. بعدها عکاسی مستند و فتوژورنالیسم را کنار گذاشتم اما سالها بعد دوباره به این عرصه بازگشتم. در اواخر سال 80 مسافرتی به کانادا رفتم و به عکاسی خیابانی پرداختم. با اینکه به نظر ساده میرسد، عکاسی خیابانی کار بسیار دشواری است زیرا باید مانند یک روح باشید که مردم شما را نبینند. یک عکاس خیابانی اگر دیده شود، مردم از او دوری میکنند، بنابراین عکاسی خیابانی نیازمند یک دوربین کوچک است.
به سوی نگاه شخصی
هفتمین برنامه " به سوی نگاه شخصی" پنج شنبه ۲۲ آذر در گالری بهار خانه هنرمندان برگزار شد.
حامد سوداچی با ارائه مجموعه "اعتیاد" گفت: دو سال در فضای زندگی افراد معتاد بودم و ساعتها با بسیاری از آنها صحبت کردم تا بتوانم تصویر واقعی و ملموس از زندگی افراد معتاد ثبت کنم. این مجموعه را در سطح شهر چسباندم و واکنش مخاطب نسبت به آثار را ثبت کردم.
کاترین ملکی درباره مجموعه "رویارویی" گفت: میخواستم بازنمایی و بازتعریفی از تهران داشته باشم و تصمیم گرفتم از فضای بیرون شهر عکاسی کنم. المانهایی که به عکس اضافه شده است، نمادهای اسطورهای و تاریخی دارند. فتومونتاژ فضای ذهنی ایجاد میکند اما این فضای ذهنی را کنترل کردم زیرا میخواستم فضای کارها به واقعیت نزدیک شود.
احسان براتی درباره مجموعه خود گفت: در مجموعه "دیگر شهر" از نشانههای قابل شناسایی محیط، دوری کردم زیرا میخواستم از فضایی عکاسی کنم که متعلق به تمام افراد است نامشخص بودن مکان نیز ظرفیت تخیل را بالا میبرد. این مجموعه با وجود متفاوت بودن مکانها دارای ساختار تصویری و نگاه شخصی و مشترک است. تصمیم گرفتم در کنار عکاسی از نقاط مختلف تهران به سراغ عکاسی در شمال کشور بروم و در نهایت عکسها را به یکدیگر پیوند دهم.
کریم ملکمدنی درباره رابطه فلسفه و عکس گفت: اگر بخواهیم دیدگاه فلسفی در عکاسی داشته باشیم حتما نباید فیلسوف باشیم زیرا مفاهیم کلی فلسفه برای عام و خاص قابل درک و ملموس است و هر شخص میتواند در حد دانش خود با این مفاهیم مواجه شود.
این عکاس با اشاره به ضعف عکاسی در دنیای امروز عنوان کرد: دنیای ما از عکس سرشار و اشباع شده است، با این شرایط عکاس نمیتواند با تک عکس، مفهوم مورد نظر خود را منتقل کند و مجبور به جمعآوری مجموعه و برگزاری نمایشگاه میشود. عکاس نظارهگر نیست بلکه متفکر است و باید دارای نگاه و ذهنیت شخصی باشد.
ملکمدنی در این برنامه مجموعه " عکس و فلسفه و " تولد دیجیتال" را به نمایش گذاشت.
نشست تجربه اولین عکاس زن ایرانی در جام جهانی روسیه
نشست تجربه اولین عکاس زن ایرانی در جام جهانی روسیه با حضور مونا هوبهفکر، عکاس خبرگزاری ایسنا در گالری تابستان برگزار شد.
"منا هوبهفکر" درباره تجربه عکاسی خود از جام جهانی گفت: از ابتدای فعالیت عکاسیام تا جایی ممکن بود از ورزش زنان و رویدادهای مهمی که در آن حضور داشتند عکاسی کردم و یکی از نخستین مجموعههای ورزشیام عکاسی از زندگی مریم طوسی، دونده ایرانی است.
او درباره چگونگی انتخابش برای عکاسی از جام جهانی گفت: کمیتهای از طرف انجمن ورزشینویسان تشکیل شد و سهمیهای برای زنان خبرنگار تعیین کردند که یک عکاس و یک خبرنگار زن راهی جام جهانی شوند و با رایگیری من و یک خبرنگار زن انتخاب شدیم.
