سرویس تجسمی هنرآنلاین: سروش میلانیزاده هنرمند عکاس که مجموعهای از آثار او از 17 تا 31 اردیبهشت ماه در گالری مژده به نمایش گذاشته خواهد شد درباره این نمایشگاه به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه 10 عکس در شاخهی عکاسی صحنهآرایی شده به نمایش گذاشته میشود که از 10 نقاشی مشهور غربی الهام گرفته شدهاند. این آثار از میان ۶۱۱ اثر نقاشی انتخاب شده است. آثاری که تاریخچه و داستان مشخصی پشت آنها وجود دارد، میدانیم آدمهای درون تابلوها که هستند، هنرمند اثر کیست و این تابلو را چرا کشیده است. در واقع با تغییراتی که در ساختار مفهومی نقاشیها به وجود آوردهام، هدف و استیتمنت ام را بیان میکنم.
وی درباره انتخاب نقاشیهای معروف به عنوان بستر نخستین آثارش نیز گفت: رویکردی که به نقاشی دارم چیزی نیست که در کارهای من تازگی داشته باشد و از گذشته در کار من وجود داشته است. من در سالهای گذشته نقاشی میکردم اما مسیر کاریام کم کم به سمت عکاسی تغییر کرد با این حال علاقه به نقاشی همچنان در من وجود دارد و حتی بخش قابل توجهی از مطالعاتام نیز در زمینه نقاشی است. کار اصلی که در این مجموعه انجام دادهام در واقع تحقیقات و ارجاعاتی است که به تاریخ هنر داشتهام و هرچه مخاطب نگاه تخصصی تر و دانش تاریخ هنری بیشتری داشته باشد با استیتمنت مجموعه هم ارتباط بهتری برقرار خواهد کرد.
این هنرمند با بیان اینکه در این مجموعه به فضاسازی نقاشیهای اصلی وفادار بوده است افزود: ما برخوردی کاملاً وفادارانه با نقاشیها داشتیم و همه چیز از صحنه گرفته تا رنگ، فرم، کمپوزیسیون و نورپردازی این عکسها مطابق آنچه در نقاشیها بوده، رعایت شده است. ما مدیوم را از نقاشی به عکاسی با صادقانهترین مفاهیم تغییر دادهایم و حتی در مورد کارهایی که ممکن بود از نظر کپی رایت مشکلی در مورد آنها وجود داشته باشد با بنیادهای هنرمندان این آثار مکاتبه کردیم و از آنها رسماً برای این کار اجازه گرفتیم.
میلانیزاده ادامه داد: این نقاشیها هر یک داستانی دارند و این داستانهاست که در این آثار برای من مهم هستند. اتفاقات درون این نقاشیها الزاماً ربطی به تاریخ ندارند و اتفاقی که در نقاشیها در حال وقوع است در این زمانه و در هر جایی از جهان ممکن است رخ دهد. دلیل انتخاب این نقاشیها برای این است که بتوانم اتفاقهای تاریخی را با اتفاقات جاری دنیای معاصر معادلسازی کنم. و این اتفاقات تاریخی چیزی نیست که ما بتوانیم به لحاظ زندگی مدرن امروزی خودمان را از آن مبرا کنیم. در واقع من در تمام آثارم سعی میکنم که به مخاطب اجازه فاصله گرفتن از شرایط را ندهم تا خود را مبرا از چنین اتفاقاتی بداند. در باز تولید این نقاشیها تلاش شده که به زمان و مکان مشخصی ارجاع داده نشود تا مخاطب نتواند خود را جدا از آنها ببیند. به این ترتیب وقتی او مقابل اثر قرار میگیرد میداند که راهی برای مبرا کردن خود از این اتفاق ندارد و ممکن است در برهه ای خود او فاعل این خشونت و در برهه ای دیگر قربانی آن باشد.
این هنرمند عکاس همچنین درباره موضوع این آثار یعنی خشونت علیه زنان نیز اظهار کرد: بسیاری از مخاطبین آثارم تا امروز امکان داشت مرا هنرمندی فمینیست یاضد مرد بدانند که البته هیچ زمان نبودهام. احتمالاً با دیدن این نمایشگاه، تفکر واقعی من برای کسانی که مرا تنها از طریق آثارم پیگیری میکردند، مشخصتر شود. من معتقدم این تنها مردان نیستند که ستمی به زنان روا میدارند بلکه بسیاری از اوقات آسیبی که زنان به زنان وارد میکنند از آسیبی که مردان میزنند بیشتر است. البته ویدئو پرفورمنسی که حدود سه ماه قبل در مجموعه لاجوردی ارائه کردم درباره خشونتهای مستقیم مردان علیه زنان بود اما این مجموعه بخش دیگری از مسئله خشونت علیه زنان را مطرح میکند که به نوبه خودش جای تأمل دارد.
وی درباره ویژگیهای عکاسی صحنهآرایی شده در این مجموعه نیز گفت: کاری که من در عکاسی صحنهآرایی شده میکنم با سینما هیچ تفاوتی ندارد. و حتی به دلیل دیده شدن جزئیات بسیار در یک فریم ثابت، احتیاج به پیچیدگی و دقت بیشتری دارد. من با گروه، دوستان و عوامل حرفه ای، فضا میسازیم، لباس طراحی میکنیم، طراح گریم و آهنگساز داریم و از بازیگران بازی میگیریم و اثری را به ثبت میرسانیم که تمام جزئیاتش قابل دفاع است. جایی که اکنون ما هستیم نقطهای است که در آن میتوانیم نسبت به این نوع از عکاسی مدعی باشیم. هنرمندان عکاس قبل از ورود دوربینها و سیستمهای دیجیتال تمام تلاش خود رو برای کمرنگ کردن نگاه سطحی به مدیوم عکاسی هنری انجام میدادند که با ورود سریع و قوی دوربینهای دیجیتال و همه گیر شدن عکاسی، این تلاش با مشکلات عمده ای رو به رو شد. و اکنون بعد از سالها شاخه عکاسی صحنه آرایی شده، تلاش مجددی است برای بدست آوردن جایگاه واقعی عکاسی در هنر.
میلانیزاده در یادداشتی بر نمایشگاه خود آورده است: "در بررسی بیش از ۶۱۱ اثر نقاشی که داستانی در پس پرده داشتند، در برابر این پرسش ماندیم: "چرا؟" چرایی کنش مردان علیه زنان، کنش زنان علیه زنان و کنش زنان علیه خود. هرچه ژرف تر شدیم، حضوری نمایان تر شد. هرچه بیشتر داستانها و فضای حاکم بر موقعیتها را واکاویدیم، آن حضور پررنگتر نمود کرد. و هرچه عمیق تر خاستگاه، انگیزه و آسیبها را شکافتیم، تصویر واضحتر و واضحتر شد. کسی که بذری را میکارد، فضا را ایجاد میکند، حمایت میکند، سکوت میکند، غوغا میکند، حکایت میکند، آیین میسازد، هنجار میسازد، منتشر و تکثیر میکند. راوی این پرده پیش رو کیست؟ گاه قربانی، گاه قاتل، گاه حامی و برانگیزنده پشت پرده. این راوی، نقش به نقش، نقش خود میزند و خود میدَرد و از مردار خویش مدد میگیرد. آیا او زنیست علیه زنی دیگر؟"
نمایشگاه "زن علیه زن" از ۱۷ تا ۳۱ اردیبهشت ماه در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷، زنگ یک برگزار میشود.