گروه تئاتر خبرگزاری هنر ایران:  امینی‌پور  گفت: باتوجه به اینکه نمایشنامه یک نمایشنامه اقتباسی است،  ایده اولیه از قصه‌ی نمایشنامه «مده‌آ» اوریپید برداشته شده است. اما چون به روی صحنه بردن آن متن به همان شکل کلاسیک نیاز جامعه‌ی امروز نبود، تصمیم به دراماتورژی متن گرفتم که در همان زمان با نمایشنامه‌ی «مده‌آ» فصل دوم نوشته مهدی شفیعی زرگر مواجه شدم و پس از مطالعه و گفت وگو با ایشان، به دلیل به روز بودن قصه به این نتیجه رسیدم که اقتباسی از نمایشنامه ایشان داشته باشم.

مرتضی امینی پور، کارگردان نمایش «خورشت خون» در گفت‌وگو با هنرآنلاین بیان کرد: در نهایت از آنجا که هنرمند نمی‌تواند به اتفاقات زمانه خویش بی‌تفاوت باشد با توجه به شرایط اجتماعی روز و مدرن متن چندین‌بار بازنویسی و در نهایت با محوریت زن و شرایط او در جامعه و خانواده به نسخه‌ای رسید که هم‌ اکنون روی صحنه رفته است.

وی در مورد سبک اجرایی نمایش خورشت خون اضافه کرد:  من معتقدم که تئاتر و هنر از سبک‌ها فاصله‌ گرفته‌است، و نمی‌شود برای هر اثری در دنیای امروز سبک مشخصی درنظر گرفت. ممکن است لباس‌ها سوررئال باشد، طراحی صحنه اکسپرسیونیست و شیوه اجرایی پست مدرن باشد. آنچه مهم است نوع خوانش کارگردان از متن است. ما در اجرای نمایش خورشت خون به تلفیقی از همه اینها را داریم و سعی کردیم با حفظ المان‌های نمایش درام کلاسیک به یک شیوه اجرایی منحصر به فرد برسیم.

خورشت

مرتضا امینی‌پور در مورد جشنواره «هم آغاز» نیز اینگونه نظر داد:  «من از سال هفتاد و هشت وارد دنیای شگفت‌انگیز تئاتر شدم و اولین نمایشم را در مقام کارگردان سال هشتاد و چهار با حضور در جشنواره روی صحنه بردم. با حضور در حدود ۲۳ جشنواره آشنایی کافی با جشنواره‌ها و ماهیتشان دارم؛ حالا بعضی جشنواره‌ها سیاست های خاصی دارند که باعث دیده شدن و انگیزه دادن به هنرمندان می‌شود، بعضی‌ها هم اینطور نیست و هنرمند را از کار کردن خسته می‌کنند‌. اما جشنواره «هم آغاز» که اخیرا با همین نمایش در آن حضور داشتیم به لحاظ اینکه نمایش‌های برگزیده امکان اجرای عموم در تئاترشهر را خیلی سریع‌تر از آن چیزی که اگر خودمان اقدام می‌کردیم تا نوبت‌مان شود به دست آورد، برایمان اتفاق خیلی خوبی بود که منجر شد تا بازیگران در این جشنواره بدرخشند و دیده شوند. یعنی علاوه بر اجرای عموم، به شناخته شدن هنرمندان هم کمک کرد.

کارگردان «خورشت خون» درمورد بازخورد تماشاگر  با توجه به اجراهای اولیه اینگونه شرح داد: با توجه به اجرای روزهای نخست که تمام بلیت‌ها فروش رفت، بازخورد مخاطب خیلی خوب بوده است. هم کسانی که بعد از اجرا در سالن با ما گفت وگو می‌کنند و هم کسانی که بعدتر با ما صحبت کردند یا در سایت تیوال نظر دادند همه احساس رضایت نسبی داشتند.

وی به عنوان یک کارگردان نمایش در مورد معضل این روزهای هنر تئاتر افزود: من فکر می‌کنم معضل این روزهای هنر نمایش خود نمایش است،  یعنی از هر طرف به آن نگاه کنی برمی‌گردی به خود مفهوم تئاتر که از دست رفته است. چه از منظر مسئولین و مدیران و چه از نظر هنرمندان. از منظر مسئولین و مدیران بخاطر عدم حمایتشان و بی‌توجهی به کیفیت نمایش ها در مسیر فراهم شدن اجرا در سالن‌ها. از منظر هنرمندان نیز هیچ وقت به اندازه این دو سه سال اخیر ندیده‌ام که هنرمندان انقدر پشت هم را خالی کنند،  نسبت به همدیگر حسادت داشته باشند  و یا به هر طریقی ضربه بزنند به نمایش‌های همدیگر تا اجرا را برای همکارانشان سخت کنند.

در پایان این نویسنده و کارگردان به عنوان حرف آخر افزود:  من خیلی خوشحالم که نمایش «خورشت خون» در حال اجراست و امیدوارم که تماشاگرهای بیشتری بیایند تا زحمت بازیگران را ببینند. بازیگرهایی که نزدیک به دو سال تمرین کردند، و در کنار تمام عوامل گروه زمان و انرژی زیادی را گذاشتند تا این نمایش به اجرا در بیاید و از این بابت من قدردان تک‌تکشان هستم که بدون آنها این نمایش به این موفقیت نمی‌رسید