هوبهفکر گفت: براساس تجربهای که در عکاسی مستند و خبری دارم برای حضور و عکاسی از جام جهانی برنامهریزی کردم و سعی کردم که از تجربیات عکاسان مرد استفاده کنم. در زمان حضورم در روسیه برای عکاسان خارجی عجیب بود که چرا یک زن عکاس نمیتواند در کشورش به استادیوم برود و از فوتبال عکاسی کند.
البته در سال ۹۳ مسابقات آسیایی اینچئون را شرکت کردم و توانستم بسیاری از مسابقات در رشتههای مختلف را عکاسی کنم. پیش از سفر به روسیه پیش از سفر یک دوره ورزشی را گذراندم تا با بدن و روح آماده راهی این سفر کاری شوم. تصمیم گرفتم تا پایان جام جهانی در روسیه بمانم و برای همین باید با یک برنامهریزی دقیق هزینههای خود را کنترل میکردم.در انتخابهایم برای عکاسی از تیمها باید به مسافت هم فکر میکردم، تصمیم گرفتم برخی از بازیها را عکاسی نکنم.
هوبهفکر ادامه داد: عکاسی از این رویداد نه تنها برای من که در کشور خودم امکان این را نداشتم که از مسابقه فوتبال مردان عکاسی کنم بلکه برای سایر عکاسان هم هیجان دارد. با تجربهای که در عکاسی داشتم توانستم در ۱۵ دقیقه نخست بازی ایران و مراکش بر هیجانم غلبه کنم.
او درباره امکانات عکاسیاش در این رویداد گفت: من با دو بدنه و چند لنز در این رویداد شرکت کردم و در طول مسابقهها یک بدنه کنون و لنز ۴۰۰ از کنون امانت میگرفتم. اما در بازی فینال با توجه به این که برای بارش باران پیش بینی نکرده بودیم یکی از دوربینهایم کاملا از کار افتاد و دوربین دوم نیز هر پنج ثانیه یک بار شاتر میزد.
او افزود: صندلی که برای یک عکاس در طول بازی انتخاب میشد تا پایان بازی ثابت بود و یک عکاس اجازه نداشت در هر شرایطی صندلیاش را عوض کند یا از جایش بلند شود
هوبهفکر در خصوص چگونگی ارسال عکسهایش به ایسنا در جریان مسابقات گفت: عکاسان ایرانی از امکانات کمی برخوردار بودیم اما عکاسان خارجی با کابلی که به دوربینشان وصل بود عکسی که میگرفتند در لحظه به رسانهشان ارسال میشد اما من و همکارانی با اینترنت گوشیهامان در طول مسابقه عکسها را برای رسانهمان ارسال میکردیم.
چون با برنامهریزی در این رویداد ورزشی شرکت کرده بودم در جریان سفرم پروژههای متعددی را دنبال کردم بخشی از این پروژهها عکس هایی بود از تماشاگران گرفتم. بخشی دیگر شامل عکسهای مسابقهها،فرهنگ شهرهایی که به آن جا سفر میکردیم و جزییات که شامل تاتوهای بدن بازیکان تیمهای معروف.
هوبهفکر در ادامه عکسهایی از استادیوم ورزشی،مسابقهها و بازیهای تیم ملی ایران نمایش داد و ابراز امیدواری کرد که سهمیه زنان عکاس و خبرنگار در رویدادهای مهم ورزشی دنیا افزایش پیدا کند و تمام عکاسان ورزشی روزی بتوانند عکاسی از جام جهانی را تجربه کنند.
تصاویر کتیبههای فارسی در جهان ثبت میشود
نشست کتیبههای فارسی در جهان با حضور مرتضی رضوانفر در گالری ممیز برگزار شد.
