به گزارش هنرآنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی؛ سرپرست معاون امور هنری این اداره کل در این نشست به ارائه گزارش پرداخت و گفت: انجمن تعزیه خوانی چهارسال پیش در شیروان فعالیت خود را آغاز کرده است و تا کنون چندین آیین سوگواری استانی و شهرستانی برگزار شده است.

ابوالحسن حیدری افزود: تاکنون ٣٧٠ نفر از تعزیه خوانان استان شناسایی و کارت فعالیت دریافت کردند که در این بین ١٦ نفر بیمه شده  اند و بیمه تعدادی از این هنرمندان نیز در دست اقدام است.

وی با اشاره به حمایت ویژه از هنر تعزیه در کنار سایر هنرها، گفت: آموزش موسیقی تعزیه، پیگیری بیمه و مستمری هنرمندان، تشکیل کارگروه استانی متشکل از دستگاه های مختلف اجرایی و ایجاد فضای رسانه ای در راستای شناساندن هنرمندان تعزیه و ظرفیت های این هنر صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان هم در این نشست با اشاره به اینکه عاشورا مهمترین واقعه تاریخ اسلام است، گفت: هنرمندان موظف هستند در بخش های مختلف در قالب هنر تعزیه، این واقعه مهم را به نسل های بعد منتقل کنند.

محمد سویدانلویی افزود: اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان برای همکاری و مساعدت برای ترویج این هنر آمادگی خود را اعلام می دارد.

وی به ارتباط مستقیم هنر تعزیه خوانی با هنرهای سنتی اشاره کرد و گفت: در این راستا اقدامات شاخصی چون ثبت تعزیه کردها و ترک های خراسان شمالی، ثبت آئین علم گردانی و نخل گردانی، برگزاری نمایشگاهی با عنوان هنرهای آئینی در عاشورا صورت گرفته است.

در ادامه نشست یکی از فعالان و پیشکسوتان هنر تعزیه خوانی استان به بررسی مشکلات هنرمندان این عرصه اشاره کرد و گفت: از مهمترین مشکلات هنرمندان تعزیه خوان، بیمه هنرمندان ، نبود مکان و فضای متناسب با این ایام جهت اجرای تعزیه است.

سلطانی در ادامه به موزه های مردم شناسی در شهرستان ها اشاره کرد و گفت: نسخ خطی ،ابزار و اداوات و لباس تعزیه با قدمت تاریخی در بین هنرمندان وجود دارد که می توانند در موزه های مردم شناسی به معرض دید علاقمندان این عرصه قرار گیرند.