به گزارش هنرآنلاین، نشست خبری نمایش "سهروردی" به نویسندگی و کارگردانی شکرخدا گودرزی ظهر امروز یکم مهرماه با حضور گودرزی، اصغر همت، افسر اسدی، علی دهکردی، حبیب دهقان نسب، سمیه میربها، فخرالدین صدیق شریف، الهام جعفرنژاد و اصغر معینی (بازیگران این نمایش) و جمعی دیگر از عوامل این اثر در تالار وحدت برگزار شد.

شکرخدا گودرزی با بیان اینکه شرایط امروز مرکز هنرهای نمایشی برای تولید آثار فاخر شرایط خوبی نیست، گفت: در چنین شرایطی سایت tik8 کمک کرد تا بتوانیم پیش تولید این نمایش را شروع کنیم اگر نه دولت فعلا از خود سلب مسئولیت کرده و کمکی نمی‌کند. تا امروز به ما تنها 10 میلیون تومان کمک کرده‌اند در حالی که این مبلغ برای کاری با این حجم تنها هزینه دو روز را کفایت می‌کند. اگر حمایت بخش خصوصی نبود این کار پیش نمی‌رفت.

گودرزی با بیان اینکه حضور بخش خصوصی در تئاتر ریسک پذیر است، خاطرنشان کرد: برای سرمایه‌گذاری روی آثار فاخر به ندرت دیده‌ام بخش خصوصی قدم پیش بگذارد. امیدوارم نمایش "سهروردی" پایه‌ای برای تولید آثار باکیفیت با حمایت بخش خصوصی شود.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان با اشاره به دشواری‌هایی که این نمایش پشت سر گذاشته تا به اینجا برسد، گفت: از زمانی که نمایش‌نامه "سهروردی" را نوشتم تا وقتی به اجرا برسد 9 سال زمان گذشت تا توانستیم بالاخره مجوز بگیریم. تنها سه سال طول کشید تا این متن بتواند مجوز بگیرد. سال‌ها این متن رفت و عدم صدور مجوز خورد و اصلاحیه‌هایی را در آن انجام دادیم. ایرادهایی به داستان می‌گرفتند که عجیب بود در حالی که سهروردی در ایران امروز هم نبوده و در حلب می‌زیسته نمی‌دانم چرا عده‌ای دوست دارند همه چیز را به خودشان بگیرند.

گودرزی با بیان اینکه هرچند سهروردی در ایران زندگی نمی‌کرده اما بزرگترین اندیشمند ایرانی است، ادامه داد: بعد از چاپ کتاب وارد ماراتن اجرا شدیم. اول به من گفتند باید ببینیم اصلا شما صلاحیت اجرای نمایشی درباره سهروردی را دارید یا نه؟ گفتند باید تایید صلاحیت شوید! قبول کردم و جلسات مشترکی با آقای جمالی مدیریت وقت بنیاد رودکی همراه با ابراهیم دینانی و با حضور افرادی که درباره سهروردی کار کرده‌ بودند مانند نجفقلی حبیبی برگزار کردیم. در این جلسات نمایشنامه را به طور کامل برای آقای دینانی خواندم و نظراتی که ایشان داشتند را هم در بازنویسی لحاظ کردم.

گودرزی با بیان اینکه "سهروردی" با شش سال پژوهش و 9 سال دنبالش دویدن شکل گرفته است، گفت: همه در این نمایش با دلشان کار کردند اگر نه "سهروردی" با فضای تئاتر امروز امکان روی صحنه رفتن نداشت. در حالی که من در این نمایش یک شخصیت ایرانی را روی صحنه برده‌ام شخصیتی که نه با فلسفه غرب شکل گرفته و نه با شیفتگی به فرهنگ شرق. بلکه یک نگاه سره و ناب ایرانی دارد.

او خاطرنشان کرد: جوان امروز ما سهروردی را نمی‌شناسد در دوران فطرت کنونی که دوره امتناع یا حتی مثله کردن اندیشه است و همه از خودی یا بیگانه اندیشه ایرانی را می‌زنند؛ باید کتک‌خور آدم در این دوره ملس باشد و گرنه نمی‌شود کار کرد. می‌خواهم بگویم نمایش "سهروردی" با این شرایط روی صحنه رفته است و امیدوارم بتواند در ارتباط با مخاطب اتفاق بزرگی را رقم بزند. این تئاتر توانایی این را دارد که از ظاهر جدا شده و به محتوا و اندیشه برسد.

