سرویس استانهای هنرآنلاین، امید عبدالهی فارغ التحـصیل مقطع کارشناسی رشته سینما و از اعضای انجمن فیلم کوتاه ایران و انجمن مستندسازان سینمای ایران است. او فعالیت فیلمسازی خود را با گذراندن دوره یک ساله فیلمسازی در انجمن سینمای جوانان ایران شروع کرد. وی تاکنون فیلمهای کوتاه و مستندی چون "روزی که فارسی داشتیم"،"مرثیه آخرین درختان ایستاده"،"بادی که میوزد"،"میان دو خواب"،"شیوه شاغلام"،"پانسمان"،" کورسو"،"بوی بنفشه"،"میزبان و "برندگان" را کارگردانی کردهاست.
این آثار در جشنوارههای متعدد داخلی و خارجی به نمایش درآمده و جوایزی از جمله جایزه بزرگ بهترین فیلمساز از جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه ساپورو ژاپن، مدال برنز از جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه ملل اتریش، جایزه حمایتی صندوق بِرتا جشنواره ایدفا هلند، جایزه ویژه هیات داوران از جشنواره بین المللی اسماعیلیه مصر و تقدیر ویژه هیات داوران از جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه کلرمون فران فرانسه دریافتکردهاند. "سفر سهراب" مستند۷۷ دقیقهای این کارگردان طی سالهای ۱۳۹۳ تا ۹۵ ساخته شدهاست.
امید عبدالهی از نگارش چندین پروژه خبر داد و در این باره به هنرآنلاین گفت: فعلا اولویت اصلی من ساختن فیلمی با عنوان موقت "پسرِ گوهر" است که نخستین فیلم بلند داستانیام خواهد بود و این روزها همزمان با نگارش نهایی فیلمنامه آن، مشغول مذاکره با چند تهیه کننده و سرمایه گذار هستم تا شرایط مطلوب ساختش را فراهم کنم. این فیلم یک درام اجتماعی است که به تقابل یک پسر و مادر می پردازد و اتفاقاً از حیث روایت و ساختار خیلی به فیلمهای قبلی من شباهت ندارد اما اگر به هر دلیلی در مدتی که مدنظرم است به نتیجه نرسم، قطعاً سراغ یکی از فیلمنامه های کوتاه یا مستندم میروم.
این کارگردان در ادامه در پاسخ به اینکه در حال حاضر وضعیت حمایت از فیلمسازان فیلم اول را چگونه میبیند، توضیح داد: در مورد فیلمسازهایی که نمیخواهند وارد جریان بدنه سینما شوند هیچ حمایتی وجود ندارد. مسئولان و متولیان سینمایی ما هیچگاه سیاست درست و کارآمدی در قبال فیلم اولیها نداشتند و متاسفانه در تمامی این سال ها بیشتر از آنکه سرمایهها و بودجههای فرهنگی موجود را صرف رشد این فیلمسازان جوان و مستعد کنند، همین اندک داشتههایشان را در پروژههای بی ربط هزینه کردند.سوال من این است که بودجههای فرهنگی و هنری ما باید صرف چه پروژههایی شود؟ مگر نه اینکه در همه جای دنیا بخشی از این بودجهها صرف فیلمسازانی میشود که دغدغه هنر، تجربهگرایی و ارتقای زبان سینما را دارند، پس چرا در اینجا همه از این بودجهها بهرهمند میشوند به جز این دسته از فیلمسازان؟ اگر امروز سینمای ایران در چهار گوشه جهان آبرویی دارد، بیتردید آن را مدیون چنین سینماگرانی هستیم که به جای نگاه کاسبکارانه، منش مسئولانهای در قبال هنر سینما و جامعه خود داشتند ولی آیا امروز آنهایی که صاحب اختیار این منابع مالی هستند به آبروی فرهنگی و ارتقای سینمای این سرزمین هم فکر میکنند؟
عبدالهی در بخش دیگر از صحبتهایش با اشاره به آغاز اکران مستند سینمایی "سفر سهراب" عنوان کرد: فیلم "سفر سهراب" یک مستند پرتره است که روی یکی از مهمترین مقاطع زندگی و کار سینماگر برجسته ایرانی سهراب شهیدثالث تمرکز دارد یعنی همان زمانی که او موفق به ساخت دو فیلم مهم و ماندگار سینمای ایران یعنی "یک اتفاق ساده" و "طبیعت بیجان" شد. فرآیند پژوهش و تولید این فیلم نزدیک به سه سال زمان برد. هرچند موانع کم نبودند و گاهی ادامه کار سخت و پیچیده می شد، اما در تمام این مدت درسهای زیادی از سهراب شهیدثالث آموختم. ما تا امروز این مستند دو نمایش رسمی در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره جهانی فیلم فجر داشتیم و به گواه بازخوردهایی که از نمایشها گرفتیم، خوشبختانه بیشتر مخاطبان و منتقدان از ماحصل کار راضی بودند.
این روزها هم به اتفاق همکارانم در تلاش هستیم که پس از یک سال و اندی انتظار به شکل آبرومندانه ای و با همت گروه سینمایی "هنر و تجربه" امکان اکران گستردهتر این مستند بلند را فراهم کنیم. ضمن اینکه گروه "هنر و تجربه" قصد دارد برای نخستین بار همزمان با شروع اکران این فیلم، تعدادی از آثار آلمانی سهراب شهیدثالث را هم در قالب هفتههای فیلم، در تهران و چند شهر دیگر برگزار کند که به زودی جزییات این اتفاق مهم فرهنگی اعلام میشود.
او در پایان صحبتهای خود از گروه سینمایی "هنروتجربه" به عنوان نقطه عطفی در سینمای ایران یاد کرد: در این چند سال بزرگان سینمای ما در مورد محاسن گروه سینمایی "هنروتجربه" حرفهای قابل تامل و مهمی زدند که بیتردید به اهمیت زیاد این گروه در شرایط امروز سینمای ایران صحه میگذارد.
هرچند معتقدم شکلگیری این گروه سینمایی خیلی دیر اتفاق افتاد و حالا هم مثل هر حرکت و برنامهای نواقص و معایب خودش را دارد، ولی شک ندارم که سالها بعد از گروه "هنروتجربه" به عنوان یکی از نقاط عطف سینمای ایران یاد خواهند کرد. ضمن اینکه امیدوارم مدیران سینمایی ما، همچنان با درایت و هوشمندی به حمایت از این گروه ادامه دهند و با کمک خود فیلمسازان ضعفهای فعلی آن را هم بر طرف کنند.
پخش این مستند روایی از از چهارشنبه ٦تیرماه جاری به یاد سهراب شهیدثالث در برنامه اکران سالن شماره ٢ پردیس سینمایی گلستان شیراز قرار گرفت.
الهه بهرامی