به گزارش هنرآنلاین، نشست فیلم مستند عکسمحور "چهرهها و مکانها 2017" به کارگردانی "اگنس واردا" و "آر.جی" و برنده جایزه سزار با حضور شهابالدین عادل و محمدرضا اصلانی در تالار شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.
"چهرهها و مکانها" به کارگردانی مشترک "واردا" و "آر. جی" روایتگر ماجراجویی این دو نفر در اتومبیل مجهز به ابزار عکاسی سیاری است که هنگام ورود به هر محلی، با مردم صحبت میکنند و سپس "جی. آر" پرتره سیاه و سفید آنها را عکاسی و روی دیوارهای خانهها یا هر سطح ممکن دیگر در ابعادی بزرگ چاپ میکند. در پایان فیلم نیز اگنس و آر. جی برای دیدن ژان لوک گدار (کارگردان موج نوی فرانسه) که از دوستان قدیمی اگنس است، میرود، اما با یادداشتی از گدار متوجه میشود که تمایلی برای دیدنش ندارد و این موضوع اگنس را بسیار غمگین میکند.
در ابتدای این نشست شهابالدین عادل گفت: واردا از جنبش موج نوی فرانسه از گروه گدار، کلود شابرول و توفو بوده که مصادف با جریانات پاریس است. سال 60 اوج مبارزات فرهنگی در فرانسه بود و این فیلمسازان نظریه مؤلف را مطرح کردند. آثار مستند او بیش از آثار داستانی او حائز اهمیت است و حسی نوستالژیک از راه عکاسی را منتقل و خوانش متنی را در کنار متن دیگر بیان میکند.
او در رابطه با جی. آر نیز توضیح داد: او فیلمساز مستند، عکاس و چهرهاش شبیه گدار است که هیچ وقت عینکش را برنمیداشت. جی. آر از کنشهای دیوارنگاری برای برقراری ارتباط استفاده میکند. او این کارها را در رام الله و فلسطین، صربستان و دیگر کشورها انجام داده است و قصد آشتی دادن از راه عکاسی دارد و معتقد است که عکس میتواند جریانهای اجتماعی را به وجود بیاورد.
عادل یادآوری کرد: قرائت فیلم از عکاسی شروع میشود و با عکاسی پایان مییابد و عکاس از طریق شخصیت کلیدی گدار فیلم را پیش میبرد و یکی از مهمترین قرائتهای فیلم این است که عکس چطور فیلم را با مفاهیمی ماننند غربت، تنهایی، مرگ و بیتوجهی روبرو میکند. این فیلم گفتمان بین متون مستند و عکاسی و سینما را بیان میکند و فلسفه هم به عنوان یک موضوع میان رشتهای رگههایی باریک دارد.
در ادامه محمدرضا اصلانی عنوان کرد: واردا محصول دورانی است که اگزیستانسیالیسم و مارکسیسم با هم ترکیب میشوند که این در آثار کامو و سارتر دیده میشود. واردا زندگی را با عکاسی شروع کرد و ادبیات خواند و حتی در مقطعی عکس عروسی هم گرفت و بعد هم حدود 10 سال عکاس صحنه تئاتر بود و با جهان تصویر خود را میشناساند و تبدیل به عکاس خبری سراسر اروپا میشود.
کارگردان مستند "خان ای به وسعت آگاهی" با اشاره به اگزیستانسیالیسم افزود: گزیستانسیالیسم امر وجودی تکبنیانی است که به همه بنیانهای دیگر رسوخ میکند و واردا میگوید که نمیخواهم از افراد قدرتمند فیلم بسازم بلکه قصد عکس گرفتن از مردم عادی را دارم و با عکاسی فرم و کمپوزسیون را فهمیدم.
او با اشاره به اینکه "واردا" در اوایل دهد 50 به ایران نیز سفر کرده بود و یک فیلم مستند هم از ایران ساخته است، گفت: او درباره قدرت انقلاب صحبت نمیکند بلکه از مردم این انقلابها صحبت میکند. در عکسهای بزرگ مردم عادی را با خودشان روبرو میکند که این رویکردی اگزیستانسیالیستی و مارکسیستی است. این بناهای مخروبه در فیلم یک داستان هستند و او به جای حذف کردن، حذف شدگان را به صحنه میآورد تا با خودشان مواجه شوند.
