به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه ویدئوآرت و ساندآرت با موضوع سفرنامه اصفهان ,به مناسبت هفته بزرگداشت شهر اصفهان در موزه هنرهای معاصر این شهر در حال برگزاری است.
در این نمایشگاه سه اثر از کار گروهی هنرمندان:فرشته عالمشاه, رسول معرک نژاد, مجید آزادمنش و مجتبی وطن خواه در بیرون از فضای موزه, حیات موزه و گالری شماره شش به نمایش درآمده است.
ویدئوآرت و هنرهای رسانه ای معاصر جزو هنرهایی هستند که بیشتر نمود تحلیلی و نقادانه به امور پیرامون خود دارند و آگاهی دهندهاند. در ضمن لذت بردن از تصویر و صوت را از بیننده دریغ نمیکنند. از جمله هنرهایی هستند که توانستهاند در میانِ هنرهای امروزی، مخاطب بیشتری را به خود جلب کنند و با عموم مردم تعامل داشته باشند.
در..... نکوداشت اصفهان چهار هنرمند معاصر رسول معرک نژاد، فرشته عالمشاه، مجید آزادمنش ومجتبی وطن خواهان با استفاده از رسانهی ویدئو و ساند(صدا) پروژهی پنجره - سفرنامهی اصفهان را ارائه دادهاند که در نوع خود کم نظیر است. مجموعه ای شامل سه برنامه است که از ورودی موزه هنرهای معاصر اصفهان با ویدئوآرت نخست شروع و به وسیلهی تلویزیون آل ای دی شهری نمایش داده میشود. ویدئوی نخست برگرفته از عکسهای دورهی قاجار است که با تصاویر امروزی از همان مکانها با همان زاویهی دوربین تلفیق شدهاند. اثری که هر عابری از کنار آن عبور کند برای لحظه ای او را مجذوب میکند.
اثر دوم، ساندآرت است که محدودهی حیاط موزه را در بر میگیرد. صداهای چند بُعدی بوسیله هدفون شنیده میشوند و در مسیری که مشخص شده باید حرکت کرد تا مفهوم صداها نمود داشته باشند. صداها عموماً از همان فضای موزه و دقیقتر همان محدوه ای است که برای مخاطب خط کشی شده است. زمانی در حدود دو دقیقه و سی ثانیه که در نهایت، صدا به موسیقی ختم میشود و فضایی حماسی و تاریخی را به شنونده منتقل میکند. نوعی تشرف که مسیر و صدا حواس مخاطب را به تصور (تصویر ذهنی) و کنکاش در خود میرساند. از طرفی مخاطب را برای دیدن ویدئوآرت پنج کاناله در گالری شش آماده میکند.
سومین برنامه از پروژهی سه گانه به سفرنامهی اصفهان ختم میشود. اثری کم نظیر در پخش و اجرای ویدئوآرت که تمامی حواس و ذهنیت مخاطب را به خود جلب میکنند و دائم نگاه او را به چالش میکشد. اثر، برگرفته از بیست و پنج سفرنامهی سیاحانی است که از دورهی صفویه تا دورهی حکومت ظل السلطان به اصفهان سفر کردهاند. متن، نشان از تعامل بینا فرهنگی دارد که یک راوی واحد به نمایندگی از تمامی سیاحان، این روند تاریخی و نگاه غربی را روایت میکند. افکتها و تصاویر کارکرد مناسبی با متن دارند برای نمونه؛ دوچرخه سواری که نماینده تاریخ و هویت اصفهان است با نشانههای آشنا، چهره و لباس و رفتاری که با دوچرخه به تصویر در آمده است. این اثر به صورت پنج کاناله ( پنج ویدئو پرژکتور) است و تصاویر هر ویدئو در امتداد دیگر ویدئو است و هر صحنه صدای متناسب با خود را داراست. این گونه نمایش ویدئوآرت مخاطب را از نظر دیداری و شنیداری به چالش میکشد و از آن منظر که تازگی دارد، مخاطب را به وجد میآورد که نه یک بار بلکه چندین بار آن را ببیند و به متن راوی گوش دهد. سادگی تصاویر و روانی متن، نشان دهندهی توانایی گروه در ساخت اثری زیبا دارد.
در متن استیتمنت(بیانهی) پروژه آمده است: "نوشتن متن مکتوب بخشی از فرهنگ "دیگری" است که "من" را در میان واژهها ثبت میکند. اکنون "من"، اصفهان است و "دیگری"، سیاحانی که با تمام سختیها با کنجکاوی به شناخت و تحلیل برآمدند تا این شهر پر رمز و راز را که در طول تاریخش شکستها و افتخارات بسیاری را تجربه کرده است از نزدیک بشناسند و لمس کنند. این تلاش سیاحان ارزشمند است که روی دیگری از اصفهان را نمایش دادهاند. اصفهان خودش را در نوشتههای سیاحان باز میجوید و حال نگاه آنان دستمایهی تصاویر ما شده است. تاریخ از عصر صفوی تا دورهی حکوت ظلالسلطان را در بر گرفته است دورهی زمانی که دو وجه عزت و شکست را به وضوح در حافظهی شهر حک کرده است. متنها به تمامی کلام سیاحان است و خواستهایم نگاه آنان را و هم بخشی از تاریخ را از میان نوشتههای آنان بازتاب دهیم.
تلاشی چنین و ساخت اثری اینگونه ارزشمند بازتاب ارج نهادن سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری و موزه هنرهای معاصر اصفهان به این رسانه است که در این امر پیشگام بودهاند. "
موزه هنرهای معاصر اصفهان همه روزه صبحها از ساعت 10 الی 14 وبعدازظهرها از ساعت 16 الی 20 قدوم هنردوستان و هنرمندان را ارج مینهد.
این نمایشگاه تا 15 اردیبهشت تا 15 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.