به گزارش هنرآنلاین، همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین از سال ۱۳۹۵ با ۶۰ هنرمند نمایش آیینی در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری آغاز شد و در هشتمین دوره با حضور ۱۵۰ تا ۲۰۰ هنرمند تئاتر آیینی کشور از ۲۷ مردادم تا ۴ شهریور در ۲ بخش مرز ایران با عراق و مسیر پیاده روی اربعین حسینی برگزار می‌شود.

این همایش بین‌المللی به عنوان نذر فرهنگیِ هنرمندان تئاتر آیینی هرساله بدون هیچ گونه دستمزد و حق‌الزحمه‌ای برگزار می‌شود تا طی هشت روز در ژانرها و اشکال‌ مختلف نمایشی در مسیر پیاده‌روی اربعین و کربلا میزبان مخاطبان ایرانی و زائران از کشورهای عربی باشد.

در بخش ایران این همایش، تعزیه به زبان‌های فارسی و عربی، تئاتر خیابانی، نقالی، سرود و محافل شعرخوانی در مرزهای چذابه، شلمچه، باشماق خسروی و مهران اجرا خواهد شد. همچنین در این بخش مداحان اهل بیت به پرشورتر شدن همایش و معنوی شدن فضا کمک خواهند کرد.

«روایت راهیان» در کشور عراق کار خود را با اجرای آثار نمایشی طی ۲ روز در نجف آغاز می‌کند و در ادامه ۴ روز در طریق الحسین و ۳ روز در کربلا میزبان زائران حسینی خواهد بود. این اجراهای آیینی شامل سه گروه تعزیه و سه گروه تئاتر خیابانی به زبان‌های فارسی و عربی خواهد بود. همچنین گروه سرود مسلط به زبان فارسی و عربی، متناسب با شرایط به اجرای سرود می‌پردازد و شاعران نیز به ۲ زبان شعرخوانی خواهند کرد.

آنچه این دوره را از ادوار گذشته متمایز می‌کند اجرای آثار نمایشی با موضوع غزه است که صرفا به وقایع روز و تعریف شمر زمانه یعنی اسرائیل غاصب می‌پردازد و با واقعه کربلا تلفیق شده است.

هنرمندان هشتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» در مسیر نجف تا کربلا در عمود ۱۴۲ توقف خواهند داشت و طی یک روز و نیم به اجرای آثار خود می‌پردازند. هنرمندان پس از توقف یک روزه در عمود ۱۴۳۰ در عمود ۹۷۰ میزبان عزاداران خواهند بود و در ادامه راهی کربلا می‌شوند و طی ۲ تا ۳ روز به اجرای آثار هنری در آنجا می‌پردازند.

هشتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با دبیری سید مصطفی موتورچی برگزار می‌شود.