اصلانی با اشاره به اینکه در عین حال شاهد نوعی اجرای پروژه و فیلم در یک زمان واحد هستیم، بیان کرد: این فیلم چگونگی اجرای پروژه عکاسی را نشان میدهد و بهره گرفتن از چنین موضوعی در سینمای مستند بسیار مهم است.
تاثیر استارت آپها در بازار عکس
نشست تخصصی "تاثیر استارت آپها در بازار عکس" با حضور یدالله ولیزاده و آرش سروی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست، آرش سروری، مهندس رایانه و متخصص امور استارت آپها به تعریف موضوع استارتآپها پرداخت و گفت: در مرحله نخست، استارت آپها در سه مورد محصول، مشتریان و اینکه چگونه پول کسب شود، سوال طرح میکنند. از جمله ویژگیهای کسب و کار نوپا یا استارت آپ این است که کارآفرینان، سعی دارند یک راهحل فناورانه برای مشکلات موجود ایجاد کنند. استارت آپ باید ارزش آفرین باشد و دغدغه پایداری برای اعضا داشته باشد. یک استارت آپ باید فرصتجو و نه فرصتطلب باشد. یک استارت آپ باید مبتنی بر تکنولوژی نوین باشد اما قابلیت مقیاسپذیری و تکرارپذیری را نیز باید داشته باشد. در استارت آپ ابتدا کار با یک ایده آغاز میشود و کار بر مبنای یک اختراع شکل نمیگیرد.
او درباره نحوه شکلگیری استارت آپ گفت: در مراحل بعدی استارت آپ، شکلگیری گروه و نیروها است که بخشهای مختلفی چون فنی، گرافیک و... را شامل میشود.
این کارشناس بر لزوم شناسایی مشتری تاکید کرد و گفت: در مرحله نخست باید مشتری را شناسایی کرد و اعتبارسنجی را انجام داد تا پول و وقت برای محصولی که خواستاری ندارد، هدر نرود.
یدالله ولیزاده، عکاس تبلیغاتی نیز در ادامه این جلسه گفت: پرسش اینجاست که حیطه فعالیت یک استارت آپ تا کجاست؟ و آیا یک استارت آپ به عنوان فروشنده کالا در کشور، میتواند در حیطه هنری نیز وارد عمل شود؟
سروری در پاسخ به این پرسش گفت: کسب و کار و رسیدن به مشتری و پول، امروز تبدیل به جنگ شده است. یک سری از سایتها هستند که صرفا به کار فروش تجهیزات میپردازند بنابراین تخصصی در زمینه ارائه خدمات هنری را ندارد. البته استارت آپهایی نیز هستند که عکاس را برای برنامهها رزرو میکنند و اعضای گستردهای نیز دارند.
ولیزاده در ادامه بیان کرد: استارت آپ به دنبال پایهریزی شرکت تازهای است. در چنین شرایطی آیا این پایهریزیها در جهت از بین بردن صنایع قدیمی است یا به کمک آنها میشتابد؟
سروری در پاسخ گفت: استارت آپها ابتدا به شفافسازی کمک میکنند که در بخش اپلیکیشنهای آژانسی شاهد آن بودیم. در مورد این اپلیکیشنها نیز تاکید بر شفافیت قیمت، کیفیت و ... در محدودههای کوچکتر است. رقابت در سایه دنیای تکنولوژی امروزی شکل گرفته است اما کسی به دنبال حذف کسب و کارهای قدیمی نیست.
در جستجوی راهی نو
نشست "عکس درمانی" با سخنرانی حمید طبایی عصر روز سه شنبه 20 آذرماه در قالب بخش در جستجوی راهی نو برگزار شد.
حمید طبایی پس از نواختن سهتار درباره این رویکرد گفت: پس از اینکه کارشناسی ارشد روانشناسی گرفتم، طرحهایی را مبتنی بر هنر ارائه کردم. سعی کردم که از طریق هنر اختلالات روانی را معرفی کنم، درباره تئاتر و موسیقی کارهایی انجام شده بود اما در زمینه عکس درمانی در ایران کار چندانی انجام نشده بود.
طبایی توضیح داد: پیامهای خاموش بخشی از عکسها هستند که ممکن است یک روانشناس بصری بتواند تحلیل کند اما عکسها حاوی اطلاعاتی هستند که بیشتر از اینکه سوژه صحبت کند، عکاس در آن اطلاعات ارائه میدهد.
