گروه تجسمی خبرگزاری هنر ایران: ایزد امجدی مدیرکل دفتر پایش و شبکه‌سازی مستعدان و آینده‌سازان  و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در گفت‌وگو با هنرآنلاین اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان بعد از این‌ که از مسیر رویدادهای معتبر افراد مستعد را شناسایی کرد، از طرق مختلف با آنها تماس می‌گیرد و درخواست می‌کند استادی را برای راهبری خود در مسیرانتخاب کنند.  این امر شرط اصلی برای ورود به مسیر نخبگی است.

وی ادامه داد: واژه استعدادبرتر به کسی اطلاق میشود که برخورداری از استعداد را به جامعه اثبات کرده وبه صورت بالقوه توان تبدیل شدن به نخبه را دارد. در مرحله بعد ، این فرد یک راه یک ساله را با همراهی استاد راهبرخود آغاز و بنیاد همراهی این گروه را رصد میکند. در این برنامه ها، فعالیت‌هایی تعریف شده است که لازم است مستعدان برتر با مشورت استاد راهبر خود از میان آن‌ها تعدادی را انتخاب کنند. در پایان یک سال هم استاد راهبر مجوز ورود مستعد برتر را به سال آینده صادر میکند.

امجدی با بیان اینکه بنیاد در مسیر نخبگی انتظاراتی مانند شرکت در دوره‌های تخصصی یا خواندن کتاب‌های تخصصی را دارد، گفت: طبیعتاً کمک هزینه پیمودن این مسیر توسط بنیاد تامین می‌شود. از طرف دیگر در بعضی از رشته‌های هنری ما انتظار داریم افراد سالانه یک اثر تولید کنند که البته بسته به نظر استاد راهبر یا رشته هنری مستعد برتر می‌تواند تعداد اثر های تولید شده بیشتر باشد و بنیاد کمک هزینه تولید این اثار را به مستعدان برتر پرداخت میکند.

وی درخصوص تقسیم‌بندی سنی افراد به دوره‌های مختلف اظهار داشت: تا 18 سالگی دوره اول؛  از 18 تا 24 سالگی دوره دوم و از 24 تا 30 سالگی هم دوره سوم تقسیم بندی دوره های سنی در شیوه نامه شناسایی، رشد و تعالی استعدادهای برتر هنری، ادبی و مهارتی بنیاد ملی نخبگان است. در هر کدام یک از این دوره‌ها فرد می‌تواند یک بار درخواست خرید تجهیزات بدهد و بنیاد کمک هزینه خرید تجهیزات حوزه تخصصی را به عنوان تسهیلات ارائه خواهد داد.

مدیرکل دفتر پایش و شبکه‌سازی مستعدان و آینده‌سازان و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، اضافه کرد: بنیاد بهره مندی از برخی طرح‌های حمایتی مانند تسهیلات نظام وظیفه تخصصی و جذب در دستگاه های اجرایی را نیز در زمره تسهیلات اعطایی به برگزیدگان در نظر میگیرد.

وی افزود: بنیاد ملی نخبگان در صدد بود دایره نخبگی را وسعت دهد و این مهم منجر به این شد که به جز نخبگان و استعدادهای برتر علمی و فناوری، شناسایی و پشتیبانی از ساحت­های دیگر نخبگی مانند هنر، ادب و مهارت را نیز در دستور کار خود قرار داد و البته این به پشتوانه نگرش سند راهبردی کشور در امور نخبگان در این خصوص است. نکته مهم دیگر روش شناسایی استعدادهای برتر بود مدل بنیاد بهره مندی از ظرفیت های شناسایی در رویدادهای معتبر و نهادهای معتبر است.

امجدی در خصوص سازوکار شناسایی و پرورش نخبگان هنری، تاکید کرد: بعد از اینکه بنیاد تصمیم گرفت به ساحت‌های جدید استعدادی ورود کند، قدم اول تشکیل دفتر پایش و شبکه‌سازی مستعدان در معاونت مستعدان و آینده‌سازان بود و  در قدم دوم از میان مدل های مختلف شناسایی، مدلی برای شناسایی افراد استخراج شد که مبتنی بر شناسایی فعالانه بود.

