سرویس معماری هنرآنلاین: نورپردازی یک بنا یکی از مهمترین جنبههای طراحی آن است که چه در روز و چه در شب میتواند جلوه منحصربهفردی به دید بیننده آن بنا بدهد. بحث نور و پرداختن به آن میتواند در مباحث زیباییشناسی و هنر جایگاه ویژهای داشته باشد. ازجمله علوم و هنرهایی که میتوان به نقش نور در آن اشاره داشت، هنر معماری است که بحث مفصلی را در زمینه روند بهرهگیری از نور طبیعی به خود اختصاص میدهد. ابزار و وسایل روشنایی نیز بهعنوان عواملی که تأمینکننده نور مصنوعی هستند، مطرح هستند.
در هنر معماری، نور یکی از اجزایی است که کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار، نظم فضایی، مصالح، رنگ و … مطرح میشود و در طراحی بهعنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفا کند. یکی از مهمترین مشخصههای نور طبیعی، توالی و دگرگونی آن در طول روز است که باعث حرکت و تغییر حالت در ساعات مختلف میشود. معماری و نور به همان اندازه به یکدیگر وابستهاند که جسم و روح، یکی برای زنده بودن و دیگری برای حضور مادی این جهان به دیگری نیاز دارد و آن هنگام که نور بر جسم فضا جاری میشود هر دو در جهان مرئی "وجود" پیدا میکنند. عنصر نورپردازی در معماری سنتی ایران از دو جهت مورد مطالعه قرار میگیرند، گروه اول بهعنوان کنترلکنندههای نور مانند انواع سایهبانها و دسته دوم نورگیرها. گروه اول نقش تنظیم نور وارد شده به داخل بنا را به عهده دارند و به دو دسته تقسیم میشوند: دسته اول آنهایی که جزو بنا هستند مانند رواق و دسته دوم آنهایی که به بنا افزوده شده و گاهی حالت تزئینی دارند مثل پرده. عناصری که بهعنوان نورگیرها مطرح میشوند نامهای مختلفی دارند ولی همه نورگیر هستند و عبارتاند از: روزن، شباک، در و پنجره مشبک، جامخانه، هورنو، ارسی، روشندان، فریزوخوون، گلجام، پالکانه، فنزر، پاجنگ و تهرانی. در مقابل عناصری مانند رواق، پرده، تابش بند، سایهبانها، سرادق و ساباط قرار دارد که نقش کنترل نور و تنظیم آن برای ورود به داخل بنا را به عهده دارند. علاوه بر این موارد عناصری مانند شباکها، ضمن نورگیری نقش کنترل آن را نیز به عهده دارند. کنترلکنندههای نور رواق: فضایی است مشتمل بر سقف و ستون که حداقل در یکطرف مسدود باشد و انسان را از تماس با بارش و تابش نور آفتاب مصون میدارد و در مناطقی که شدت نور و حرارت خورشید زیاد باشد نور مناسب و ملایمی را به داخل عبور میدهد و در این صورت روشنایی از طریق غیرمستقیم یا باواسطه خواهیم داشت. تابش بند: تابش بند تا تووش بند یا آفتابشکن تیغههایی به عرض 6 الی 18 سانتیمتر است که گاهی ارتفاعی تا حدود 5 متر دارد و با کمک گچ و نی آنها را میساختند. معمولاً در بالای در و پنجره کلافی میکشیدند که درواقع تابش بند افقی بوده و اصطلاحاً به آن سرسایه میگفتند و توسط آن ورود آفتاب به درون فضا را کنترل میکردند. سا یهبانها: ایجاد سایه بر روی پنجرهها از تابش مستقیم آفتاب به سطح پنجره جلوگیری کرده و درنتیجه حرارت ایجاد شده ناشی از تابش آفتاب در فضای پشت آن به مقدار زیادی کاهش مییابد. سایهبانها ممکن است اثرات گوناگونی از قبیل کنترل تابش مستقیم آفتاب به داخل، کنترل نور و تهویه طبیعی داشته باشند. کارایی سایهبانها متفاوت بوده و به رنگ و محل نصب آنها نسبت به پنجره و همچنین شرایط تهویه طبیعی در ساختمان بستگی دارد. سایهبانها به انواع ثابت، متحرک و همچنین سایهبانهای طبیعی مثل درختان تقسیم میشوند.
