به گزارش هنرآنلاین،او در ابتدای این نشست گفت: «اواخر اردیبهشت با من تماس گرفتند و قرار شد در خدمت دوستان در حوزه نمایش باشم. در این چندسال تجربه‌هایی در حوزه‌های مختلف تئاتر نظیر تهیه‌کنندگی، مدیرعاملی انجمن هنرهای نمایشی و مدیریت تماشاخانه ایران‌شهر داشتم. فکر کردم با وجود اینکه حضور در اداره‌کل هنرهای نمایشی کار سختی است شاید بتوان کاری برای هنرهای نمایشی انجام داد. فکر کردم بر اساس شناختی که از تئاتر پیدا کرده‌ام و با همفکری دوستان کارهایی را رقم بزنیم.»

اهل تعامل هستم​

نیلی یادآور شد: « تئاتر در حوزه ساختاری و شوراهای تئاتری و آئین‌نامه‌ها نیاز به بازنگری دارد. باید آئین‌نامه شورای ارزشیابی و نظارت به روز شود و به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد و استفاده شود. آیین‌نامه‌های موجود در تئاتر مربوط به سال‌های گذشته است و تا حدی که بشود باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد. امیدوارم به فرایندهای جدیدی در این حوزه برسیم.»

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «جامعه تئاتر کشور از جای خالی برخی هنرمندان و چهره‌ها رنج می‌برد. من اهل تعامل هستم و با دوستان شروع به صحبت کردم. البته با شهادت رئیس‌جمهور بسیاری از کارها متوقف شد. در دوره جدید موضوع تعامل را مدنظر قرار دادم. درِ اتاق من به روی هنرمندان باز است. حوزه تئاتر نیاز دارد دوستانی را که جای‌شان خالی است مجدداً روی صحنه ببینیم. عدم حضور برخی هنرمندان آفت جدی برای تئاتر است.»

او درباره انتخاب دبیران جشنواره‌های تئاتر فجر، تئاتر عروسکی و تئاتر کودک و نوجوان، توضیح داد: «یکی از دغدغه‌های سال‌های قبل این بود که زمان مناسبی برای برنامه‌ریزی و برگزاری جشنواره‌ها در دست نبود. ما ۴ جشنواره را پیش رو داشتیم و اگر قرار بود برای انتخاب دبیر صبر کنیم باید تا مهر کاری انجام نمی‌دادیم. با مشورتی که انجام شد به گزینه‌های دبیری جشنواره‌ها رسیدیم و دبیرخانه‌ها کار خود را آغاز کردند.»

رقم ناچیز حمایت از گروه‌ها نیاز به بازنگری دارد

نیلی سپس به حوزه استان‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی پرداخت و گفت: «از زمانی که در انجمن هنرهای نمایشی بودم حوزه استان‌ها را داشتم. باید در خصوص بخش مالی و ظرفیت‌های استان‌ها بازنگری داشته باشیم و امیدوارم در این حوزه هم کاری انجام دهیم.»

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره بحث شورای حمایت و کمک‌هزینه گروه‌های تئاتر نیز بیان کرد: «بحث شورای حمایت نیز دغدغه هنرمندان است. البته عدد و رقم ناچیزی که از گروه‌ها حمایت می‌شود به نظر من قابل دفاع نیست. معتقدم شورای حمایت باید از باقی بخش‌ها بزند و از گروه‌های تئاتری حمایت بیشتری داشته باشد. ما در ابتدا برخی جشنواره‌ها را ساماندهی کردیم تا بودجه به بخش تولید تعلق بگیرد.»

او در ادامه سخنان خود درباره تماشاخانه‌های خصوصی نیز گفت: «اگر تماشاخانه‌های خصوصی نباشند با مشکل مواجه هستیم اما نقدهایی به تماشاخانه‌های خصوصی وارد است که باید در تعامل با یکدیگر آن‌ها را حل کنیم.»

نیلی

تئاتر شهر نیاز به تغییر دیدگاه دارد

نیلی درباره وضعیت مجموعه تئاتر شهر و پایین‌آمدن سطح کیفی فعالیت‌های این مجموعه تئاتری، تأکید کرد: «حوزه تئاتر شهر هم مطالبه هنرمندان بود و هم این مجموعه نیاز به تغییر دیدگاه داشت. امیدوارم به زودی مدیر تئاتر شهر معرفی شود. معتقدم تئاترشهر رویه اشتباهی را پیش رو گرفته بود. بسیاری از ما آمال و آرزو داشتیم که روزی در تئاتر شهر حضور پیدا کنیم اما حالا تبدیل به مکانی برای اجرای آثار آماتوری شده است. ارتباط جشنواره «هم آغاز» با تئاترشهر درست نبود و الان همه نوبت‌های اجرا به آثار این جشنواره تعلق دارد. باید کمکم کنیم جایگاه تئاترشهر ارتقا پیدا کند.»

او درباره حریم مجموعه تئاتر شهر نیز گفت: «در اقدامی دستفروش‌ها را جمع کردند ولی دوباره برگشتند. از استاندار و فرماندار درخواست کردم تا به این وضعیت رسیدگی شود که لطف کردند و شورای تأمین هم قرار است بحث دستفروشان پیرامون تئاترشهر را ساماندهی کند. حریم تئاترشهر بر اساس یک تصمیم جمعی شکل گرفته است. ولی یکی از دلایلی که تئاتر شهر کم‌رونق شده محدودیت ایجاد شده برای ساخت و ساز حریم مجموعه است. تلاش می‌کنم که سریع‌تر شرایط پیرامون تئاتر شهر مشخص شود.»

به فرآیند دریافت مجوز نقد دارم

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره وضعیت شورای ارزشیابی و نظارت و تصمیم‌های سلیقه‌ای اعضای شورا، یادآور شد: «ما با شورایی طرفیم که نه هنرمند و نه حاکمیت نمی‌تواند به آن امید ببندد. شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۶ بند را اعلام کرده ولی در شورا هر کدام از اعضا با سلیقه‌های خود این بندها را تعبیر می‌کنند. باید بحث‌هایمان سلیقه‌ای نباشد و تئاتر را سلیقه‌ای نبینیم. البته برخی آثار با تعامل اجرا شده‌اند و این نشان می‌دهد که شورا اهل تعامل است. من حتی نسبت به فرایند دریافت مجوز هم نقد دارم که باید مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد.»

نیلی درباره وضعیت بودجه تئاتر نیز متذکر شد: «همه مدیران کل هنرهای نمایشی در زمینه بودجه تئاتر تلاش کردند اما در کل میزان بودجه تئاتر خنده‌دار است.»

او در پایان درباره شکل‌گیری سازمان تئاتر نیز یادآور شد: «اداره‌کل هنرهای نمایش در دوره قبل پیگیر این ماجرا بود ولی گویا ایرادهایی قانونی به این طرح وارد شد. امیدوارم در دولت جدید در راستای شکل‌گیری سازمان تئاتر اقدام مناسب انجام شود.»