به گزارش هنرآنلاین، فرهنگسرای نیاوران شب گذشته، شنبه 28 مهرماه 1403، میزبان تعداد زیادی از آهنگسازان، موسیقیدانان، خوانندگان، هنرمندان و اهالی موسیقی و اصحاب رسانه بود که برای آیین معرفی و رونمایی از اپلیکیشن آموزش موسیقی «لیمبا» گرد هم آمده بودند. این رویداد توسط میثم مروستی، خواننده، آهنگساز، کارشناس موسیقی و کارآفرین که ایده‌پرداز و بنیان‌گذار این اپلیکیشن آموزش موسیقی است، برگزار شده بود.

در ابتدای این مراسم، باران نیکراه، مجری و گوینده، سیر تحول 150 ساله آموزش موسیقی در ایران را به همراه گروهی از نوازندگان روایت کرد.

لیمبا5

در انتهای این بخش، بابک خضرائی، رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر به جایگاه هنری، اجتماعی و ملی زنده‌یاد استاد محمدرضا شجریان به‌عنوان نقطه عطف موسیقی ایران پرداخت.

در ادامه، میثم مروستی، ایده‌پرداز و بنیان‌گذار لیمبا توضیحاتی درباره روند شکل‌گیری، تولید و انتشار این اپلیکیشن ارائه کرد. مروستی با بیان اینکه بالغ بر هشت سال برای راه‌اندازی و شکل‌گیری این اپلیکیشن زمان برده است، بیان کرد که این فرصت آموزشی در سطح استانداردترین نمونه‌های خارجی و حتی با کیفیت و کاربری راحت‌تر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی درباره هدف شکل‌گیری این اپلیکیشن گفت: «لیمبا» مجموعه‌ای آموزشی است که از سال ۹۵ با ایده آموزش حرفه‌ای و قابل دسترس موسیقی برای همه متولد شد. هدف ما معرفی پلتفرمی بود که همه به آن دسترسی داشته و بهترین استادان موسیقی ایران در آن حضور داشته باشند.

مروستی افزود: به دلیل وسواس‌ها و حساسیت‌ها، ایده‌پردازی و شروع کار تا منتشر کردن اپلیکیشن زمان زیادی برده است. برخی دوره‌های آموزشی استادان موسیقی چندین‌بار ضبط شده‌اند و به همین دلیل، محتوای این اپلیکیشن به تدریج در این سال‌ها منتشر نشده بلکه صبر کردیم تا یک مجموعه کامل از آموزش موسیقی در شاخه‌های مختلف با تدریس استادان شاخص گردآوری و سپس به شکل یکپارچه عرضه شود. او ادامه داد که می‌خواستند وقتی مخاطب با هر سطحی در موسیقی این ویدئوها را می‌بیند، هیچ موضوع آموزشی برایش گنگ نباشد و بتواند این محتواها را در ارتباط با یکدیگر مشاهده کند.

لیمبا6

ایده‌پرداز لیمبا که سال‌ها به عنوان مدرس موسیقی، خواننده و آهنگساز در عرصه صنعت و هنر موسیقی فعالیت کرده و دغدغه‌اش انتقال تجربه‌های خود و هم‌نسلان به هنرجویان موسیقی بوده است، تصریح کرد: در این سال‌ها، به دلیل ارتباط زیادی که با نسل‌های مختلف موسیقی و هنرمندان در ایران داشته‌ام، احساس کردم فرصت مناسبی دارم تا مجموعه کاملی از آموزش موسیقی با حضور همه استادان تهیه کنم؛ اتفاقی که تاکنون در ایران به این گستردگی رخ نداده است.

این موزیسین با تاکید بر اینکه شروع این پروژه بسیار سخت بود و یکی از دلایل آن هم ناآشنا بودن این قالب از آموزش در حوزه موسیقی بود، درباره بخشی از روند تولید لیمبا بیان کرد: ایده «لیمبا» در سال ۹۵ شکل گرفت و از کمی بعدتر با همراهی تعدادی از استادان، ضبط ویدئوها را شروع کردیم. یکی از اهداف ما این بود که تمام سطوح آموزشی را پوشش دهیم و از اساتید دانشگاهی و آنهایی که آزاد تدریس می‌کنند برای آموزش دعوت به عمل آوردیم. معتقد هستیم در برخی موارد معلمانی هستند که نوازندگان شناخته شده‌ای نیستند ولی می‌توانند با هنرجو به‌ ویژه در بستر آموزش مجازی ارتباط برقرار کنند و توانایی این نوع ارائه را به خوبی دارند پس از حضور آنها نیز بهره بردیم.

بنیان‌گذار اپلیکیشن آموزش موسیقی لیمبا با اعلام اینکه این پروژه کاملاً با حمایت بخش خصوصی و هنرمندان شکل گرفته است، تاکید کرد: یکی از دلایل اینکه این پروژه هشت سال به طول انجامید، سرمایه محدودی بود که بخش خصوصی آن را تزریق می‌کرد. همچنین، تاکید ما روی دقت محتوایی و ارائه آموزشی استاندارد باعث شد که زمان زیادی صرف این کار شود. در این مسیر تلاش کردیم آموزش برای مخاطبان کامل باشد و به ابعاد دیگر آموزش، مانند آموزش همزمان تصویری پرداختیم تا هنرجویانی که آشنایی با بعضی از سرفصل‌های مهم ندارند، به صورت تصویری و دقیق‌تر در جریان محتوای آموزشی استادان قرار بگیرند.مروستی با اشاره به اینکه فعالیت‌های این اپلیکیشن در سطح بین‌المللی خواهد بود، توضیح داد: نام ابتدایی این اپلیکیشن «نَم» بود که به دلیل همانی با یک موسسه بین‌المللی و برای سهولت در فعالیت بین‌المللی، این نام به «لیمبا» تغییر کرد. همچنین در روند تولید ویدئوهای آموزشی به ترجمه انگلیسی تخصصی و تحت‌اللفظی آن برای استفاده کاربران و هنرجویان غیرایرانی اقدام کردیم.

