به گزارش هنرآنلاین، سید مجتبی حسینی؛ معاون امور هنری در مراسم افتتاح پنجیمن دو سالانه بین المللی خوشنویسی ایران که در شهر قزوین برگزار شد، اظهار داشت: همراهی شعر و خط سبب شد تا هر صاحب استعدادی که در ایران توانست قد بکشد؛ ناخودآگاه به شعر و به خط اقبال پیدا کند. این اقبال، صاحبان استعداد شعر و خوشنویسی را به درجه کمال رساند و شاعری و خوشنویسی را در ایران به دشوارترین امور تبدیل کرد.
سیدمجتبی حسینی در ادامه افزود: شاعری و خوشنویسی در کشوری که امثال سعدی و میرعماد دارد؛ خیلی دشوار است؛ چرا که متر و معیار سنجش در این شرایط، بسیار سخت گیرانه تر است. در بازه هایی از زمان، خوشنویسی، این هنر ارزشمند، نادیده گرفته شده است تا زمانی که شمع وجود انجمن خوشنویسان ایران این چراغ را دوباره روشن کرد.
این مدیر هنری بیان کرد: فرهنگ ما که مزین به خوشنویسی شد، از مرزهای تاریخ و جغرافیا گذر کرد و ابعاد تازه ای از هنر را به ارمغان آورد. خوشنویسی در دهه های گذشته در معرض خاموشی بود اما انجمن خو شنویسان توانست با ایجاد شعبه های گسترده در کشور، این هنر را نجات داده و دوره ممتازی را شکل دهد و انسانهای فرهیخته ای را تربیت کرده و تحویل جامعه هنرمندان دهد.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد: قزوین از معدود نقاطی است که شایستگی خود را در میزبانی از جشنواره های هنری و دوسالانه ها به خوبی نشان داده است و باید تلاش کنیم سایر استان ها هم به این قابلیت برسند. انتخاب ملک محمد قزوینی در دوسالانه خوشنویسی به عنوان محور جشنواره، اتفاق مبارکی است که باید این استاد مسلم به هنرمندان این عرصه شناسانده شود. استاد ملک محمد قزوینی هرچند رکن سنتی را باور داشت اما اهل نوآوری هم بود و با تلفیق این دو توانست سبک خود را عرضه کند.
حسینی افزود: استاد ملک محمد قزوینی نجابت قلم داشت و در کنار سنتی بودن، به نوآوری هم باور داشت. امروز هم برای فراگیر شدن هنر خوشنویسی نیازمند بیان و شیوه های نوین هستیم تا این شعله فروزان، همواره روشن بماند.
غلامحسین امیرخانی در این مراسم ضمن اشاره به استمرار برگزاری دوسالانه خوشنویسی اظهار کرد: دوسالانه که به پنجمین سال برپایی خود رسیده اکنون پختگی لازم را دارد و در انتقال پیام به مخاطب بسیار مؤثر است. در عصر حاضر، فرهنگ بهمثابه چراغی است که در طاقچه تاریخی کشور قرارگرفته اما این چراغ سوخت ندارد و ما برای اینکه بتوانیم از نور این چراغ بهره ببریم میبایست از ذوق و عشق خود روغنی در آن بریزیم تا آن را روشن نگاه داشته و نور این چراغ راهنمای ما باشد.
امیرخانی در ادامه گفت: حدود 240 شعبه انجمن خوشنویسان در سراسر کشور داریم که انجمن قزوین جزو اولین انجمنهایی بود که در کنار مشهد، اصفهان و تبریز حدود ۴۰ سال پیش تأسیس شد. مؤسس بودن در انجمن خوشنویسان یک افتخار است اما تداوم فعالیت انجمن همتی بلند میطلبد و ارزش بیشتری دارد. اعتبار خوشنویسی باید از زبان کسانی بیان شود که این هنر را میشناسند، در سال ۱۳۳۰ بزرگانی چراغ خوشنویسی را روشن کردند و توانستند نشان دهند که خط یک هنر ویژه ایرانی است.
امیرخانی عنوان کرد: فرهنگ و تمدن ایرانی بر سه پایه زبان، آوا و خط استوار است، امروز دوران زبان است و اگر زبان توانمند نباشد نمیتواند پیام را منتقل کند؛ خوشنویسی بهترین هنر برای انتقال پیام به مخاطب است. در عصر کنونی که فرصت مردم کم شده و امکان برخورداری آنها از خط نیز کمتر شده است، هنر خوشنویسی میتواند در تأمین آرامش معنوی جامعه مؤثر باشد.
داور دوسالانه خوشنویسی ادامه داد: هنر حدومرز نمیشناسد و همه را تحت تأثیر قرار خواهد داد، گاهی با یک قطعه خوشنویسی دریچهای به مخاطب باز میشود تا انسان به دریای بیکران الهی متصل شود.
او با اشاره به برگزاری پنجمین دوسالانه خوشنویسی در قزوین گفت: قزوین بستر لازم برای برگزاری دوسالانه خوشنویسی را دارد، استادان خوشنویسی در این شهر بالندگی داشتهاند و جوانان هنرمند و مشتاق آن در طول چهار دهه گذشته بهخوبی کار کرده و ریاضت کشیدهاند تا بتوانند به اعتلای این هنر کمک کنند. قزوین نشان داده شایستگی برگزاری دوسالانه خوشنویسی را دارد البته مسئولان و هنرمندانی که پای کار هستند باید از این رویداد حمایت کنند تا اینگونه برنامهها به شایستگی برگزار شود.
عبدالمحمد زاهدی؛ استاندار قزوین در این مراسم در جمع هنرمندان و خوشنویسان گفت :با آغاز هفته فرهنگی قزوین و شروع این ایام با دوسالانه خوشنویسی، فعالیتهای فرهنگی خوبی در حال اجراست که میتواند هنرمندان را راضی کند. زبان مهمترین وسیله ارتباطی انسان است که بهسادگی شکل گرفت و درنهایت رشد کرد اما برای ماندگاری زبان، خط توسط بشر ابداع شد تا زبان علاوه بر ماندگاری روی بشر تأثیر هم داشته باشد.
استاندار قزوین عنوان کرد: وقتی آدمی میخواهد به بیان مفاهیم عمیق انسانی، معنوی و الهی بپردازد نیازمند ابزار هنر است؛ در این هنگام انسان ابزار هنر را ابداع کرده و مفاهیم موردنظر خود را در قالب هنر بیان میکند. هنگامیکه انسان به هنر روی آورد ابتدا روی زبان کارکرد و سپس آن را آهنگین کرد و شعر ایجاد شد؛ در خط نیز در واقع نوعی موسیقی در واژهها تزریق میشود و مخاطب این موسیقی را در قامت واژهها به لحاظ بصری مشاهده میکند.
زاهدی در ادامه گفت: قزوین دارای بزرگان خوشنویسی فراوانی است و بهحق پایتخت خوشنویسی ایران شده و در سالهای اخیر هم رویکرد مدیران فرهنگی به هنر بیشتر شده و این کار موجب اعتلای هنری استان در رشتههای مختلف شده است.
پس از مراسم افتتاحیه نمایشگاه پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران در سرای سعدالسلطنه گشایش یافت.
همچنین معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار و شهردار قزوین و هنرمندان از نخستین سمپوزیوم ساخت سردیس های مفاخر قزوین بازدید کردند.