گروه تئاتر هنرآنلاین، این نمایش با اجرای 12 بازیگر نوجوان دختر در سالن نمایش مجتمع فرهنگی هنری شهید شاهچراغی افتتاح شد.

 نمایش «شیون» بدون هیچ گونه دیالوگ و یا طراحی صحنه؛ تنها با به کارگیری حرکات تمثیلی و نمادین به شکلی ریتمیک و هماهنگ، همراه با موسیقی، دربردارنده زیبایی شناسی و مفهومی خاص است. این نمایش که ماهیتی اسطوره ای و عاشورایی دارد، جلوه ای از عزاداران است که به شکلی نوین و هنرمندانه با اجرای حرکاتی که در بردارنده مفهوم مویه کنان و عزاداری است، یک مراسم آیینی و اسطوره ای را به تصویر می کشاند.

شیون2

کارگردان این اثر در این باره می گوید: «تئاتر هنری است که همواره وجهی امروزی دارد و قطعا با تعزیه متفاوت است. هنر می تواند دو فضای متفاوت سنت و مدرنیته را به یکدیگر پیوند  داده، و یکی از بزرگترین پتانسیل های هنر، بازگویی مفاهیم تاریخی یا اسطوره ای در قالب های نو و جدید است. تنها راه آشنا ساختن نسل های امروزی با مفهوم «آیین»؛ که به آهنگ هایی در سبک متال و هیپ هاپ علاقه مندند) امروزی کردن محتواهای آیینی و تاریخی در قالب فرم های جدید است.

اگر در تاریخ و نمایش های سنتی متوقف شویم حرف تازه ای برای گفتن نخواهیم داشت و هنر پل ارتباطی تاریخ و امروز است. قطعا بزرگترین علت واپس گرایی در فضاهای هنری این است که بسیاری از منتقدین، قدرتِ پذیرفتن، دیدن و شنیدن فرم های جدید را ندارند.»

شیون