سرویس تجسمی هنرآنلاین : در ابتدای جلسه مهرداد ذوالنور پس از خوشامد گویی به حاضرین گفت که این پروژه محصول هفت سال کار کوروش قاضی مراد است که در یک سال گذشته گروهی متشکل از وی به عنوان مدیر روابط عمومی پروژه، دکتر بهرام کلهرنیا به عنوان مدیر بخش پژوهش و تعداد زیادی از دوستان دیگر مشغول جمع بندی و آماده سازی برگزاری نمایشگاه بوده‌اند که به زودی تنیجهٔ این تلاش در روز جمعه ۲۴ بهمن در گالری ممیز خانهٔ هنرمندان بر روی دیوار قرار خواهد گرفت.

سپس کوروش قاضی مراد ضمن خوشامدگویی به حاضران، از بهرام کلهرنیا خواهش کرد دربارهٔ چرایی اهمیت این پروژه گفتگو و بحث را آغاز کند تا بعد‌تر وی وارد توضیحات اجرایی کارش بشود. بهرام کلهرنیا در آغاز سخنان خود گفت: قاضی مراد ۷ سال از زندگی خود را گذاشت تا قلمی را طراحی کند و آن را به یک پدیده ارتباطی مبدل سازد یادمان باشد که ما در جهان و روزگار نو زندگی می‌کنیم، من دوست ندارم از واژه مدرنیسم استفاده کنم اما روزگار نو، جهان سرعت است و در آن همه چیز شتاب دارد و من چنین قلمی را لازمه این روزگار می‌دانم و معتقدم که قاضی مراد در ابداع این قلم انگیزه‌های ایرانی داشته است.

وی افزود قاضی مراد از نوع و‌نژاد نیاکان فرهنگی ما است، وی ۷ سال از زندگی خود را برای به سامان رساندن یک قلم هزینه کرده است و مطمئنا این ۷ سال باید حکیمانه و اندشمندانه سپری شده باشد تا پدیده‌ای متوازن و در عین حال معاصر شکل بگیرد. کلهرنیا با اشاره به قابلیت‌های این قلم توضیح داد: با این قلم می‌توان نوشت و به شیوه قدما تحریرهای اختصاصی داشت، این قلم پیشینه دارد و تمام ارزش‌های تاریخی و ایرانی را مثل شکسته و نستعلیق در بردارد.

وی اضافه کرد: این قلم به سبک و سیاق گذشتگان قابلیت نوشتن متن و موضوع را داراست و در آن لحنی حماسی و اسطوره‌ای موجود است که تنظیم همه ایده‌های مورد نظر برای نگارش در رفتار، فرم، گرافیک این قلم و همچنین در نظر گرفتن نثری ظریف در بافت آن پیش بینی شده است. این کار‌شناس با بیان اینکه آرایه‌های محیطی قدما در تحریر نوشتاری این قلم به کار گرفته شده است، گفت: آنچه از تغییر شکل هر قلم مورد توجه خوشنویسان قرار گرفته است توسط قاضی مراد باز‌پردازی شده است و همچنین آنچه که از آرایه‌های محیطی و در کتیبه‌ها در گذشته‌های تاریخی ایران وجود دارد در این قلم یافت می‌شود.

کلهرنیا حضور قلم نوشتاری را در معماری نهایی شهری موثر دانست و بیان کرد: شهرهای ما مالامال از زشتی‌ها هستند و این قلم می‌تواند بخشی از عنصر گمشده ایران را بازگرداند و ما مشتاق هستیم که مدیران فرهنگی در جلسه رونمایی از این قلم شرکت کنند و آن را به مثابه عامل محیطی، تزیینی و متنی مورد استفاده قرار دهند، چرا که مدیریت‌های بانک‌ها، تلویزیون و چاپ و نشر باید رونمایی از قلم را شاهد باشند تا ظرفیت‌های نوشتاری آن را به کار گیرند. ما سال هاست که گرفتار نوعی تهی دستی فرهنگی شده‌ایم که به سبب یک موضوع گمشده مبهم است و آن به این دلیل است که بر قلم‌های نوشتاری خود کار نکرده‌ایم. وی در ادامهٔ همین مطلب بیان کرد که کره جنوبی همزمان با انقلاب خود برای حضور در عرصه‌های جهانی قلم نوشتاری خود را تصحیح کرد و ما برای مقابله با بسیاری از بحران‌ها به تصحیح قلم‌های نوشتاری و پردازش قلم‌های جدید نیاز داریم.

