به گزارش هنرآنلاین، فراخوان این سمینار تخصصی دی ماه سال ۱۴۰۲ به‌صورت عمومی و از سوی مرکز ملی اسیتژ ایران اعلام شد و پس از آن داوران این رویداد علمی شامل قطب‌الدین صادقی، زهرا خیالی‌صبری و شیوا مسعودی از بین چکیده ۱۵ مقاله رسیده ابتدا ۱۳ مقاله، سپس شش مقاله را برای حضور صاحبان اثر و ارایه آن در سمینار برگزیدند.

برگزارکنندگان پنجمین سمینار تخصصی تئاتر کودک و نوجوان با تاکید بر «ضرورت تولید و توسعه تئاتر برای نوجوان» و با هدف دستیابی به پژوهش‌های علمی، بر اساس رای هیات داوران عنوان شش مقاله پذیرفته شده را به شرح زیر اعلام کردند:

«شیوه‌ی اجرای بازی‌های نمایشی کودکان برای بالای ۶ و ۹ سال» نوشته داود کیانیان

«تئاتر پداگوژیک در اجرای ساختار بازی در تئاتر کودکان و نوجوانان با رویکردی آزمایشگاهی/ تجربی)» اثر سجاد آقابابائی

«تاثیر هنر درمانی در کاهش بی ارادگی؛ تقویت عواطف و رفع پرخاشگری کودکان ۱۰ تا ۱۵ ساله» نوشته مجید امرایی

«بررسی روش‌های جذب مخاطبان نوجوان به تئاتر مجازی» نوشته زهرا زارعی

«چگونگی ایجاد دیالوگ درباره‌ی خودکشی نوجوانان از طریق تئاتر ستمدیدگان» نوشته مشترک مریم امانی و مینا رحیمی

 «تبیین روش‌های گوناگون اجراهای محیطی در مکان‌های متنوع برای نوجوانان» نوشته آرش رضایی

بر این اساس در فراخوان منتشر شده موضوع مقاله‌ها شامل رویکرد دیالوگ‌محور در متن و اجرای تئاتر نوجوان، شگردهای شکل‌گیری تماشاگر- اجراگر در تئاتر نوجوان، روش‌های جذب مخاطب نوجوان به تئاتر با استفاده از رسانه‌های مجازی، روش‌های استفاده از اجراهای محیطی برای مخاطب نوجوان و استفاده از ساختار بازی در تئاتر کودک و نوجوان اعلام شده بود.

قرار است مقاله‌های پذیرفته‌شده، در پنجمین سمینار تخصصی تئاتر کودک و نوجوان مرکز ملی اسیتژ شهریور ۱۴۰۳ هم‌زمان با نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور ارایه و از بین آن‌ها به سه مقاله برگزیده جایزه اعطا و این آثار در قالب کتاب منتشر می‌شود.

مرکز ملی اسیتژ ایران زیرمجموعه کانون پرورش فکری فعالیت می‌کند.