سرویس تجسمی هنر آنلاین : فرم متفاوت این نقاشی خط ها اولین نکته ای است که توجه مخاطبان را به خود جلب می کند، طرح و نقش این آثار با الهام از نقوش سنتی در هنر گلیم بافی بر روی بوم شکل گرفته اند.
مژده طباطبایی، مدیر گالری مژده معتقد است این نمایشگاه دو وجه تمایز دارد:" نخست اینکه از منظر ارائه زیبایی شناسی تصویری در نقاشی خط حرف تازه ای با خود آورده است و دیگر اینکه یک بانوی هنرمند خوشنویس که در نقاشی خط هم صاحب قریحه است خود را به بهترین شکل معرفی کرده است، ما در این عرصه هنرمندان زن توانمندی داریم که در سایه مردان هنرمند مانده اند و باید رسانه ها آنها را به جامعه معرفی کنند. "
زهرا بهرامی در این نمایشگاه هجده اثر با قطع 90 در 90 ارائه کرده که همه با تکنیک مرکب، اکریلیک و ترکیب مواد روی بوم پدید آمده و نقوش و فرم های زیبا و فراموش شده گلیم بافی کهن در آنها بازآفرینی شده است.
این هنرمند که پیشینه هنر خوشنویسی را در کارنامه خود دارد، توانسته با استفاده از پتانسیل های خط و قرابت فرم آن ها با نقوش ایرانی، گلیم بافی را تداعی کند.
او در این میان به گونه ای عمل کرده که هر اثر به صورت مجزا هم اصالتی به واسطه عناصر خطی داشته باشد و هم در قالب یک نقش مورد استفاده در سنت گلیم بافی به نمایش در بیاید.
وی در این آثار بیشتر به نقوش مورد استفاده در میان زنان ایل قشقایی و بافته های هنرمندان جنوب کشور توجه داشته و به این واسطه نوع رنگ ها و خطوطی که به کار برده به شدت تحت تاثیر رنگ ها و نقوش این نوع گلیم هاست. وی در این میان به حفظ ساختار حروف و خطوط نیز توجه داشته و تلاش کرده تا این خطوط و حروف علیرغم این که نقش یک طرح از گلیم را تداعی می کند به صورت مستقل نیز در هر تابلو دیده شوند. بهرامی توانسته رابطه فرمی را میان خطوط و نقوش گلیم ها بیابد و با در هم تنیدن این دو عنصربا یکدیگر هم ساختار نقاشیخط را رعایت کند و هم نمایی از گلیم بافته را در چشم مخاطب بنمایاند. در یک تصویر کلی هنرمند تجربه ای بالاتر از ترکیب نقوش و حروف را به بیننده ارائه می کند.
زهرا بهرامی درباره علت انتخاب نقش گلیم در آثارش می گوید: من همواره علاقه بسیاری به بافت گلیم و قالی داشتم اما هیچگاه فرصت این را پیدا نکردم که در این زمینه فعالیت کنم.بر اساس فضای تجربههای گذشتهام در حوزه نقاشیخط، تصمیم گرفتم از نمادها و نقوش گلیم در فضای نقاشیخط بهره ببرم و در آثارم به گونهای عمل کنم که همزمان هم بُعد خط را پوشش بدهد و هم تصویری از بافتهای گلیم را به دست آورد.
او که قصد داشته شکلی تمثیلی از گلیم ارائه کند و معتقد است حروف نباید وجهی قالب در نقاشی هایش پیدا کنند. می گوید:« من به علت شکل تمثیلی گلیم و عدم استفاده از وجهه قالب حروف از نقوش ریز در آثارم استفاده کردم و تلاش کردم تا چیدمان حروف در هر تابلویی به نوعی جنس گره در قالی و گلیمها را القا کند. البته بیشتر با این کار تلاش کردم که حس مواجه با یک گلیم را در مخاطب ایجاد کنم.»
بهرامی اظهار داشت :«تفاوت هایی میان نقوش قالی و گلیم وجود دارد و من گلیم را به این دلیل به عنوان بستر نقوش آثارم انتخاب کردم، چون که قدیمیتر از قالی است و در واقع جزو اولین صنایع دستی ایرانیان است که متاسفانه هیچگاه به عنوان یک هنر به آن پرداخته نشده است.از سویی گلیم همواره به دست زنان بافته میشود و یکی از هنرهای متداول در میان عشایر است که با حداقل امکانات خلق میشود. این افراد اگرچه زمینه تحصیلات آکادمیک ندارند اما طرح و فرم را به خوبی میشناسند و بسیار جلوتر از یک هنرمند شهری که شاید با همه تحصیلات آکادمیکاش کار میکند، جسارت خلق چنین آثاری را دارند. «
این هنرمند با گلایه از اینکه این روزها نقوش شهری کم کم جایگزین طرح های قدیمی گلیم بافی شده.افزود : « متاسفانه رسومی که در حاشیه گلیمبافی وجود داشته کم کم دارد به فراموشی سپرده میشود و الان به دلیل استقبال کمی که از این هنر میشود، سفارشها، بیشتر سفارشهایی با نقوش شهری است و کمتر آن شکل تصویرهای بکر در گلیمها عرضه میشود.»
زهرا بهرامی متولد 1361 نمایشگاههای متعددی در جاکارتا اندونزی، مسکو و داغستان روسیه و گالری های معتبر داخلی داشته است. او رتبه اول جشنواره سراسری کوثر در رشته نقاشیخط را در سال 1392 و برگزیده شدن در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم....را در کارنامه خود دارد.
نمایشگاه آثار زهرا بهرامی تا 10 شهریور همه روزه از ساعت 12 تا 20 در در گالری مژده واقع در سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، پلاک 27 میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است.