به گزارش هنرآنلاین، هشتمین شب از چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را در پی اتفاقی جالب؛ روی صحنه رفتن تعدادی از اعضای هیات داوران مسابقه آثار صحنه‌ای در نمایش تعاملی «جیب‌هایی پر از نان»، شاید بتوان شبِ بازیِ داوران نامید. در این شب همچنین سیدضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در تماشاخانه سنگلج به تماشای «ناخدا لیدی» نشست. تقدیر از گروه نمایش ارمنستانی «یک ساعت خاطره»، برگزاری سومین شب از شب‌های سلسله نشست‌ «بررسی مسائل توسعه تئاتر در ایران»، حضور محمد چرمشیر در کارگاه  «چگونه ایده‌هایمان را بنویسیم؟» و انتشار کتاب جشنواره دیگر خبرهای این شب بود. هشتمین شب از چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به سیاق نامگذاری شب‌های این رویداد از سوی دبیرخانه به نام مفاخر ایران، شب داوود رشیدی نام گرفت.

میزبانی از دولتمردان  

چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پس از میزبانی از چهره‌هایی چون سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی، زهرا بهروزآذر معاون امور زنان و خانواده دولت چهاردهم و ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و.... در هشتمین شب میزبان سیدضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهوری شد. ضیا هاشمی در این شب نمایش منتخب جشنواره افراد دارای معلولیت؛ «ناخدا لیدی» به نویسندگی و کارگردانی کاظم ارجمندنیا را برای تماشا انتخاب کرد. همراهان او که به تماشاخانه سنگلج رفت اتابک نادری سرپرست اداره‌کل هنرهای نمایشی، قطب‌الدین صادقی، شهرام زرگر و حمید کاکاسلطانی بودند. احمد مسجد جامعی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو پیشین شورای شهر تهران، نیز دولتمرد دیگری بود که با حضور در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به تماشای نمایش «دایره گچی قفقازی» براساس نمایشنامه برتولت برشت با ترجمه سیمین امیریان به کارگردانی امیر دژاکام نشست.

داوران در نقش بازیگران

روی صحنه رفتن نمایش «جیب‌هایی پر از نان» براساس متنی از متئی ویسنی‌یک با ترجمه وحید رهبانی به کارگردانی علیرضا گودرزی در هشتمین شب از چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر با اتفاقی جالب همراه بود. در این شب هدایت هاشمی، آزیتا حاجیان ورضا مهدی‌زاده از اعضای هیات داوران مسابقه آثار صحنه‌ای به دعوت گروه اجرایی پا بر صحنه این نمایش تعاملی گذاشتند. متئی ویسنی‌یک در مقام نمایشنامه‌نویس فرانسوی، با استناد به آثار پرشمارش، به‌کرات به حوزه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی پرداخته و بی‌شک یکی از بهترین آثار سیاسی‌اش «پیکر زن به مثابه میدان نبرد» به خاطر نگاه انسانی‌ به زنان قربانی جنگ، به کرات تحسین شده است. نمایشنامه «جیب‌هایی پر از نان» که با بازی بازیگرانی حرفه‌ای چون سارا بهرامی و فرزین محدث روی صحنه رفت به همراه نمایشنامه «نوازنده زنده است؟» توسط وحید رهبانی ترجمه و در نشر نیماژ منتشر شده است.   