مرتضی رضوانفر در این نشست گفت: سالها پیش براساس نامهنگاری که با سازمان میراث فرهنگی شد، متوجه شدیم که موج فارسی در جهان به شکلی گسترش یافته است و در بسیاری از کشورها که یادگاری از زبان فارسی به جا مانده قصد دارند آن را نابود کنند که بخشی از این یادگارها شامل کتیبههای فارسی بود که به صورت پراکنده در نقاط مختلف جهان قرار دارد. با پیگیری از سازمان میراث فرهنگی متوجه شدم که سازمان از نظر مالی هیچ کمکی برای ثبت تصاویر به جا مانده در نقاط گوناگون جهان نمیکند، از این رو با بودجه شخصی از سه سال پیش تاکنون با سفر به سایر کشورها تلاش میکنم تا جایی که امکان دارد تصاویر و اطلاعات این آثار را ثبت کنم.
رضوانفر ادامه داد: کتیبههای فارسی، معماری ایرانی و اسامی فارسی و شاهنامهای در بسیاری از کشورهای جهان گسترده است. برای عکاسی از کتیبهها و مساجد با وسایلی عکاسی کردهام که کمتر جلب توجه کند.این عکسهاحاصل یک طرح پژوهشی گسترده در بخشی از کشورهای جهان است که در چند سال اخیر در روسیه، آذربایجان، ارمنستان، هند، ترکیه، کنیا، زنگبار و گرجستان عکاسی شده و کشورهای دیگری نیز در برنامه این پژوهش قرار دارند. قرار است این عکسها را در قالب یک اطلس منتشر کنیم.
او در ادامه عکسهایی از کتیبهها و بناهای ایرانی را نمایش داد و درباره آنها و اشعار فارسی که در این کتیبهها و محرابها کار شده است، توضیح داد.
در ادامه این نشست کتاب "معماری خاموش" اثر مرتضی مرادلی رونمایی شد.
مرادلی گفت: در کتاب معماری خاموش تلاش کردهام بخشی از عکسهایی را که در هفت سال گذشته از آثار معماری ایران در شب گرفتهام، منتشر کنم. این کتاب جلدهای دیگری هم خواهد داشت.
بزرگداشت زندهیاد نیکول فریدنی؛ عکاس دیگر برنامه انجمن عکاسی میراث فرهنگی بود، که سیمون آیوازیان، اسعد نقشبندی و منیر سلطانی درباره نیکول فریدنی سخن گفتند.
تفاهمنامه همکاریهای مشترک فرهنگی بین انجمن عکاسی میراث فرهنگی و انجمن دوستی ایران و فرانسه در ادامه این نشست در گالری ممیز امضا شد.
این تفاهمنامه در راستای اعتلای میراث فرهنگی کشور و گسترش پیوندهای علمی، فرهنگی، هنری، نیز توسعه روابط حرفهای به امضای مسعود زندهروح کرمانی؛ مدیرعامل و رییس هیات مدیره انجمن عکاسی میراث فرهنگی و سهراب فتوحی؛ رییس انجمن دوستی ایران و فرانسه رسید.
بهرهمندی از ظرفیتهای حرفهای برای توسعه شناخت مردم و هنرمندان آزاد دو کشور ایران و فرانسه از میراث هنری، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، طبییعی و معنوی یکدیگر و به منظور گسترش روابط حرفهای در زمینه عکاسی، برپایی نمایشگاههای تخصصی، انتشار کتاب، کارتپستال و پوستر و برگزاری نشستهای تخصصی، تبادلهای علمی و هنری و انجام پروژههای مشترک موضوع این تفاهمنامه است.
کارگاه شیوه نوین در پردازش عکس منظره
کارگاه "شیوه نوین در پردازش عکس منظره" با حضور پدرام میرصادقی پنج شنبه ۲۲ آذر در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.
پدرام میرصادقی در این کارگاه گفت: ماسکسازی و ترکیب کردن لایههای مختلف عکس از مشکلات عمده عکاسان است که در این کارگاه روی پردازش عکسهای مختلف در حالتهای گوناگون تمرکز میکنیم. روند پردازش با توجه به امکانات و ابزارهای پیشرفته، دیگر کار پیچیده و چالشبرانگیزی نیست و به راحتی میتوان یک عکس را پردازش کرد.
میرصادقی در این کارگاه مراحل پردازش سه عکس از کشتی، منظره و کهکشان را به طور کامل تشریح کرد.