گروه تئاتر خبرگزاری هنر ایران: مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد پری صابری صبح ۲۳ شهریورماه با حضور هنرمندان و مدیران عرصه فرهنگ و هنر در مقابل تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم با حضور ایرج راد، حسین پاکدل، هادی مرزبان، محمد حاتمی، فروغ قجابگلی، کاظم نظری، اصغر همت، شهرام کرمی، بهرام ابراهیمی، محمد اله‌یاری،رضا بنفشه‌خواه و دیگر هنرمندان و هنردوستان همراه بود.

ابتدا ایرج راد رئیس هیئت‌مدیره خانه تئاتر با اشاره بر این که پری صابری از هنرمندان شاخص است، گفت: ایشان از دوران جوانی با بزرگان فرهنگ و هنر آشنایی و هم‌نشینی داشته است و علاوه بر تحصیلات در عرصه‌های مختلف هنرهای نمایشی تجربه‌های متعدد داشت. وی علاوه بر بازی در ۲ فیلم ماندگار سینمای ایران، آثار درخشانی از نمایشنامه‌نویسان مطرح جهان و همچنین از مفاخر ادبیات ایرانی را روی صحنه برد. علاوه بر آن، کار مهم خانم صابری، ایجاد مکانی برای اجرای نمایش دانشجویان به نام تالار مولوی است که هنور پابرجا است و ده سال هم مدیریت آنجا را بر عهده داشت.

وی ادامه داد: حرف‌های ناگفته بسیاری از ایشان وجود دارد که باید بیان شود. خرسندم که کتاب «بانوی رند» توسط نشر ثالث منتشر و فیلمی هم درباره این بانوی هنرمند ساخته شد اما همچنان ناگفته‌های بسیاری از تأثیرگذاری پری صابری در هنرهای نمایشی ایران هست که باید به آن‌ها پرداخته شود.

در ادامه محمد حاتمی که از شاگردان خانم صابری بود،  یادداشتی را درباره ایشان قرائت کرد و گفت: ۳۷ سال پیش دد تئاترشهر با ایشان آشنا شدم و ایشان پیشنهاد حضور در نمایش «باغ عرفان» درباره سهراب سپهری را داد؛ نمایشی که سرشار از ایران و فرهنگ ایران بود. موسیقی در نمایش‌های او غوغا می‌کرد که امروز نام کنسرت‌نمایش بر آن گذاشته‌اند با اجرای موسیقی‌های بی‌محتوا.

وی ادامه داد: برای صابری ادبیات تجملی و دور از دسترس نبود و او شگفتی‌های ادبیات را به نمایش می‌گذاشت. صابری هنرمندی اندرزگو نبود، حضور زن در آثارش پررنگ‌ بود و تا آخرین لحظه عمرش زنانه زندگی کرد و در ذهن‌ها جاودانه شد.

در بخش بعدی فروغ قجابگلی با اشاره بر این که با نمایش "باغ دلگشا" با خانم صابری آشنا شد، گفت: کارهای پری صابری قلب‌ها را فتح می‌کرد. هر جای دنیا آثارش اجرا می‌شد مهر فرهنگ ایران را داشت. به من ایمان و باور و عشقی را داد که تا این لحظه با همان ایمان و باور فعالیت هنری انجام می‌دهم. پری صابری باشکوه بود.

قجابگلی ادامه داد: از آقایان حسین پاکدل و مهندس کاظمی قدردانی می‌کنم که در دوران مدیریت خود می‌دانستند پری صابری چه نگاه هنری و فرهنگی دارد و از وی حمایت کردند.

در پایان بعد از اقامه نماز بر پیکر زنده‌یاد پری صابری، پیکر این بانو بر دوش هنرمندان تشییع و راهی خانه ابدی شد.