تقدیر از ارمنستانی‌ها

پزشکی به زادگاه اجدادی‌اش می‌رود، بی‌آن‌که از آن‌چه در غیاب او بر این شهر و مردمانش گذشته است خبر ندارد.... این خلاصه داستان نمایش «یک ساعت خاطره» به نویسندگی کارینه خودیکیان و کارگردانی واهه شاهوردیان از کشور ارمنستان بود که روز سه‌شنبه، نهم بهمن‌ماه در میان دو دقیقه تشویق ممتد تماشاگران در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت. پیام این نمایش اما امید به آینده و غلبه بر خاطرات بد زندگی است چراکه زندگی ناگزیر ادامه دارد. لوسینه ساهاگیان، نماینده گروه تئاتر «یک ساعت خاطره» ضمن اشاره به این موضوع با یادی از کارگردان فقید این نمایش که در سال ۲۰۲۰ میلادی درگذشته است، می‌گوید واهه شاهوردیان در کشور ارمنستان کارگردانی بزرگ به شمار می‌آید و بسیاری از هنرمندان ارمنستانی از شاگردان و هنرجویان او بوده‌اند. نماینده این گرو تئاتری معتقد است که همیشه سعی کرده‌اند در اجراهای خود به شاهوردیان و نگاهش وفادار بمانند. گروه نمایش «یک ساعت خاطره» در هشتمین روز از چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از سوی اتابک نادری سرپرست اداره‌کل هنرهای نمایشی، مژگان وکیلی مدیر روابط‌ بین‌الملل اداره‌کل هنرهای نمایشی و وحید لک مدیر روابط‌عمومی، تبلیغات و تشریفات جشنواره چهل‌وسوم مورد تقدیر قرار گرفتند.

توسعه تئاتر و نقش اصناف

هشتمین شب از چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مصادف با سومین شب از شب‌های سلسله نشست‌ «بررسی مسائل توسعه تئاتر در ایران» بود. «توسعه تئاتر و نقش اصناف»، نام این شب پس از شب‌های «توسعه تئاتر، نقش حاکمیت و بخش خصوصی» و «توسعه تئاتر ملی؛ توهم یا ضرورت؟» بود. این نشست در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. نشست «توسعه تئاتر و نقش اصناف» با حضور کامبیز نوروزی حقوقدان و فعال عرصه رسانه و آرام محضری نویسنده و نمایشنامه‌نویس همراه بود. کامبیز نوروزی در بخشی از این نشست گفت: «نباید تعجب کنیم که هنوز مجموعه‌ای جامع از اصول اخلاق حرفه‌ای در تئاتر ایران شکل نگرفته است، چرا که این امر نیازمند زمان و تجربه است.» او افزود: «با افزایش تعداد گروه‌های تئاتری، لزوم تدوین چنین اصولی بیش از پیش احساس می‌شود.» آرام محضری هم اشاره کرد: «توسعه تئاتر یعنی بهبود شرایط تولید و اجرا و دسترسی آسان‌تر مردم به این هنر. تحقق این هدف نیازمند همکاری مستمر هنرمندان، دولت و بخش خصوصی است.» او ادامه داد: «این که کدام‌یک از این عوامل نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کنند، بستگی به شرایط اجتماعی و اقتصادی هر دوره دارد.» چهارمین و آخرین شب از شب‌های سلسله نشست «بررسی مسائل توسعه تئاتر در ایران» با موضوع «نظم خودانگیخته تئاتر، توسعه مستقل و نسل جدید» جمعه دوازدهم بهمن برگزار خواهد شد.

