به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی دبیرخانهی این جشنواره، اختتامیه اولین دورهی تقدیر از فعالان ترویج کتابخوانی (پنجشنبه، ۲۹ آبانماه) در تالار ایوان شمس با حضور و سخنرانی سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برزین ضرغامی، دبیر اجرایی بیستودومین دوره هفته کتاب و با حضور گروههای مختلف فعال در ترویج کتابخوانی از سراسر کشور برگزار و از گروههای برگزیده تقدیر شد.
در این مراسم، سیدعباس صالحی گفت: در طول هفته کتاب، این برنامه از بهترین برنامههایی بود که در آن شرکت کردم، چرا که هم برنامه تازه و بکری است و هم فرآوردههای جدید، آموختنی و شعفانگیز دارد. کار این گروهها باعث ارتقای غرور ملی من شده است و به گمانم مروجان کتاب غرور ملی همه ایرانیان را افزایش میدهند. باعث خوشحالی است که انسانهایی در کشور زندگی میکنند که دلخوشی آنها کتاب و فرهنگ است. تلاش اینها باعث شده تا فرهنگ ایرانی همیشه رو به جلو حرکت کند و در معرض ابتذال قرار نگیرد.
وی ضمن اشاره به نگرانیِ هیئت اجرایی برنامههای هفتهی کتاب دربارهی استقبال از این طرح، افزود: پس از گذشت 48 ساعت از انتشار فراخوان جشنواره، 90 طرح جدی اجرا شده، در زمینه ترویج کتابخوانی از سوی گروههای مردمنهادِ غیر وابسته به دولت، به دبیرخانه این جشنواره رسید. این در صورتی بود که نه اطلاعرسانی گستردهای برای این جشنواره انجام شد و نه زمان زیادی برای برگزاری آن وجود داشت. این مسئله نشان میدهد که کتاب و کتابخوانی به عنوان نخستین رسانه انتقال دهنده فرهنگ ایرانی هنوز هم فعال و قوی است.
او ادامه داد: طرحهایی که به دبیرخانه جشنواره تقدیر از فعالان ترویج کتابخوانی رسید، نشاندهنده فعالیتهای احترام برانگیز، جنبشهای اجتماعی در حوزه کتابخوانی در کشور است. این جنبشها یک سرمایه اجتماعی هستند که میتوان روی آنها حساب ویژهای باز کرد.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دربارهی ویژگیهای طرحهای رسیده به بومی و مردمی بودن، داوطلبانه و گروهی بودن، خوشساخت و سالم بودن طرحها ازنظر اقتصادی، استفاده خلاقانه از رسانههای جدید و توجه و تمرکز بر مخاطبان کودک و نوجوان، استفاده خلاقانه و اخلاقی از امکانات موجود، ضریب نفوذ خیلی بالا در منطقه، جلب مشارکت مردمی، اثرگذاری بینظیر و پایداری خوب در برابر تغییر دولتها اشاره کرد.
در بخشی دیگر از این مراسم، دبیر اجرایی بیستودومین دورهی هفتهی کتاب سخنرانی کرد و اضافه شدن جشنوارهی تقدیر از فعالان ترویج کتابخوانی را مهمترین ویژگی این دورهی هفته کتاب دانست.
برزین ضرغامی دربارهی شیوهی برگزاری این جشنواره، داوری طرحهای رسیده و... گفت: در یک فاصله زمانی حدود ده روزه نزدیک به صد طرح به دبیرخانه این طرح رسید که خیلی فراتر از انتظار ما بود. فوری کمیتههای کارشناسی و علمی برای ارزیابی طرحها تشکیل شد و در یک شرایط کاری فشرده و جهادی، ارزیابیهای اولیه انجام شد. سپس، پیشنهاد شد که شاخصها و معیارهای ارزیابی حرفهایتری بهکار گرفته شود تا نتایج ارزیابی دقیقتر باشد. به همین خاطر از پنج نفر از استادان و پژوهشگران فعال این حوزه درخواست کردیم تا در قالب کمیته داوری به ما در ارزیابی طرحهای رسیده کمک کنند.
دکتر سعید رضایی شریفآبادی (رئیس انجمن کتابداری و اطلاعرسانی و عضو هیئتعلمی دانشگاه الزهرا)، دکتر حسین پاینده (منتقد ادبی، پژوهشگر و عضو هیئتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی)، دکتر سیدکاظم حافظیان رضوی (پژوهشگر)، اسماعیل یزدانپور (پژوشگر و مترجم حوزهی دیجیتال) و بلقیس سلیمانی (نویسنده و منتقد ادبی) گروه داوری اولین دورهی تقدیر از فعالان ترویج کتابخوانی بودند.
