سرویس تجسمی هنرآنلاین: آیین رونمایی مجموعه کتاب سه جلدی آثار علی‌اکبر صادقی و نشست نقد و بررسی این کتاب با حضور فرشید مثقالی، جواد مجابی، علی بختیاری، شهروز مهاجر، اکبر عالمی و علی بختیاری گردآورنده این مجموعه عصر جمعه ۲۷ فروردین ۹۵ در گالری شیرین برگزار شد.

در این نشست ابتدا علی اکبر صادقی در سخنانی کوتاه خطاب به حاضران در این مراسم گفت: نمی‏‌دانم برای شما از چه بگویم، از خانم شیرین پرتوی که فوق‎العاده زحمت کشیدند و آقای علی بختیاری که کارهای کتاب را انجام دادند بسیار تشکر می‎‏کنم.

فرشید مثقالی تصویرگر برجسته معاصر نیز در این مراسم درباره علی اکبر صادقی گفت: اگر بخواهم درباره شخصیت صادقی صحبت کنم باید بگویم که او شخصیت بسیار سالم، ساده‎ و مزاجی پاک دارد. فکر نکنم چیزی در او گیر کرده باشد، هیچوقت ندیده‎ام درباره شخصی یا موضوعی گرفتاری داشته باشد. او تنها شخصی است که با وجود آشنایی و سفرهای بسیار به نقاط مختلف جهان کوچک‏ترین تاثیری از نقاشی غرب نگرفته است و رد پای هیچ هنرمند خارجی در آثار او نیست.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه علی اکبر صادقی تنها هنرمندی است که با کار هنری مانند صنعت برخورد می‏‌کند، همچون صنعتگران ایرانی که حضور مردم در بازار مانع کار آنها نیست؛ اکبر هم سال‎هاست بی‌وقفه کار می‌کند، وارد آتلیه‎اش که می‎شوید در حال کار است، حرف که می‎زنید کار می‏‌کند و خداحافظی هم که می‎کنید هنوز مشغول کار است. هیچ قهر و دعوای بیرونی یا اتفاقی بر کارش اثر ندارد و موجودی بسیار دلپذیر است. مجاورت با او همیشه برایم دوست داشتنی بوده است. همچنین جواد مجابی نیز در این نشست درباره علی اکبر صادقی و آثارش اظهار کرد: سخن گفتن درباره آقای صادقی بسیار دشوار است. بسیاری از کارهای او را برای نوشتن مقدمه دو جلد از مجموعه‏‌ای که امروز رونمایی می‎شود دیده‏‌ام. اکنون مجالی برای پرداختن به نقاشی‎های او نیست اما دوست دارم کمی درباره خود نقاش صحبت کنم، علی اکبر صادقی یک نقاش "نوکلاسیک" و "روایت‎گر" است. این دو صفت برای من جنبه مهمی دارند. او نوکلاسیک ایرانی را خوب می‏‌شناسد و دیدگاه خوبی نیز دارد مانند نقاش کلاسیکی که با آخرین دستاوردهای هنری آشنا باشد. عنصر نوکلاسیک بودن به او قدرت داده است تا اجراهای فوق‏ العاده‎ای داشته باشد.

این منتقد ادامه داد: نقاشی ایرانی از دیرباز با ادبیات آغشته بوده، همانطور که موسیقی ایرانی نیز بر ادبیات مبتنی بوده است. از این منظر باید گفت علی اکبر صادقی، روایت‏‌گری هنر ایرانی که در دوران مدرنیسم در حال فراموشی بود را دوباره احیا کرده و راوی فضاهای سنتی ایران شد. ریشه‎های نقاشی ملی ما در کارهای صادقی نو شده است و آنچه این موضوع را باعث شده، طنزی است که در حال صادقی وجود دارد. او با شوخ‎طبعی به همه چیز نگاه می‏‌کند؛ در آثار او صحنه‏‌هایی از جنگ، عشق‌بازی یا باغ ایرانی وجود دارد که در نگاه نخست بسیار جدی به نظر می‏‌رسند اما اگر از نزدیک به این آثار نگاه کنیم خواهیم دید او با همه این موضوعات جدی شوخی کرده است تا آنها را از اعتبار بی‌اندازد. این نگاه منتقدانه علی اکبر صادقی به هستی و نقاشی است. به علاوه یکی از ویژگی‎های مهم یک طنزپرداز این است که بتواند با خودش شوخی کند و او با فروتنی این کار نیز بارها در کارهایش انجام داده است. مجابی با بیان اینکه صادقی با همه چیز حتی عشق و مرگ نیز شوخی می‏‌کند افزود: صادقی یک سره خود را وقف کار کرده است، او هیچ جا نمی‏‌ایستد و لحظه‏‌ای از نقاشی فاصله نمی‎گیرد به نحوی که همانطور که یک ادیب به نوشته‎هایش تبدیل می‏‌شود صادقی نیز به نقاشی‏‌هایش بدل شده است. این چیزی است ک باعث شهرت و محبوبیت صادقی نیز شده است زیرا او صادقانه خود را به دنیای نقاشی ایثار کرده است. صادقی در هر دوره از کارش به اوج رسیده است اما نکته اینجاست که او به جای تکرار اوج‌های خود در مقاطع مختلف هر بار از نو شروع کرده است و این عصیان او علیه به اوج رسیدن است که او را در جایگاهی ویژه قرار داده است.

