گروه تئاتر خبرگزاری هنر ایران: بابک قادری، کارگردان نمایش «شالهنگ» در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین درباره عنوان این اثر گفت: «شالهنگ» به معنی گروگان یا مکر و فریب است. داستان این نمایش درباره ارتباطات زناشویی و گفتمان زوج‌ها است. یک طرف مرد، یک طرف زن و طنابی به نام عشق که ما در این حوزه قصه را تعریف کردیم.

وی با اشاره به رویکرد جامعه‌شناسانه این نمایش عنوان کرد: ازدواج به عنوان انتخاب شریک زندگی همیشه مهم‌ترین مسئله بشری بعد از تولد و قبل از مرگ است. از نگاه درام و نمایش می‌توانم بگویم که اگر انسان انتخاب درستی داشته باشد و بتواند شریک مناسبی برگزیند، شاید در بسیاری از مراحل زندگی موفق باشد. آیا باید کسی را انتخاب کنیم که از همه لحاظ با ما وفق دارد؟ آیا گذشت کردن راه حل روابط است؟ برای همین تصمیم گرفتم که در این نمایش، ازدواج را بررسی کنم.

قادری گفت: خوشبختانه آن دسته از تماشاگرانی که ازدواج را تجربه کردند، با نمایش ما بسیار ارتباط برقرار کردند. ما دست روی مسئله‌ای جهان‌شمول گذاشتیم.این هنرمند بیان کرد: به هر حال با وجود سالن‌های محدود دولتی، تقریبا یک دهه است که تماشاخانه‌های خصوصی آمده‌اند. قبل از آن کمتر فرصت به هنرمندان جوان می‌رسید و اگر هم نوبتی رسید تعداد اجراها محدود بود. سالن‌های خصوصی که آمدند فضا برای جوان‌ترها باز شد. اما از طرفی با توجه به نبودن حمایت‌های دولتی، سرمایه‌گذاران کمتر به سمت تئاتر می‌آیند و اگر اسم بزرگ و بازیگران شاخص نداشته باشید، شرایط ریسکی می‌شود و استقبال نمی‌کنند.

شالهنگ

با توجه به هزینه اجاره سالن‌ها، چون جوان‌ها از پس هزینه‌ها برنمی‌آیند، خیلی سخت است که نمایش را روی صحنه ببرند.وی ادامه داد: خوشبختانه ما در اجرای نمایش «شالهنگ» بسیار آسوده بودیم چون مجموعه عمارت نوفل لوشاتو به وعده‌هایش عمل کرده است. این همکاری هم در نحوه تمرین در سالن بوده و هم در مباحث مالی. اینکه مدیر این مجموعه خودش تجربه کارهای نمایشی و تحصیل در این حوزه را دارد بسیار تاثیر گذار بوده چون او می‌داند چالش‌های گروه‌های نمایشی چیست. به شکل کلی در هنر، صرفا تسلط بر مباحث مدیریتی کافی نیست؛ شناخت درست از شاخه‌های هنری و جریان رایج، یکی از شاخص‌های مهم در مدیریت این حوزه است.قادری اظهار کرد: مدیریت تماشاخانه‌ها باید به دست افرادی باشد که دانش، تجربه و آشنایی کافی در حوزه تئاتر دارند؛ آن‌ها دغدغه هنرمندان را می‌شناسند.

نمایش «شالهنگ» نوشته آرزو خانجانی به کارگردانی بابک قادری با طراحی نوشین تبریزی و به تهیه‌کنندگی منوچهر هادی تا 7 شهریور هر شب ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۷۰ دقیقه روی صحنه می‌رود. مرضیه ‌صدرایی، حامد ‌رحیمی ‌نصر، آیلار ‌نوشهری، عقیل ‌بهرامی، بهداد ‌قادری، بهزاد ‌کریمی، محمدرضا ‌حسنی، مهناز ‌نوروزی، شهناز ‌نوروزی و مبینا ‌هادی بازیگران این نمایش هستند. علاقه‌مندان برای تهیه بلیت نمایش «شالهنگ» می‌توانند به سایت تیوال به نشانی www.tiwall.com/p/shalhang مراجعه کنند.