در این مراسم، سیدکاظم حافظیان رضوی بیانیهی گروه داوری را قرائت کرد و گفت: داوری و ارزیابی کارهای رسیده کار دشواری بود که فقط با کمک "گروههای کارشناسی" و "تجربههای مستند شده در خودِ طرحها" آسانتر شد. چون این طرح برای اولین بار اجرا میشد، استانداردهای ارزیابی از پیش تعریفشده و روشنی وجود نداشت و استانداردهای آکادمیک و مرسوم بهخوبی پاسخگوی تنوع و خلاقیتهای موجود نبود. با اتکای به تجربه هیئتداوران، معیارهای اصلی از درونِ خودِ طرحها استخراج شد.
وی با تبریک به همهی شرکتکنندهها، از آنها خواست تا از این فرصت برای پیشبرد اهداف خیرخواهانه خود بهره گرفته و از راه ارتباط و تبادل تجربه با یکدیگر، اقدامات خود را سرشار از تجربه و آگاهی کنند. همچنین، از دولت و مسئولان دولتی خواست که قدر این گروههای داوطلب ترویج کتاب و کتابخوانی را بیشتر بدانند و از مشارکت دلسوزانه و تجربههای واقعی آنها در مدیریت و اجرای طرحهای فرهنگی بیشازپیش بهره گیرند.
نوشآفرین انصاری، بلقیس سلیمانی، سعید رضایی شریفآبادی، محمدهادی محمدی، محبوبه نجفخانی، علیاصغر سیدآبادی، فرمهر منجزی، جعفر توزندهجانی، محمود برآبادی، زهره قائینی و عزتالله الوندی در این مراسم حضور داشتند و در پایان نیز برگزیدگان و تقدیرشدگان معرفی شدند.
گروههای برگزیدهی نخستین مراسم قدردانی از فعالان ترویج کتابخوانی عبارت بودند از:
کتابخانه میوهای
به دلیل ابتکار در ترویج کتاب در مناطق محروم سیستان و بلوچستان از طریق راهاندازی باغ کتابخوانی و همچنین برگزاری مسابقات کتابخوانی در شهرستان خاش، روستای سنگان
انجمن فرهنگی هنری ویرا
به دلیل ترویج و اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به همراه اجرای برنامههای داستانخوانی و قصهپردازی در پارکها، مدارس و مهد کودکهای استان ایلام
مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان
برای طرح "با من بخوان" به دلیل ترویج گسترده و مستمر کتابخوانی در میان کودکان خانوادههای ساکن استانهای مرزی و محروم، انجام فعالیتهای هنری در پیوند با کتاب و کتابخوانی، تربیت مربیان حرفهای برای ترویج کتابخوانی
موسسه شهرکتاب و فصلنامه پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان
برای فهرست "لاکپشت پرنده" به دلیل ارزیابی کتابهای کودک و نوجوان در هر فصل و تدوین کتابهای با ارزش در فهرست لاکپشت پرنده و برگزاری جشن امضای فصلی برای کتابهای راهیافته به فهرست در کتابفروشی
خرد سپاهان
به دلیل تشکیل کلاسهای کتابخوانی برای کودکان و نوجوان، تشکیل گروههای ترویج کتابخوانی، برگزاری همایش «بچهها، کتاب»، برگزاری نمایشگاههای متعدد کتاب در سطح شهرهای مختلف، ایجاد کتابخانه یا کیسه کتاب برای امانت دادن به مادران در استان اصفهان
همچنین، از جایزه مهر طه (بهخاطر تجربه سه دوره برگزاری جایزه مهرطه با مشارکت دختران نوجوان بنیاد نیکوکاری مهرطه و چند نهادخیریه دیگر)؛ نذر کتاب (بهخاطر گردآوری کتابهای نو و دست دوم از ناشران و شهروندان و توزیع آنها در روستاها، مؤسسات خیریه، و سازمانهای مردمنهاد حمایتی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، خرید کتاب برای کودکان و نوجوانان از طریق انجام فعالیتهای خیریه)؛ خانه کتابدار (بهخاطر اختصاص یک واحد مسکونی در شهر تهران به عنوان یک کتابخانه چهارطبقه برای محله، ایجاد دو کتابخانه «کودک و نوجوان» و «خانواده»، برپایی نمایشگاههای دورهای، آموزش شیوههای درست خواندن و لذت بردن از کتابخوانی، اجرای برنامههای قصهگویی و آشنایی با فضاهای سنتی ایران و ارائه مشاوره و راهنمایی برای راهاندازی کتابخانه)؛ گروه جهادی محسنین (بهخاطر فعالیت در قالب گروه جهادی از طریق احدات و تجهیز کتابخانههای روستایی و اجرای کارگاه آموزشی با هدف علاقهمند کردن دانشآموزان به کتابخوانی، برگزاری جلسات همفکری گروهی پیرامون فعالیت کتابخانه)؛ کانون توسعه فرهنگی کودکان (بهخاطر تأسیس ۱۵ کتابخانه در روستاها و مناطق محروم، و تجهیز و فعالسازی دهها کتابخانه موجود، آموزش خانوادهها و معلمان برای مدیریت کتابخانههای محلی) نیز تقدیر شد.