ما در کشور جشنواره‌ها و رویدادهای خوب و با استاندارد بالا زیاد داریم. ولی عمدتا مسئله­ای که با آن روبرو بودیم این بود که برای بعد از برگزیدگی برنامه خاصی وجود ندارد. در حال حاضر  بنیاد برای قشری که در رویدادهای معتبر می‌توانند خودشان را به عنوان صاحب استعداد برتر بشناسانند برنامه‌ای دارد که این برنامه همان فعالیتی است که ما تحت عنوان مسیر نخبگی می‌شناسیم

وی ادامه داد: رویدادهای معتبر مسیر داوری‌های مفصلی دارد و عمدتاً به صورت ملی برگزار می­شوند و  به دلیل سابقه برگزاری و شناخته شدنشان در میان عموم جامع، اطلاع رسانی جامعی در خصوص برگزاری آنها صورت می­پذیرد. نهادهای معتبر بخش دیگری از مبادی ورودی بنیاد ملی نخبگان هستند و این نهادها امکان معرفی مستعدان برتر را به بنیاد دارند. البته لازم است در این خصور شرایط معرفی هر کدام از صاحبان استعدادهای برتر به بنیاد مشخص و شفاف باشد و بنیاد در این فرایندها معمولا از کمک ناظران برای بهبود فرایندهای شناسایی و معرفی نهادهای معتبر معرفی میکند. ذکر این مسئله مهم است که پراکندگی نهادهای معتبر بنیاد از جمله مواردی است که در اعتبار دهی به نهادها مطمح نظر است.  .

امجدی درخصوص میزان استقبال در رشته­های مختلف هنری گفت: به‌ خاطر اینکه بنیاد به تازگی این کار را شروع کرده نمی‌توان دقیقاً گفت که چه حوزه‌ای بیشترین استقبال را خواهد داشت. اولین جشنواره‌ای که در شواری هنری بنیاد ملی نخبگان به رسمیت شناخته است دوره سی‌ام و سی‌ویکم جشنواره تجسمی جوانان است..

وی درباره میزان تاثیرگذاری جشنواره‌های هنری بر جوانان و رشد آنها، اظهار داشت: اینجا ما دو مسئله داریم یا به بنیان دیگر یک فرایند وابسته به هم است. مثلاً جشنواره تجسمی جوانان در سی و یکمین دوره برگزاری است و خود جشنواره سعی کرده به بلوغی برسد و تجربه انباشته خوبی در اجرای جشنواره وجود دارد. طبعاً  این جشنواره برای جامعه هنرهای تجسمی تا حد زیادی شناخته شده است و برگزیده شدن در آن برای شرکت‌کنندگان اعتبار دارد. بنیاد نخبگان در تلاش است اعتبار بیشتری به این جشنواره‌ها بدهد و شرایطی را فراهم کند که تعداد آثار ورودی به جشنواره بیشتر شود و این باعث می‌شود که برای انتخاب بهترین‌ها، که خط قرمز اصلی بنیاد است، دستاوردهای قابل قبول­تری داشته باشد. بدیهی است هر چه ورودی آثار به جشنواره بیشتر باشد شناسایی بهترین‌ها دقیق‌تر صورت می‌گیرد و بنیاد اطمینان بیشتری دارد که جامعه بیشتری را برای رصد کردن و شناسایی کردن پوشش داده است. به همین دلیل حضور بنیاد ملی نخبگان می‌تواند خیلی به حضور پر رونق تر جوانان در این جشنواره ها کمک کند از طرفی هم به مرور این جشنواره‌ها می‌تواند ابزارهای بسیار مهمی برای شناسایی دقیق‌تر مستعدین و پرورش آنها شوند.

خبرنگار: غزاله صوفیانی