طبایی عکاسی درمانی را روشی مناسب برای بهبود حال عکاس و مردم دانست و گفت: عکس در جلسات درمانی بهعنوان یک ابزار عمل میکند زیرا فرد بهتر میتواند احساسات خود را بروز دهد. در واقع بسیاری از عقدههای روانی و حقارتها در عکسها خود را نشان میدهد و قابلیت بررسی دارد، بر همین اساس از عکس در جلسات درمانی بسیار استفاده میشود. اصول عکس درمانی عبارت از اصل تشویق، اصل گزینش تصویر و اصل تجانس عاطفی است.
تصویر "حج" در عکسهای جمشید بایرامی
دومین بخش از برنامه در جستجوی راهی نو با عنوان "حج" توسط جمشید بایرامی ارائه شد.
در ابتدای این نشست، جمشید بایرامی از احمدرضا دالوند یادی کرد و گفت: دالوند از جمله افراد بزرگی است که به مطبوعات، عکاسی و صفحه آرایی کمک شایانی کرد.
در ادامه بخشی از عکسهای شش سفر حج بایرامی برای حاضران پخش شد و بایرامی در توضیح عکسها گفت: حج دریایی از رنگ است زیرا ملیتهای مختلف در کنار یکدیگر حضور دارند. ابتدا عدم شناختم از فضا، باعث نوعی استرس و اضطراب شده بود. با وجود تمام مشکلاتی که وجود داشت و موانعی که برای عکاسی داشتم، بالاخره توانستم کار را انجام دهم.
تعامل گالریها و عکاسان ضروری است
سومین نشست در جستجوی راهی نو با عنوان "چالشهای رابطه عکاس- گالری" با سخنرانی آناهیتا قباییان؛ مدیر گالری راه ابریشم برگزار شد.
در ابتدای این نشست، قباییان بر لزوم تعامل عکاس و گالری تاکید کرد و گفت: بیشتر روابط عکاسان و گالریها دچار سو تفاهمهایی است. گالری محلی خصوصی است که به نسبت امکانات خود، با تعدادی عکاس و هنرمند کار انجام میدهد البته تعداد عکاسانی که میتوانند با گالریها کار میکنند، معدود است. گالری به عنوان یک محل خصوصی سلیقهها و تخصص خود را دارد، بنابراین یکی از مشکلات این است که تنها تعداد معدودی گالری تخصصی داریم و سایر گالریها در تمام موارد هنری فعال هستند که این مساله کار کردن هنرمند با گالری را مشکل میسازد.
قباییان بر تخصصی شدن گالریها تاکید کرد و گفت: در تمام کشورهای پیشرفته گالریها بر مبنای تخصص خود فعالیت دارند بنابراین هنرمند امکان انتخاب بر مبنای نوع کار خود را به دست میآورد. یک گالری حرفهای به دو شیوه میتواند با عکاسان فعالیت کند که یکی کار اختصاصی با عکاسان و دیگر فعالیت در قالب یک پروژه با تعدادی عکاس و در قالب یک نمایشگاه است. در مورد دوم این همکاری مقطعی است و ممکن است در دورههایی از بین برود.
پنجمین برنامه به سوی نگاه شخصی
پنجمین برنامه "به سوی نگاه شخصی" سه شنبه 20 آذر در سالن بهار خانه هنرمندان برگزار شد.
علی زنجانی درباره مجموعه عکسهای خود گفت: نخستین پروژه عکاسیام مربوط به نماز است و تمامی مراحل نماز را به صورت یک مجموعه در کنار هم قرار دادم. دومین پروژه تصاویری از کشتیگیران است که در واقع این عکسها فرمهایی از یک فیلم آموزشی ورزش کشتی است.
او درباره نگاه خود در عکاسی توضیح داد: شیوه و نگاهم سبک "از آن خودسازی" با نگاه آرشیوی در عکاسی است.
ثبت حافظه تاریخی ایران در عکس
سعید محمودی ازناوه درباره شیوه عکاسی خود گفت: مجموعه عکسهایم در زمینه ایرانشناسی است؛ دغدغهام ثبت پدیدههایی است که در حال تغییر هستند، بافت معماری و همچنین مردم و یا مناظر طبیعی مناطق مختلف ایران تغییر کرده است و این تغییر ادامه دارد بنابراین سعی دارم بخشهایی از فرهنگ ایران را در عکسها ماندگار کنم.