در ادامه این نشست علی اکبر صادقی در پاسخ به دو سوال در مورد الهام گرفتن او در مکتب سقاخانه و همچنین پرهیز از تدریس هنر در طول دهه‌ها فعالیت خود گفت: من در طول زندگی بسیار کم نقاشی سقاخانه‎ای را مد نظر قرار داده‏‌ام اما از آنجا که یک ایرانی هستم آنچه در کودکی در قهوه‏‌خانه‏‌ها دیده‏‌ام بسیار مرا جذب کرده و بسیار بر من تاثیر گذاشته است. به خاطر دارم یک بار در کودکی یک پرده‎خوانی دیدم، در آن دقایق اصلا به حرف‏‌های نقال گوش نمی‌دادم بلکه به صحنه‎هایی که روی پرده تصویر شده بود خیره ماده بودم.

وی درباره پرهیز از تحصیل نیز اظهار کرد: سال 38 - 39 بود که یک کلاس کنکور طراحی را با رضا جودت برگزار کردیم. پس از آن هیچ‌وقت حوصله شاگرد داشتن نداشتم. هرچند سال 57 سه ماه در دانشکده هنرهای تزیینی فیلم‏سازی انیمیشن تدریس کردم. با این حال سال‌های سال است که دانشجویان و هنرمندان به آتلیه من می‏‌آیند و من آنچه بلد هستم را با آنها در میان می‏‌گذارم و حتی درباره پایان‎نامه‎های دانشجویان نیز نظر می‏‌دهم. کتاب‎های من خودشان دانشکده‏‌ای هستند؛ می‎توان صنعت هنر را یاد گرفت اما در هنر باید خلاقیت داشت.

حسین محجوبی، ابراهیم حقیقی، و عطا امیدوار نیز در این مراسم هریک در جمله کوتاهی درباره علی اکبر صادقی صحبت کردند. این مجموعه کتاب در سه جلد تدوین‌ شده است: "کتاب زندگی" کتاب زندگی مروری بر کارهای اولیه علی‌اکبر صادقی است که در این دوره زمانی، روند شکل‌گیری زیبایی‌شناسی هنری این هنرمند بررسی‌شده است. در این دوره علی‌اکبر رسانه‌های هنری مختلفی مانند گرافیک، ویترای، پویانمایی و تصویرسازی را تجربه کرد. با مروری بر فعالیت‌های او در این دوره جنبه‌هایی از تاریخ هنری اجتماعی ایران از سال ۱۳۳۰ تا اواسط دهه پنجاه نمایان می‌شود.

"کتاب عشق" نیز مروری بر نقاشی‌های علی‌اکبر صادقی است که از میانه دهه پنجاه با مجموعه اسطوره و ریاضی آغاز شد و تا ۳۰ سال به طول انجامید. مجموعه آثار دیگر او مانند استتار، میخ‌ها، تولدی دیگر و ائتلاف بازتاب دقیقی از جهان شگرف فرا واقع‌گرای هنرمند است.

"کتاب گم‌گشتگی" مجموعه اشعاری را شامل می‌شود که علی‌اکبر در طی یک دورهٔ افسردگی شدید بین سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ سرود. در آن دوره او رمقی برای دست گرفتن قلم و نقاشی نداشت. فضای کلی شعر‌هایش بسیار سرگشته و ابتدایی در برخورد با فضای اطرافش و طبیعت است. هر شعر با طرحی کوچک که یادآور عناصر تصویری موجود شعر است، معرفی می‌شود.

گزارش تصویری