گروه تئاتر هنرآنلاین، مهری سادات آل آقا، بازیگر نمایش «چای تلخ» در گفت وگو با خبرنگار گروه تئاتر  هنرآنلاین، با اشاره بر شیوه اجرایی این نمایش، بیان کرد: فضای نمایش یک فضای قهوه خانه‌ای و سنتی است که برای همه ما نوستالژی است و من همواره نسبت به آثار کلاسیک بیشتر به آن علاقمند بودم. علاوه براین، به آثار فانتزی که حرفی برای گفتن دارند و متفاوت هستند نیز علاقه مندم، آثاری که میزانسن‌های جالب و متفاوتی نسبت به میزانسن‌های موجود در متن دارند.

او ادامه داد: آثار سنتی و قهوه‌خانه‌ای متعلق به کشورمان است و به همین دلیل به آن علاقه مندم؛ به دلیل آنکه همواره تمایل داشتم تا کاراکترهای متفاوتی را بازی کنم و اینبار نقش یک عمه که همه زندگی خود را برای برادر زاده‌اش گذاشته است به من پیشنهاد شد، آن را پذیرفتم. نقش بانوان در این اثر زیاد نیست اما فکر می‌کنم در اندازه خودش جایگاه خاصی دارد و سعی شده است تا جایگاه بانوان حفظ شود و به نوعی به حضور آنها اهمیت داده شده است.

بازیگر سریال «شهرزاد» عنوان کرد: اگرچه حضور بانوان در «چای تلخ» کم است اما دیالوگ‌ها بیانگر یک استخوان محکم در کلیت کار و بخصوص در رابطه با بانوان بیشتر است. علاوه براین؛ سابقه کارگردان محترم و جذابیت‌های موجود در متن نیز از دلایل دیگر پذیرفتن این نقش و کاراکتر بود تا بتوانم خود را در ایفای نقش یک عمه محک بزنم که خداراشکر گویا مخاطب توانسته با این کاراکتر و اثر برقرار کند.

آل آقا1

او افزود: کارگردان اثر همانند دیگر کارگردانان شیوه خاص خود را دارند که ممکن است در حین تمرینات نکات جدیدی به ذهن‌شان برسد و تغییراتی را ایجاد نمایند، این اتفاق ممکن است تا شب اجرا نیز وجود داشته باشد. آقای تکاور دارای شیوه اجرایی خاص خودشان می‌باشند که ما نیز به آن احترام می‌گذاریم، در حین تمرینات و اجرا هنرمندان اثر اعم از هنرمندان جوان و باسابقه نظرات و پیشنهادات متعددی دارند که بدون شک کارگردان از آنها برای بهتر شدن اثر استفاده می‌نمایند.

این هنرمند سینما و تئاتر خاطرنشان کرد: هنر یک خرد جمعی است و به صورت تکی معنایی ندارد؛ همواره هنرمندان پیشنهادات خود را در رابطه با اثر ارائه می‌دهند و همه آنها در کنار یکدیگر جمع شده و اثر خلق خواهد شد و کارگردان در طول این مسیر هدایت کننده و نظم دهنده است. در گروه نمایش چای تلخ نیز عده‌ای هنرمندان با تجربه و عده‌ای جوان کم تجربه حضور دارند و در کنار یکدیگر با زحمت فراوان توانستیم تجربه‌ای جدید را کسب نماییم.

او افزود: کارگردان اگرچه در کلیت اثر غم را نشان می‌دهد اما تمایل داشتند تا در لحظاتی خنده را بر لب مخاطب بنشانند چراکه در هر غمی شادی وجود دارد. علاوه بر این؛ با موسیقی توانستند رنگ و بویی دو چندان به کار تزریق نمایند، بدون شک موسیقی به عنوان غذای روح انسان در جای خود لازم است. این طنزهای کوچک اگرچه ممکن است بداهه‌هایی از سوی بازیگران با تجربه باشد اما شیرینی به کار ارائه می‌کند که لازم است چراکه تماما جدیت و تلخی جذاب نیست.

بازیگر نمایش وراث در رابطه با گسترش استفاده از شیوه‌های نو در تئاتر؛ ابراز داشت: انسان همواره به دنبال اتفاقات جدید و تغییر است؛ بدون شک ساکن بودن در هرجایی برای انسان سخت و دشوار است و او را دچار مشکل خواهد کرد. در تئاتر باید خلاقیت و تغییراتی وجود داشته باشد تا در زمان قدیم نمانیم، باید از تجربیات گذشته استفاده کرد اما باید افکار جدید چاشنی شود چراکه افکار جوانان با افکار گذشتگان بسیار متفاوت است به همین دلیل ممکن است جوانان گاهی اوقات راه ارتباطی با تماشاگر را بهتر پیدا کنند.

او ادامه داد: برقراری طریقه صحیح ارتباط با تماشاگر بسیار حائز اهمیت است، ارائه درست اثر و شیوه اجرایی درست نیز در کنار همین موضوع است و به خلاقیت کارگردان باز می‌گردد؛ به همین دلیل همواره موافق شیوه‌های اجرایی جدید و کار با جوانان هستم و براین باورم که خلاقیت بسیار خوب است و راکد بودن موجب پیشرفت و جذابیت نخواهد شد.

مهری سادات آل آقا در پایان گفت: بدون شک خنده بسیار خوب است و انسان لاجرم آثار کمدی را بیشتر می‌پسندد اما گاهی اوقات کار تلخ و شیرین در کنارهم معنای بیشتری پیدا می‌کند چراکه مکمل یکدیگر هستند و گاهی لازمه محسوب می‌شوند؛ طنز تلخ و طنز موقعیت از این دسته آثار می‌باشند. معتقدم که مخاطب تنها به سراغ آثار طنز نخواهد رفت و گاهی در آثار بسیار جدی مخاطب می‌تواند تعامل برقرار کند. نحوه اجرا و هوش بازیگر نسبت به متن و لحظه بسیار حائز اهمیت است تا بتواند با مخاطب ارتباط قرار کند و ید حتی در جای درست خود او را بخنداند. در این اتفاق بدون شک موفقیت فرد به عنوان بازیگر و کارگردان کاملا نمایان خواهد شد چراکه سیاست او را نسبت به رخ دادن یک اتفاق جذاب نشان خواهد داد. آثار بسیاری درحال حاضر روی صحنه وجود دارد که در ژانر کمدی نیست اما مخاطب بسیاری دارد و با موفقیت اجراهای خود را پشت سر می‌گذارند، بنابراین می‌توان گفت خلاقیت و میزانسن‌ها در یک اثر بسیار مهم و حائز اهمیت هستند.

آل آقا2