سرویس تجسمی هنرآنلاین: سروش میلانیزاده هنرمند عکاس درباره عکاسی صحنهآرایی شده و رویکرد امروز به این شیوه از عکاسی در ایران، به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: متاسفانه اشتباهاتی از سوی هنرمندان جوان در زمینه عکاسی صحنهآرایی شده وجود دارد. با توجه به علاقه زیاد عکاسان جوان به این شاخه از عکاسی، عکاسی صحنهآرایی شده در ایران در یک دوره گذار قرار دارد؛ چیزی که به عنوان یکی از قواعد عکاسی صحنهآرایی شده باید بدانیم این است که هر صحنه چیدمان شدهای، یک عکس هنری صحنه آرایی شده نیست. اگرنه عکاسی از عروس و داماد نیز میتوانست عکاسی صحنهآرایی شده محسوب شود. یا نخستین عکاسیهای استیج که ناصرالدین شاه با زنان حرمسرای خود تهیه میکرد را میتوانستیم در شاخه عکاسی هنری صحنهآرایی شده به حساب بیاوریم.
وی ادامه داد: هر کسی که عکاس خوبی باشد و رنگ و نور را خوب بشناسد میتواند عکس خوبی تولید کند اما نکته اینجاست که اتفاق اصلی در ژانر عکاسی صحنهآرایی شده، پیش از عکاسی رخ میدهد. در این ژانر، شما به عنوان هنرمند قبل از شروع عکاسی باید مطالعه و تحقیق کنید. یک هنرمند میتواند با توجه به مفاهیم مورد نظرش جهت مطالعاتی خود رو مشخص کند. هنرمند میتواند با نگاه جامعهشناسانی به مسایل نگاه کند، روانشناسی کند، مطالعاتی در تاریخ و تاریخ هنر داشته باشد. و یا مصاحبههای گوناگون انجام دهد و تحقیق میدانی کند و سپس بر اساس مدیومی که کار میکند پیش تولید اجرایی کار خود رو شروع کند. و اینجاست که اثر هنری متولد میشود. اینجاست که میتوانیم عکسهای صحنه آرایی شده تولید کنیم. در حقیقت اینکه عکاس هستید، امکان عکاسی در مکانهای جالبی را دارید یا مدل و بازیگران خوبی رو میشناسید نمیتواند دلیلی باشد که شما یک هنرمند عکاس در شاخه عکاسی صحنهآرایی شده، باشید. این هنرمند با بیان اینکه هنرمندان جوان به تحقیقات در عکاسی صحنهآرایی شده توجه کمی دارند اظهار کرد: من همیشه این را گفتهام که پیش از شروع یک کار عکاسی صحنهآرایی شده، ببینید آیا میتوانید درباره آن کار سه صفحه مطلب محکم و قابل استناد بنویسید؟ هنرمند حتما باید حرفی داشته باشد؛ میان عکاسی مستند، عکاسی خبری و عکاسی صحنهآرایی شده تفاوتهای بنیادین وجود دارد. میلانیزاده درباره عکاسی صحنهآرایی شده ایران، گفت: معتقدم که اگر کمیت را در نظر نگرفته و تنها به آثار با کیفیت که در این زمینه خلق میشود توجه داشته باشیم با وجود اینکه این ژانر عکاسی در ایران نسبت به غرب جوانتر است، فاصله زیادی از آثار مهم تولید شده در غرب نداریم. ما در جنس پرداخت، نگاه به مسائل و تکنیک کمبودی نداریم و در برخی موارد عکاسان معاصر ایران حرفهای مهمی میزنند که قابل استناد و بسیار تاثیرگزار است. به نظر من با چنین شرایطی بزودی در عکاسی صحنهآرایی شده ایران اتفاقات بسیار مهمی رخ میدهد و این شاخه عکاسی ارزشهای واقعی خودش رو به عنوان یک اثر هنری مهم در میان مخاطبین عام و به ویژه مخاطبین خاص و کلکسیونرها پیدا خواهد کرد. همچنین نمایشگاهی از مجموعه جدید عکسهای صحنهآرایی شده سروش میلانیزاده از 17 تا 31 اردیبهشت ماه در گالری مژده برگزار خواهد شد.