به گزارش هنرآنلاین، لایق هورامی در گفتوگو با کردپرس، با بیان اینکه عرصه هنر مقامی رو به نابودی است، اظهارداشت: برخی از افرادی که تحت عنوان خواننده موسیقی های محلی وارد کار شده اند، هیچ تسلطی بر این حوزه ندارند.
وی ادامه داد: متاسفانه این افراد به ساختار آوازها و آهنگ های قدیمی و زیبای کردی لطمه جدی زده اند.
این خواننده باسابقه پاوه ای افزود: در شرایط فعلی هنرمندان اصلی دیگر علاقه ای برای ارائه کارهای جدید ندارند زیرا هنر جعلی وارد بازار کار شده و با عرض تاسف مردم نیز خریدار این آثار هستند.
وی با بیان اینکه فعالیت هنری خود را به صورت رسمی از سال 62 آغاز کرده اما از سال 76 دیگر رغبتی برای خلق آثار جدید ندارد، تاکید کرد: موسیقی هایی وارد بازار شد که موسیقی سنتی ما را به ورطه نابودی کشانده است.
لایق هورامی تصریح داشت: موسیقی و آواز کردی منطقه اورامانات بسیار غنی است اما عده ای برای کسب منفعت آمدند و از موسیقی های غربی استفاده کردند. در این نوع از کار باید تحریرهایی را از آوازهای اصیل هورامی کم کنند تا با موسیقی غربی همخوانی پیدا کند که این امر به تخریب آوازهای کردی می انجامد.
وی اضافه کرد: این افراد شعر اساتید بزرگ کرد مانند ماموستا مولوی کرد را دستکاری و ردیف و قافیه های آن را از هم جدا کرده اند.
این خواننده هورامی بیان داشت: برای مثال آواز "سیاه چمانه" را با آن همه ظرافتی که استاد عثمان هورامی و جمیل هورامی خوانده اند، دستکاری و دست و پای این موسیقی را شکسته اند.
وی عنوان کرد: باید نهادی باشد که با قرار دادن معیارهایی، توانایی افراد را در حوزه آواز بسنجد تا بدین گونه مانع ورود افراد ناتوان به عرصه موسیقی شود.
لایق هورامی، "سیاه چمانه"، "گریان" و "عارفانه" را مهمترین آوازهای هورامی معرفی کرد و یادآور شد: جوانان به آوازهای غربی گرایش پیدا می کنند و آوازهای اجدادی خود را فراموش می کنند.