به گزارش هنرآنلاین، نخستین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با برگزاری شادپیمایی در سطح شهر و استقبال پرشور علاقه‌مندان آغاز شد و پس‌ از آن اجرای نمایش‌های متنوع از سراسر ایران و چند کشور خارجی، حال و هوای این شهر را تحت تأثیر قرار داد.

اجراهای این روز از ساعت 15 تا 20، در چهار محل تعیین‌شده یعنی دریاچه زریبار، پارک شانو، پارک ملت و میدان امام حسین مریوان برگزار شد.

مریوان

در دریاچه زریوار، نمایش‌هایی ازجمله «نگهبان آب» به کارگردانی مهدی روزبهانی از ملایر، «بالاخره این زندگی مال کیه» به کارگردانی آرش رضایی از ماهشهر و «ریگای بی‌ریبوار» به کارگردانی مختار محمدی از مریوان و «together» به کارگردانی مهدی صالحیار از تبریز، به اجرا درآمد.

 پارک شانو در نخستین روز جشنواره میزبان بیش‌ترین تعداد اجرا بود، نمایش‌های «کل ووجور» به کارگردانی جهانشاد زراعت از بهبهان، «آخرین صید یک مرد ماهی خوار» به کارگردانی بهنام کاوه از آبادان و «چاکرای ریشه» به کارگردانی علی سنامیری از بوشهر در این پارک که به نام تئاتر نام‌گذاری شده به اجرا درآمدند. همچنین اجرای نمایش‌های بین‌المللی «banana o rama» به کارگردانی فابریس دومینسی از آلمان و کانادا و نمایش «ASH» از عراق به کارگردانی عبدالحسین نوری در این پارک مورد استقبال چشمگیر تماشاگران قرار گرفت.

مریوان3

در میدان امام حسین مریوان، نمایش‌های «هچل» به کارگردانی مجتبی خلیلی از اصفهان، «جهان با من بمیر» اثر سمیه مهری از تهران و «نگهبان آب» بار دیگر به اجرا درآمدند و توانستند توجه تعداد زیادی از تماشاگران را جلب کنند.

همچنین در پارک ملت، نمایش‌های «مرده حرمت داره» به کارگردانی پوریا کریمی از آستانه اشرفیه، «عکاسباشی» به کارگردانی خلیل ایزدیار از سروآباد، «سفر» به کارگردانی مالک آبسالان از دهلران و «حسنک» به کارگردانی ابراهیم سرشوق از اصفهان به اجرا درآمدند. این آثار با پرداختن به موضوعات بومی و ملی، توانستند همذات‌پنداری بسیاری با مخاطبان ایجاد کنند.

مریوان1

این جشنواره در نخستین روز خود با اجرای 17 نمایش، با استقبال خوب مردم و گردشگران روبرو شد و نشان داد که تئاتر خیابانی همچنان می‌تواند به‌ عنوان رسانه‌ای پویا و زنده به مسائل اجتماعی و فرهنگی بپردازد و ارتباط مستقیم با مردم برقرار کند.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به دبیری فاتح بادپروا از 21 تا 25 مهرماه در شهر مریوان در حال برگزاری است.

مریوان4

مریوان5