کارگردان نمایش "سهروردی" با بیان اینکه در قیمت‌گذاری بلیت کمترین سود را برای گروه نمایشی در نظر گرفته است، گفت: این روزها باب شده که هر چیزی گرانتر است بهتر هم است اما اگر قیمت این نمایش را در گیشه پایین در نظر گرفتیم برای این بود که دانشجوها و افرادی با وسع مالی پایین‌تر هم بتوانند این نمایش را ببینند اما مطمئن باشید کاری روی صحنه خواهید دید که امکانات و پروداکشن زیادی دارد.

گودرزی با تاکید بر اینکه تماشاگر در این نمایش دوران کتاب‌سوزی را روی صحنه خواهد دید، گفت: کتاب‌سوزان بخشی از تاریخ این مملکت است به خاطر یک کتاب بهترین جوان‌های این کشور کشته شدند ما را به جرم رافضی بودن در طول تاریخ کشته‌اند و امروز داعش دوباره به ما می‌گوید رافضی؛ انگار برای ایرانی‌کشی بهانه‌های مختلفی وجود دارد.

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر انتخاب این ماه برای اجرا که با محرم همراه شده است، گفت: در مورد زمان اجرای این نمایش مدام ما را سر می‌گرداندند که خسته شویم اما خسته نشدم چون ایمان داشتم واقعیت این است که تنها زمانی که تالار وحدت برای اجرا به من داد ماه محرم بود و گفتند اگر این ماه را نمی‌خواهید بمانید برای سال دیگر اما این زمان را پذیرفتم.

اصغر همت (بازیگر این نمایش) نیز در توضیح زمان اجرای این اثر گفت: واقعیت این است که تالار وحدت پول خوبی از کسانی که در این سالن اجرا می‌کنند؛ می‌گیرد. یعنی برای 40 شب اجرا یک گروه نمایشی باید 200 میلیون تومان پرداخت کند اما در ماه‌های محرم و صفر تقاضای اجرا در این سالن زیاد نیست و فرصت خوبی از سوی بنیاد رودکی برای منت گذاشتن بر سر گروه نمایشی است. ما هم از این فرصت استفاده کردیم چون 200 میلیون تومان پول نداشتیم.

فخرالدین صدیق شریف از دیگر بازیگران نمایش "سهروردی" نیز در این نشست اظهار کرد: وقتی در سرزمین ما پائولو کوییلو را از سعدی بیشتر می شناسند، خوشحالم که گاهی به مسایل تاریخی این سرزمین رجوع می شود. امیدوارم توجه بیشتری به بزرگان ایران بشود زیرا نمی توانیم ادعای این را داشته باشیم که ملت ریشه داری هستیم ولی به ریشه هایمان نپردازیم.

سپس حبیب دهقان نسب  در ادامه این سخنان، یادآور شد: مسئولان بارها از تهاجم فرهنگی صحبت می کنند. اگر فکر می کنیم غرب برای تهاجم فرهنگی هزینه می کند، چرا ما برای مقابله با این تهاجم هزینه نمی کنیم. وقتی اسم هنر و هنرمند به میان می آید، دست و دل مسئولان می لرزد. متولی فرهنگ و هنر از بودجه مناسبی برخوردار نیست.

وی تصریح کرد: چرا ناصر تقوایی باید خانه نشین باشد و بهرام بیضایی مملکت خود را ترک و در خارج تدریس کند. ما از نخبه های خارجی برای کار و برگزاری سمینار در ایران دعوت می کنیم ولی نخبگان خود را رها می کنیم.

علی دهکردی نیز که ایفاگر نقش سهروردی در این اثر نمایشی، اظهار کرد: متأسفانه با اینکه زمانی طولانی برای نگاه معنوی و باطنی به نمایش "سهروردی" داشتیم اما زمان به قاعده مناسب برای انطباق اجرایی با سالن را در اختیار نداشتیم زیرا سالن خیلی دیر در اختیار ما قرار گرفت.

وی معتقد است باید از نمایش هایی که به زوایای پنهان نگه داشته شده از فرهنگ و تاریخ ایران می پردازند، فارغ از نگاه های سلیقه ای و کارشناسانه، حمایت کرد.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون تأکید کرد: اگر مسئولان نسبت به شخصیت های پنهان نگه داشته شده تاریخ و فرهنگ ایران مقصر هستند، ما نباید در این امر شریک شویم. اندیشه دموکراسی به شکل مطلقش از زبان سهروردی بیان می شود و جوان های ما اگر مدعی روشنفکری هستند باید بدانند نخستین بارقه های مدرن روشنفکری از سهروردی به وجود آمده است.

دهکردی در پایان نشست متذکر شد: اگر چهره های تاریخی و فرهنگی و چهره هایی نظیر شهید بروجردی، همت، باکری و باقری برای جوانان شناخته شده نباشند، یعنی اینکه خیانت در جریان فرهنگی کشور رخ داده است.