گروه تئاتر خبرگزاری هنر ایران: فراخوان بیستمین جشنواره تئاتر عروسکی «تهران-مبارک» به دبیری امیر سلطان احمدی منتشر شد. این جشنواره قرار است در اواخر آذرماه سال جاری برگزار شود.

امیر سلطان احمدی دبیر این دوره از جشنواره در گفت‌وگو با  هنرآنلاین در رابطه با سیاست‌ها و بخشی از برنامه‌های این دوره از جشنواره بیان کرد:  ما ادامه‌دهنده راه اساتیدی هستیم که برای این جشنواره زحمت کشیدند و آن را تثبیت کردند. آن‌ها از سال ۶۸ تاکنون تمام تلاششان را کردند تا نهال جشنواره پا بگیرد و به درختی تناور تبدیل شود. درکنار آن شخصیت مبارک را به عنوان نماد عروسک سنتی ایرانی در مجامع هنری بین المللی جا بیاندازند.

وی افزود: اتفاقی که افتاده این است که ما در عین حال که به این عروسک سنتی ایرانی وفادار بودیم، در کنار آن اهدافی چون همگرایی بین جوانان و پیشکسوتان این عرصه را مدنظر قرار دادیم. همچنین بخش 100 ثانیه‌ای برای اولین بار است که به جشنواره اضافه می شود. بخش دیگری که دغدغه شخصی خودم در این سال‌ها بود، بخش اختراعات است که امیدوارم دوستان فنی آن را جدی بگیرند و ما به اکسسوری‌هایی برسیم که بتوانند کمک حال عروسک‌گردانان باشند تا مسائلی چون مشکلات حرکتی و آرتروز برای عروسک‌گردانان کمتر رخ دهد.

untitled

او در پاسخ به این سوال که اقبال گروه‌های عروسکی از او به عنوان پیشکسوت این حوزه چه میزان در پیشبرد اهداف جشنواره کمک می‌کند، گفت: کاری ندارم که شاید در برخی از دوره‌ها افرادی مدیریت جشنواره را داشتند که شاید در ظاهر متخصص این حوزه نبودند. از دید من مهم‌ترین مسئله این است که آن کسی که می‌آید دلسوز فضای عروسکی باشد. بسیاری از افراد هستند که شاید بار اولشان باشد اما مدیران لایقی هستند و با استفاده از نظرات پیشکسوتان می توانند جشنواره شایسته‌ای برگزار کنند.

این هنرمند ادامه داد: این که من در نمایش عروسکی سابقه زیادی دارم لزوما باعث نخواهد شد که جشنواره موفقی برگزار کنم و اگر کسی بیاید که ما او را به عنوان نمایشگر عروسکی نشناسیم، دلیل نمی‌شود که در برگزاری موفق جشنواره ناتوان باشد. مهم این است که تمام تلاشمان را بکنیم که در هر دوره به نسبت دوره قبل از لحاظ کیفی رشد داشته باشیم.

این عروسک‌گردان ادامه داد:  ما تلاش داریم که در زمینه هایی که نمایشگران عروسکی نیاز به رشد یا تغییر دیدگاه دارند دوره‌های تخصصی برگزار کنیم. اساتید داخلی قابلی داریم که روی حضور گرمشان حساب باز کرده ایم. به جز این تمام تلاش ما این است که  از اساتید موفق بین‌المللی هم استفاده کنیم. فراخوان بین‌الملل منتشر شده و از طرفی افرادی هم هستند که خودشان اعلام آمادگی کرده اند. اکنون باید بررسی کنیم و شرایط را مهیا کنیم تا قبل از برگزاری جشنواره این دوره‌ها برگزار شوند. اگر این کارگاه ها هرچه زودتر برگزار شوند به طور قطع در بینش بچه‌ها تاثیر خواهند داشت  و می توانند آثار باکیفیت‌تری ارائه دهند. این موارد مستلزم این است که برنامه‌ریزی‌ها سریع‌تر اتفاق بیافتد. اما اگر به هر دلیل برگزاری این کارگاه‌ها به تعویق بیافتد باز هم ما تلاشمان را کردیم و انشاءالله در کیفیت آثار سال‌های بعد تاثیرگذار باشد.

156998329

 

او با اشاره بر این که بخش بین‌المللی جشنواره برایشان مهم است، بیان کرد: آقای حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی همه دغدغه‌شان این است که به بخش‌المللی جشنواره بها دهیم . هدف ما هم همین است و با توجه به امکانات موجود تمام تلاشمان را در این زمینه خواهیم کرد.

سلطان احمدی همچنین به امکانات سالن های اجرا اشاره کرد و گفت: ما در حوزه بلک باکس دستمان پر است و بیشتر آثار نیازمند همین فضا هستند.

او همچنین درمورد اجرای عمومی آثار منتخب بیان کرد: در دوره قبل آقای هادی حجازی‌فر تمام تلاششان را کردند تا آثار منتخب اجرای عمومی داشته باشند و تقریبا این اتفاق هم افتاد. من هم تاکید کردم که حتی‌المقدور بلافاصله بعد از جشنواره تا قبل از این که گروه‌ها پراکنده شوند آثار منتخب اجرای عمومی داشته باشند. البته جشنواره ما نزدیک جشنواره تئاترفجر است و ممکن است که ما برای رسیدن به این هدف با محدودیت سالن مواجه شویم اما تلاشمان را می‌کنیم.

وی ادامه داد: درمورد کمک هزینه و بودجه جشنواره هم تلاش کردیم تا مبلغ  بالاتر برود اما مسلما برای برگزاری جشواره مطلوب به جز بودجه درنظر گرفته شده، باید به دنبال اسپانسر باشیم.

دبیر بیستمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی «تهران-مبارک» در پایان به ظرفیت‌های موجود در این عرصه اشاره و بیان کرد: اگر شرایط تولید تئاتر را کمی تسهیل کنیم، سرمایه‌های بسیار ارزشمندی داریم که عاشقانه درحال تولید هستند و ما در این زمینه کمبود نداریم.