سپس کوروش قاضی‌مراد دربارهٔ قلم ابداعی‌اش گفت: طراحی و ساخت قلم "سریر" هفت سال زمان برد و من با آن، به لحن شخصی خودم در هنر رسیدم. او عنوان کرد: ابتدا از احمد غلامی و علیرضا وکیلی تشکر می‌کنم که در جلسات سال گذشته همراه من و این پروژه بودند. قاضی مراد گفت باید اشاره کنم که طراحی این قلم به ۲۷ سال پیش بازمی گردد که من وارد انجمن خوشنویسان شدم و انگیزه‌ام این بود که کار‌ها را کپی نکنم. این مساله در شخصیت من نبود و دوست داشتم کار ویژه‌ای انجام دهم. من کار خود را از خط گوتیک آغاز کردم و در دوره‌ای سراغ خوشنویسی چینی هم رفتم تا دانش من در حوزه نوشتار بیشتر شود. وی ادامه داد: من از سال ۷۸بالغ بر ۵ فرم نوشتاری را طراحی کردم و با طراحی این قلم تصمیم گرفتم کار جدیدی را آغاز کنم و آن این بود که اصلا با کدام قسمت قلم باید نوشت. قاضی مراد در توضیح خود از ساختار این قلم بیان کرد: ساختار این قلم خط شکسته است و من برای طراحی آن دو ایده داشتم؛ اینکه هم از پهنا و هم از نیش بتوان از قلم خوشنویسی استفاده کرد. ما در خط هم نازک و هم خط بُلد شده را داریم و من دوست داشتم این قابلیت را در خطوط داشته باشیم و به همین دلیل برای خط نازک نیاز داشتم که قلم دیگری را طراحی کنم.

طراح قلم سریر در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از این قلم و در اختیار قرار گرفتن آن برای همه مردم گفت: طراحی این قلم به آموزش نیاز دارد اما سهل الوصول است و گفت من این نوشتار جدید را در ردیف خطوط گرافیکی قرار نمی‌دهم و اینجا حضور دارم تا بیان کنم که این لحن شخصی من است و ممکن است مخالفان و موافقانی هم داشته باشد، پتانسیل خوشنویسی ما آنقدر بالاست که می‌توان طراحی‌های جدیدتری هم از آن ارائه کرد. با این حال این خط در نشست‌های پژوهشی در طول برگزاری نمایشگاه آثارم، آموزش داده می‌شود و هر کسی می‌تواند با لحن شخصی خودش از آن بهره بگیرد. گرافیک خیلی به این خط کمک کرده، اما با این حال آن چیزی که از خط من می‌بینید، لحن شخصی من است و برایم هم بحث اول و دومی، مبدع بودن مطرح نبوده، بلکه می‌خواستم به لحن شخصی‌ام برسم که طبیعتا مخالف و موافق خود را هم دارد، ولی قرار نیست حکمی صادر شود.

این خوشنویس در ادامه گفت: این خط یک فونت گرافیکی نیست، بلکه یک قلم خوشنویسی است که قواعد اصلی خوشنویسی را هم دارد. به نظر من، زمانی به نستعلیق و خوشنویسی ما خیانت شد که فونت در اختیار همه قرار گرفت و خوشنویس ارج و قرب خود را از دست داد.

قاضی‌مراد درباره نمایشگاه تازهٔ آثارش نیز اظهار کرد: آثار این نمایشگاهم در سه دستهٔ ۱۵ سال اخیر، کارهای کلاسیک و کارهای مدرن‌تر روی بوم تقسیم‌بندی می‌شوند. این نمایشگاه از ۲۴ بهمن‌ماه به مدت یک هفته در خانه هنرمندان ایران و در گالری ممیز برگزار می‌شود و مخاطبان به شناخت تازه‌ای از قلم "سریر" و خط آن می‌رسند. در انتهای جلسه، پس از جواب به سوالات حاضرین از پوس‌تر نمایشگاه رونمایی شد.

انتهای پیام/