ایده‌هایی با ریشه در پیش‌آگاهی

پس از برگزاری کارگاه‌های «بیان بدنی بازیگر» توسط حامد نصرآبادیان، «بازی کمتر، بازی بهتر» توسط مسعود دلخواه، «مواجهه کارگردان با نمایشنامه» توسط فرهاد مهندس‌پور و «رابطه دراماتورژ با نمایشنامه و اجرا» و «اجرا در فضاهای نامتعارف (غیررسمی) توسط فریندخت زاهدی در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر، در هشتمین شب از جشنواره چهل‌وسوم کارگاه «چگونه ایده‌هایمان را بنویسیم؟» توسط محمد چرمشیر برگزار شد. محمد چرمشیر در بخشی از این کارگاه که ازجمله مهمانان آن می‌توان به داوود فتحعلی‌بیگی اشاره کرد، استفاده از عباراتی چون یک ایده به ذهنم رسیده است را غلط دانست و گفت: «استفاده از چنین عباراتی غلط است. زیرا این‌گونه تصور می‌شود که ایده‌ها از ناکجاآباد به اذهان خطور می‌کنند. در صورتی که این‌گونه نیست. ایده‌ها از شناختی ناشی از جست‌وجوی ما پدید نمی‌آیند بلکه از پیش‌آگاهی‌های ما نشات می‌گیرند. پیش‌آگاهی، شناختی است که ما به مرور از هر چیزی کسب کرده‌ایم، حتی بی آنکه در پِیِ آن بوده باشیم و از ایده‌ها از پیش‌آگاهی‌ها به دست می‌آیند.» هفتمین و آخرین کارگاه‌ جشنواره چهل‌وسوم، یازدهم، دوازدهم و سیزدهم بهمن‌ماه با عنوان «شیوه‌های معاصر اجرا» توسط سریجیت رامانان از کشور هند برگزار می‌شود.

 کتاب جشنواره رسید

دیگر خبر هشتمین روز از چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، چهارشنبه دهم بهمن‌ماه، انتشار کتاب (کاتالوگ) این دوره از جشنواره به مدیرمسئولی خیرالله تقیانی‌پور و سردبیری امید بی‌نیاز بود. کاتالوگی که طراحی گرافیک آن را امیررضا امینی و فاطمه تیموری انجام داده اند و دبیر تحریریه‌اش مریم جعفری حصارلو، دبیر عکسش اختر تاجیک و دبیر اجرایی‌اش داریوش نصیری بوده است.در این کاتالوگ اطلاعاتی شامل اجراهای صحنه‌ای، خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی قابل دسترس است و همچنین جزئیاتی از کارگاه‌ها، سمینارها، آثار برتر بخش پژوهش، عکس و پوستر و نمایشنامه‌نویسی به چشم می‌خورد. همچنین معرفی داوران بخش‌های مختلف، بزرگداشت‌ها، جدول اجرای آثار در بخش‌های مختلف، آثار بخش تئاتر ملل و معرفی مهمانان این بخش از دیگر مطالب این کتاب محسوب می‌شود.

شبِ هشتم از پهنه رودکی تا میدان هفت‌تیر

جدا از «دایره گچی قفقازی»، «جیب‌هایی پر از نان» و «ناخدا لیدی» در این هشتمین شب از چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ۵ نمایش صحنه‌ای دیگر نیز روی صحنه رفت. محموعه تئاتر شهر در غیاب «این دنیا یه کنسرت.... به من بدهکاره» در تالارهای سایه و چهارسو میزبان «سلاخ» و «الکترا» شد. همچنین نمایش «سه‌خواهر» در تالار مولوی، «ریگ‌چاه» در تالار دکتر ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر و «آداب شکار روباه» در تالار حافظ روی صحنه رفتند. همچنین در بخش خیابانی نمایش‌های «ارابه مرگ»، «بازگشت به میدان»، «حسنک»، «جیمی‌جامپ»، «مرکب» و «شمس» در محوطه بیرونی مجموعه تئاتر شهر، نمایش«اتنو» در پهنه رودکی، «کیمیا» در محوطه میدان هفت تیر، «ترانسفر» در فرهنگسرای رازی و «هچل» در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر روی صحنه رفتند. در بخش به‌علاوه فجر هم دو نمایش «جوف»، «هست‌ونیست» در عمارت نوفل‌لوشاتو و تماشاخانه طهران روی صحنه رفتند.  

هشتمین شب از جشنواره چهل‌وسوم، با روی صحنه رفتن ۸ اثر در بخش صحنه‌ای، ۱۰ اثر در بخش خیابانی و ۲ اثر در بخش به‌علاوه‌فجر به پایان رسید. چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از سوم تا سیزدهم بهمن‌ماه به دبیری خیرالله تقیانی‌پور در حال برگزاری است. 

ایران تئاتر