به گزارش هنرآنلاین، نشست تخصصی مروری بر آثار علیرضا اسپهبد، نقاش معاصر کشور با سخنرانی دکتر جواد مجابی، نویسنده، شاعر، منتقد ادبی و هنری، نقاش، طنزپرداز، روزنامه نگار و سردبیر مجله ادبی سخن و نماینده شاخص و نامی هنر معاصر ایران و با حضور ادیبان، هنرمندان و اساتید در گالری فرمانفرما برگزار شد.
مجابی در ابتدای سخنان خود به دوستی خود با اسپهبد اشاره کرد و افزود: "من با علیرضا اسپهبد به عنوان یکی از معدود نقاشان مهم مدرن ایران رفیق بودم و از طریق آثارش با ایشان آشنا شدم و بعد بیش از 20 سال با هم رفاقت و زندگی کردیم. برای همین من در جریان خلق آثارش بودم. اسپهبد در سال 1330 در رشت و در یک خانواده نظامی متولد شد و در یک فضای پرجمعیت با 7 فرزند و با دو گرایش به نقاشی و ورزش کشتی بزرگ شد. علاقه به حیوانات و خصوصا کلاغ از 3، 4 سالگی و به دلیل همسایه ای که در انستیتو پاستور کار میکرد، ایجاد شد."
این نویسنده ضمن اشاره به فیگورها و شرههای رنگی در آثار اسپهبد ادامه داد: "اسپهبد بعد از اتمام تحصیلات ابتدایی به هنرستان رفت و بعد از دیپلم وارد هنرکده هنرهای تزیینی شد و در رشته گرافیک تحصیل کرد که نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت هنری وی داشت. چراکه گرافیستها معمولا به کمپوزیسیون و میزانسن خیلی اهمیت میدهند و با خطوط و هندسه متناسب خطوط سر و کار دارند. برای همین است که از آغاز کار هنری اسپهبد پسزمینه کار، شکل هندسی بسیار دقیق دارد. خطوط راست گوشه و قائم که همدیگر را قطع میکنند و بر خلاف سنت ایرانی که بیشتر با منحنیها حضور دارد، مثلا در مینیاتورها و گنبدها و طاقنماهای مساجد و کاخها در ذهنیت ما حضور پررنگ دارد. اما در آثار اسپهبد، پشت نرمشها و ریزشها و حرکت رنگها، حجم دقیق ریاضی و هندسی وجود دارد که بسیار محکم و استوار کمپوزسیون را نگه میدارد. خصوصا که وی به نقاشی فیگوراتیو علاقه بیشتری داشت تا به نقاشی آبستره".
مجابی با اشاره به ارتباط اسپهبد با مجله تماشا و حضور در مباحث هنری و فرهنگی و اجتماعی افزود: "آشنایی با ادبا خصوصا احمد شاملو، اردشیر محصص فرصتی برای مباحث اجتماعی و هنری و جریان زیرزمینی مقاومت بود. تابلوهای کلاغها در نیمه دهه 50 به دنبال خاطره کودکی او و خصوصیت این حیوان یعنی مزور بودن و فضول که انعکاس زیادی میان هنرمندان و مطبوعات داشت، برداشتهای سیاسی، اجتماعی به دنبال داشت و او را به او را به عنوان هنرمند معترض کرد".
این شاعر و طنزپرداز با اشاره به سفر اسپهبد به لندن در سال 54 به انگیزه ادامه تحصیل اشاره کرد و اظهار داشت: "بعد از آن زمان در آستانه انقلاب 57 چند حادثه در توجه اسپهبد به مسائل انسانی موثر واقع میشود. اول، زندگی با همسری که او را دوست دارد و عشق در آثارش مطرح میشود و چون آن زمان آتلیه مشخصی نداشته و در آپارتمان کوچک لندن زندگی میکرد، کارها به سمت پاستل و مداد رنگی با قطع کوچک میرود. بازدید از موزه بریتیش لندن و دیدن مومیاییهای مصری، مساله انسان باندپیچی شده را برای او مطرح کرد و البته مرگ پدرش بر گرایش جدید او در نقاشی اثر گذاشت. یعنی موضوع عشق و رابطه انسانی، مرگ و مومیایی شدن انسان مدرن امروز در آثارش بروز می کند. مرحله بعد کارهای اسپهبد حضور المانهای خاص مثل کودک، خروس، بازی و بادکنک و چیزهایی که نوعی آزادی، آگاهی، معصومیت و ... را نمایندگی میکند".
مجابی در بخش بعدی سخنانش به دوره بعد سیر حرفهای اسپهبد پرداخت: این دوره که بسیار مهم است، دوره ای است که آثاری با فیگورهای انسان-حیوان خلق میشود؛ انسان حیوان که در هنر و ادبیات ایران همیشه مطرح بوده و هست و در ذهن انسان ایرانی تبدیل انسان به طبیعت و بازگشت از طبیعت به صورت انسانی امری بدیهی است. اسپهبد از نقش حیوانات در ترکیبی با انسان به منظور بروز خصوصیات حیوان در روح و نگاه انسان پرداخت تا خوی حیوانی و منش و روش و بینش حیوانی برخی انسانها را نشان دهد و این رویکرد انتقادی زیرکانهای بود".
گفتنی است در پایان سخنان دکتر جواد مجابی، نویسنده نامدار کشور، محمود دولت آبادی نیز اظهار داشت: "من هم شانس این را داشتم که با آقای علیرضا اسپهبد از طریق همان محافل هفتگی که با آقای شاملو بود آشنا شوم و آثار اسپهبد را بطور خاص میدیدیم و درباره آنها با هم گفتگو میکردیم".
آثار علیرضا اسپهبد تا 10 دی ماه در گالری فرمانفرما واقع در خیابان هفت تیر، خیابان کریم خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی، شماره 2 در معرض دید علاقمندان قرار دارد.