لیمبا4

در ادامه، نصراللهی، مدیر فنی اپلیکیشن جامع آموزش موسیقی لیمبا، روی سن حاضر شد و درباره ابعاد فنی این پروژه، مانند پهنا و جامعه مخاطب، کارکردهای فنی و ظرفیت‌های آن برای استفاده جامعه مخاطب بالغ بر 100 میلیون نفری، توضیح داد.

میثم مروستی در ادامه صحبت‌های خود به همکاری با استاد فرهاد فخرالدینی اشاره کرد و این اتفاق را یکی از دستاوردهای پروژه دانست. او با تشکر از تمامی استادان، موسیقیدانان و کسانی که در مسیر هشت ساله شکل‌گیری این پروژه همراه او بودند، گفت: ممنون از تمامی دوستان که در این سال‌ها تحمل و صبر کردند تا این مجموعه به نتیجه برسد. من معتقد هستم که این مجموعه در مسائل فرهنگی کارکرد خود را به خوبی نشان خواهد داد و بدانید که ارتقای سطح فرهنگی موسیقی جزو اهداف اصلی مجموعه‌ای مثل لیمبا است.

وی در پایان مطرح کرد: کار فرهنگی بدون توجه به بعد اقتصادی آن عملاً شکست‌خورده است، اما تمام دغدغه تیم ما مسائل اقتصادی نیست زیرا معتقدیم که اقتصاد و هنر دو بال پرنده یک کار هنری هستند و تنها با تکیه بر یک بال نمی‌توان پرواز کرد.

لیمبا8

در ادامه، حسین علیزاده، مدرس، موسیقیدان، ردیف‌دان، آهنگساز، پژوهش‌گر و نوازنده تار و سه‌تار با اشاره به اینکه مدت‌ها بود در مراسمی که انقدر باکیفیت باشد شرکت نکرده بوده، با اشاره به خاطره‌های تحصیل در هنرستان موسیقی و گذشت 60 سال از شاگردی استاد فرهاد فخرالدینی در این هنرستان، درباره جایگاه آموزش و استاد در این هنر توضیح داد: هرچه پیشرفت‌های بشری گسترده‌تر شده، دوری بین انسان‌ها ایجاد می‌شود. ارتباطی که در 60 سال گذشته بین من و استاد فخرالدینی شکل گرفته، نمی‌توانست در یک اپلیکیشن شکل بگیرد و این نشان‌دهنده جایگاه استاد است و امیدوارم روند آموزش موسیقی همچنان به گونه‌ای پیش رود که ضمن استفاده از تکنولوژی روز، آن فضای رودرروی استاد و شاگردی هم حفظ شود.

وی با تاکید بر زندگی استادانی چون فخرالدینی که سراسر افتخار است، عنوان کرد: من به شاگردانم آموخته‌ام که اگر شخصی در یک زمان معلم تو بوده، تا آخر عمرت و تا همیشه معلم تو خواهد بود. اگر هم از نظر علمی درجات بالاتری پیدا کنید، بر استاد و معلم خود برتری ندارید. حضور و نفس استاد بسیار تاثیرگذار است. اگر یک هنرجوی موسیقی به استاد خود اعتقاد و عشق نداشته باشد، هیچگاه نمی‌تواند یک هنرمند موفق و تاثیرگذار باشد.

علیزاده در پایان مطرح کرد: معتقدم که این اپلیکیشن گام بزرگی در راستای آموزش موسیقی است و از زحمات میثم مروستی قدردانی می‌کنم، اما به علاقه‌مندان موسیقی تاکید می‌کنم که عاطفه را نمی‌توان از موسیقی جدا کرد و در کنار آموزش توسط استادان بزرگ موسیقی در این اپلیکیشن، به همنشینی با استادان موسیقی هم توجه داشته باشند و این رابطه را نادیده نگیرند.

سپس، با دعوت میثم مروستی و حضور کیهان کلهر، حسین علیزاده و اردشیر کامکار به پاس همراهی و افتخار همکاری استاد فرهاد فخرالدینی در آموزش موسیقی در این اپلیکیشن از ایشان قدردانی و هدایایی به‌عنوان یادگاری تقدیم‌شان شد.

لیمبا7

استاد فخرالدینی عنوان کرد: از اتفاقی که امشب شاهد آن بودم بسیار خوشحالم و بیشتر خرسندم هستم که سال‌ها زحمات من و سایر اهالی موسیقی بیهوده نبوده است.

در انتهای این برنامه، علیرضا قربانی قطعه‌ «اشتیاق» که استاد فرهاد فخرالدینی آن را ساخته است، اجرا کرد.

لیمبا1

این مراسم با حضور چهره‌ها و هنرمندان عرصه موسیقی مانند فرهاد فخرالدینی، حسین علیزاده، کیهان کلهر، اردشیر کامکار، علیرضا قربانی، بابک خضرائی، وحید تاج، پرواز همای، میلاد کیایی، پوریا اخواص، فردین خلعتبری، سامان احتشامی، حمیدرضا دیبازر، کامبیز روشن روان، پاشا هنجنی، رضا تاجبخش و... برگزار شد.