به گزارش هنرآنلاین، فرهاد آئیش بازیگر سینما و تئاتر در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره، درباره این نمایشگاه و آثار حاضر در آن بیان کرد: «امروز پس از بازدید از نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره تئاتر فجر غافلگیر شدم و باورم نمیشد که یک نمایشگاه عکس تا این اندازه میتواند خوب باشد. با تماشای این نمایشگاه میتوانم بگویم نهتنها تئاتر ایران بهشدت رو به رشد است بلکه عکاسی تئاتر نیز مسیر پیشرفت را در حال طی کردن است. این رشد و پیشرفت در این سالها کاملاً قابلمشاهده است.»
او ادامه داد: «به خاطر دارم که تا چند سال گذشته که در نمایشگاههای عکس تئاتر حضور داشتم به این فکر میکردم که این عکسها چقدر زیبا هستند و تا چه اندازه قواعد عکاسی در آنها رعایت شده است؛ مانند ترکیب، رنگ، نور و… اما درنهایت از خود میپرسیدم که این آثار عکسهایی از تئاتر است؟ آیا عکاس تحت تأثیر بازیگران، دکور و… عکاسی کرده و یا با زبان عکس استنتاجی از قصه نمایش میکند؟»
این بازیگر تئاتر و سینما عنوان کرد: «در هر نمایشی اتفاقی در حال رخ دادن است؛ در موضوع، زیباییشناسی، فرم و محتوا. یک نمایش، متن و کارگردانی دارد که اجرایی با طراحیهای مختلف صحنه، دکور، نور و… را روی صحنه برده است و آیا عکاس میتواند این ادعا را داشته باشد که من عکسی را به مخاطب نشان میدهم که نماینده آن کل است؟»
او افزود: «در هر نمایش فضای متفاوتی وجود دارد و فکر میکنم یک عکاس در مرحله ابتدایی باید بتواند این فضا را درک و پسازآن خود را ابراز کند. امروز در نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره روح من تازه شد و دیدم که یکبهیک عکسها تا چه اندازه تحسینبرانگیز و زیبا است چراکه کاملاً مشخص بود عکاس پیش از هر اتفاقی به تماشای آن نمایش نشسته است؛ عکاس تنها تصویری ثبت نکرده و حظ برده از آن چراکه اکثر تصاویر به ما لحظه و مفهوم کلی نمایش را به ما نشان دهند آنهم با نهایت دقت و ظرافت به ترکیب و کمپوزیسیون توجه کرده بودند.»
آئیش در ادامه صحبتهای خود بیان کرد: «این ظرافت و دقت در آثار بهنوعی به انتخابکنندگان آنها نیز بازمیگردد چراکه مشخص است این آثار با چه دقتی ازنظر فرم و محتوا انتخابشدهاند. من این نظرات را از روی تعریف و تعارف نمیگویم بلکه از دیدن این نمایشگاه غافلگیر شدم و بسیار لذت بردم.»
او درباره پوسترهای حاضر در نمایشگاه نیز عنوان کرد: «دنیای مجازی بهگونهای پیش رفته که جایگاه پوستر در تئاتر تغییر کرده است درگذشته شانس برنده شدن یا نشدن یک نمایش به پوستر آن گرهخورده بود اما امروز فکر میکنم پوستر تنها یک اثرانگشت، یک امضا و یا بهنوعی نماینده یک نمایش است. من باید هرکدام از نمایشها را دیده باشم تا ارتباط پوستر با آن را بهدرستی درک کنم و متوجه شوم که آیا این پوستر لیاقت آن اجرا را داشته است یا خیر! بهصورت کلی از آنجایی که از فضای مجازی دور هستم، پدیده پوستر برای من کمی ناآشنا شده است اما برخی از آثاری که دیدم ازنظر زیباییشناسی کارهای بسیار خوبی بودند.»
این بازیگر تئاتر در پایان درباره حضور پررنگ هنرمندان استانی در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر گفت: «حضور پررنگ گروههای استانی در این رویداد فرهنگی - هنری خبر بسیار خوبی است چراکه هنرمندان استانی شرایط مطلوبی را برای فعالیت در حوزه تئاتر در شهرهای خود نداشته و هنوز هم برخی از آنان ندارند؛ اما من همچنان نظری که سی سال پیش نسبت به تئاتر ایران داشتم، دارم؛ من پس از سالها تماشای نمایشهای غربی، زمانی که آثار ایرانی را دیدم و در برخی از آنها حضور داشتم به باوری رسیدم که تئاتر ایران هنری کاملاً رو به رشد است و درنهایت باید بگویم روح آتیلا پسیانی عزیز شاد که جای او در تئاتر ایران بسیار خالی است.»
چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر تا ۱۳ بهمن به دبیری خیرالله تقیانی پور برپاست.
انتهای پیام