سرادق: سایهبان بر سرا که پرده آن بر خرپاهایی که بر بالای سرا نشانیده بودند کشیده میشد و بدین ترتیب مانع تابش تند خورشید به درون سرا میشد. ساباط: کوچهای سرپوشیده که هم در شهرهای گرمسیری و هم سردسیری به چشم میخورد. در شهرهای گرمسیری مجبور بودند کوچه را تنگ و دیوار را بلند بگیرند و برای ایجاد سایه ساباط میگذاشتند. پرده: استفاده از پردههای ضخیم برای جلوگیری و تنظیم نور خورشید برای ورود به ساختمان از دوره صفویه معمول بوده و همچنین در دوره قاجار نیز از آن استفاده میشد. این پردهها معمولاً از جنس کرباس و یا ابریشم بوده و بهصورت یکلا و دولا استفاده میشدند و بهطور معمول در جلو ایوانها و یا پنجرهها وارسیها نصب میشد. بالا کشیدن این پردهها توسط قرقره و بندهایی بوده که بهطور هماهنگ تمام قسمتهای آنها را یکنواخت جمع کرده است چون این پردهها معمولاً ضخیم و سنگین بوده و غیرازاین نمیشد آنها را بالا کشید. نورگیرها شباک: هوای متغیر ایران، آفتاب تند و روشن، باد و باران، توفان و گردباد و عقاید خاص ملی و مذهبی ایجاب میکرده که ساختمان علاوه بر دو پنجره، پردهای یا شباکی برای حفاظت درون بنا داشته باشد. درون ساختمان با روزنها و پنجرههای چوبی یا گچی و پرده محفوظ میشد و بیرون آن را با شبکههای سفالی یا کاشی میپوشاندند، این شبکهها شدت نور را گرفته و نور ضعیفتری از لابهلای آن ایجاد میشود. انحراف پرتوهای نور در اثر برخورد با کنارهای منقوش شبکه پخش نور شده و به یکنواختی و پخش روشنایی کمک میکرد. ضمناً علیرغم آنکه تمام فضای بیرون از داخل بهراحتی قابلرؤیت بود از بیرون هیچگونه دیدی در طول روز به داخل نداشت. در و پنجرههای مشبک پنجره معمولاً برای دادن نور، جریان هوا و رؤیت مناظر بیرون بدون بر هم زدن خلوت اهل خانه است. در مناطقی که نور خورشید شدید است، پنجره باید متناسب با شدت نور ساخته شود. پنجرههای مشبک تعادلی بین نور خارج و داخل ایجاد میکند، تعادلی که وقتی از داخل نگاه کرده شود جلوی نور شدید آفتاب را میگیرد و مانع خسته شدن چشم در مقابل نور شدید خارج میشود. طرحهایی که در ساختن پنجرههای مشبک به کار برده میشود اغلب بهگونهای است که نور داخل اتاق را تنظیم میکند. پنجرههای مشبک نور شدید خارج را بخش کرده و آن را تعدیل میکنند و وقتی نور بیرون شدید نیست همه آن را به داخل اتاق عبور میدهند. گاهی برای در و پنجرههای مشبک شیشه نیز به کار برده میشود. (به درهای مشبک، در و پنجره گفته میشود) در و پنجره و روزنهای مشبک چوبی، سفالین و گچین در زمستان با کاغذ روغنزده مسدود و در تابستانها باز میشد. روزن روزن و پنجره را نمیتوان از هم تفکیک کرد. درواقع روزن را میتوان یک پنجره کوچک دانست که معمولاً در بالای در و گاهی در دو سوی آن برای گرفتن روشنایی و تأمین هوای آزاد برای فضاهای بسته به کار میرفته است. بهعبارتدیگر روزن به سوراخهایی اطلاق میگیرد که در کلاله و یا شانه طاقها تعبیه میشده است. روزن گاهی با چوب و گاه با گچ و سفال ساخته میشده و اغلب ثابت بوده است. در بناهایی که دارای بافت مرکزی و درونگرا بودند و از سقف هشتی یا از نقطهای دیگر نور کافی برای هشتی تأمین میشد، در بالای در ورودی روزن قرار میدادند. ارسی ارسی پنجره مشبکی است که بهجای گشتن روی پاشنه گرد، بالا میرود و در محفظهای که در نظر گرفته شده جای میگیرد. ارسی معمولاً در اشکوب کوشکها و پیشان و رواق ساختمانهای سردسیری دیده میشود. نقش شبکهای ارسی، معمولاً مانند پنجره و روزنهای چوبی است. انتهای پیام/