این عکاس با نشان دادن مجموعه عکسهای روستای ماسوله بیان کرد: 20 سال پیش به طور هم زمان پروژه عکاسی از ماسوله و ابیانه را آغاز کردم و مجموعه عکسهای ماسوله در قالب کتاب درآمد.
.رییس جمهور هم برایم سوژه عکاسی است
محمد برنو درباره نگاه شخصی خود در عکس توضیح داد: زیبایی و زشتی یک سوژه به عکاس ارتباطی ندارد، عکاس باید از سوژه عکاسی کند. عکاس میتواند نقش تعیینکنندهای در جریانات و اتفاقات پیرامون خود داشته باشد. او این قدرت را دارد که در عکس خود یک شخصیت مشهور را محبوب و یا منفور کند.
این عکاس با اشاره به اینکه چهار سال عکاس ویژه رییس جمهور بوده است درباره عکاسی از شخصیتهای سیاسی گفت: رییس جمهور برایم یک سوژه عکاسی است، چهرههای سیاسی را با هنر و فرم تلفیق میکنم و پیامی را در عکس به مخاطب منتقل میکنم.
تلطیف فضای تلخ جامعه با نگاه طنز هنرمندان
افشین شاهرودی در سخنرانی خودر با اشاره به کمبود نگاه طنز در هنر عکاسی گفت: جامعه ما فضای تلخی دارد بنابراین هنرمندان هم به تاثیر از این فضای تلخ به سمت طنز گرایش پیدا نمیکنند.
او به مجموعه عکسهای خود اشاره کرد و افزود: سوژههای مجموعه فتوکاریکاتورهایم همگی در زمینه عکاسی فعالیت دارند و عکاس، مدرس، فروشنده دوربین هستند. این پروژه برای نشان دادن وجهی از شخصیتهای سوژههاست.
شاهرودی درباره سبک فتوکاریکاتور توضیح داد: این سبک تمامی ظرفیتهای عکاسی را به کار میگیرد و از طرفی هم به کاریکاتور نزدیک میشود و میخواهد مرز این دو هنر را از بین ببرد. عکاسی ظرفیتهای بیانی مخصوص به خود را دارد اما در این سبک در خدمت کاریکاتور قرار میگیرد.
او گفت: زمانی که بحث نگاه شخصی را مطرح میکنیم در واقع از نگاه مستقلی حرف میزنیم که به هیچ عکاس دیگری شباهت نداشته باشد و تکنیکها و فضاسازیها کاملا متعلق به عکاس باشد که متاسفانه عکاسان محدودی این ویژگی را دارند.
بررسی علل بازنمایی گزینشی در عکسهای مستند اجتماعی دوره رکود آمریکا
نشست معرفی پایاننامه "بررسی علل بازنمایی گزینشی در عکسهای مستند اجتماعی دوره رکود بزرگ(1929-1941) ایالاتمتحده" با حضور عباس نوری در گالری میرمیران برگزار شد.
عباس نوری گفت: به خاطر علاقهام به عکاسی مستند و تاریخ اجتماعی ملتها تصمیم گرفتم که برای پایان نامهام را روی بررسی علل بازنمایی گزینشی در عکسهای مستند اجتماعی دوره رکود بزرگ یعنی دهه ۳۰ ایالات متحده کار کنم. دهه ۳۰ آمریکا یکی از مهمترین دوران عکاسی مستند در جهان به شمار میرود و در بیشتر منابعی که درباره عکاسی مستند و تاریخ اجتماعی آمریکا تاکنون منتشر شده درباره این دوره بحث شده و از عکسهای این دوره تاریخی استفاده شده است.
نوری افزود: مردم ایالاتمتحده چندان به نظریهپردازی و فلسفهبافی علاقهمند نبودهاند. عملگرایی و اقدام مستقیم بیش از بحثهای نظری و انتزاعی در این کشور اهمیت داشته است. در دهه ۳۰ در آمریکا٬ برنامه هنری اداره بهبود کسب و کار نقش فرهنگی بسیار مهمی را ایفا کرد. با این که از این دوره تاریخی عکسهای مستند بسیاری به جا مانده است اما اگر مطبوعات این دوره آمریکا را بررسی کنید از بسیاری از رویدادهای این دوره تصویری در آنها وجود ندارد.
کارگاه عکس سریع، عکس کند در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
کارگاه "عکس سریع، عکس کند در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی( دوربین تکنیکال)" با حضور هادی صباغ در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.
هادی صباغ درباره عکسهای سریع و کند گفت: عکاسی پرتره به شرطی که همه چیز از قبل توسط اپراتورها آماده شود میتواند در دستهبندی عکسهای سریع قرار بگیرد اما عکسبرداری از محصول، یک عکاسی کند است زیرا این پروژهها پرهزینه و پر دردسر هستند. قیمت، سرعت و کیفیت سه ویژگی مهم عکس است که نمیتوان این سه را کنار یکدیگر داشت، مشتری تنها میتواند دو مورد را انتخاب کند زیرا اگر سرعت را بخواهد دیگر نمیتوان کیفیت را هم در عکس لحاظ کرد.
در این کارگاه چند عکس تبلیغاتی از جواهر و چند محصول دیگر نشان داده شد.
کارگاه بررسی و ادیت پورتفولیو
"کارگاه بررسی و ادیت پورتفولیو" با حضور ابراهیم نوروزی و آرش خاموشی، عکاسان خبری و مستند در گالری تابستان برگزار شد. در این کارگاه هر یک از این دو عکاس در گفتگو با عکاسانی که به آنها مراجعه کردند به نقد و بررسی عکسهای آنها پرداختند.
برنامه روز نهم همایش ده روز با عکاسان
نهمین روز از برگزاری همایش "ده روز با عکاسان" پنجشنبه 22 آذرماه، با جلسات تخصصی صنفی، سخنرانی، کارگاه ها و تبادل تجربه عکاسی برگزار می شود.
بخش "جلسات تخصصی صنفی" با سخنرانی منا هوبه فکر و جاوید نیکپور درباره "تجربه اولین عکاس زن ایرانی در جام جهانی روسیه" از ساعت14 در گالری تابستان آغاز می شود سپس مهرداد مرادی از ساعت 15 در گالری میرمیران درباره "تأثیرات جنگ تحمیلی بر عکاسی مستند ایران " سخنرانی خواهد کرد. از ساعت 16 در گالری ممیز، دکتر مرتضی رضوانفر، بخش جلسات تخصصی را با موضوع "کتیبه های فارسی در جهان" به پایان خواهد رساند.
سالن شهناز هم در بخش "در جستجوی راهی نو" از ساعت 16:50 با سخنرانی نوشین وفادار درباره "چطور سمن ها می توانند در آینده عکاسی مؤثر باشند؟" آغاز می شود. سپس ساعت 17:15در همین سالن، مجید دوخته چی درباره"عکاسی خیابانی" از تجربه خود خواهد گفت.
بخش "کارگاه ها و نشستهای تخصصی" از ساعت 10 صبح با سخنرانی پدرام میرصادقی درباره "شیوه های نوین در پردازش عکس منظره" و سپس احمد علیزاده و زانیار بلوری با موضوع "آموزش عکاسی در فضای مجازی" شروع به کار خواهد کرد. بعد از آن و ساعت 18 فیلم "راگو رای؛ یک پرتره بی قاب" به همراه مسترکلاس عکاسی توسط راگو رای به نمایش درخواهد آمد.
گالری بهار نیز که میزبان بخش "به سوی نگاه شخصی" است؛ با نمایش آثار و سخنرانی حامد سوداچی، کاترین ملکی، احسان براتی و کریم ملک مدنی از ساعت 14 تا 18 میزبان عکاسان، دانشجویان و علاقه مندان خواهدبود.
هفتمین همایش 10 روز با عکاسان ایران 14 آذرماه در خانه هنرمندان ایران، آغاز شده و جمعه 23 آذرماه، به پایان می رسد.
اختتامیه 10 روز با عکاسان برگزار می شود
اختتامیه این دوره با حضور عکاسان و مدیر کل هنرهای تجسمی ساعت 18(6عصر) جمعه 23 آذر ماه برگزار می شود. تجلیل از چند عکاس از برنامه های اختتامیه هفتمین همایش 10 رزو با عکاسان ایران است.