به گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران، کتاب «پرسش و پاسخ‌های دانش‌آموزی(اخلاق)» اثر جواد مرادی در ۱۱۱ صفحه در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

یکی از تفاوت‌های انسان با دیگر مخلوقات، امکان پرسش و تفکر است. به همین علت، انسان همیشه در مورد موضوعات مختلف در حال پرسشگری است؛ از جمله در مورد آغاز و پایان آفرینش و فلسفه زندگی و سبک زندگی درست. این امکان و توانایی را خداوند درون انسان قرار داده و پرسشگری را حق انسان بلکه وظیفه او می‌داند؛ چنان که در قرآن کریم فرموده: «اگر نمی‌دانید، از آگاهان بپرسید".

مجموعه حاضر پاسخ به برخی پرسش‌های دانش آموزان را در بر دارد که با محوریت اخلاق گردآوری شده است.

پرسش و پاسخ از راهکارهای قرآنی برای کشاندن قاری خود به تفکر و سپس هدایت است؛ سؤالاتی که در مورد وجود پروردگار، هدفداری خلقت، عبث و بیهوده نبودن خلقت انسان، معاد، نبوت، هدایت الهی و اخلاق پرسیده شده است. پر واضح است طرح چنین موضوعاتی با روش پرسش و پاسخ، نشان از کارآمدی و اثربخشی این روش دارد. گویا وقتی از انسان سؤال می‌گردد، به چالش کشیده می‌شود و خود درصدد پاسخ برمی‌آید و وجدانش درگیر می‌شود و تا به پاسخی که او را آرام کند، دست نیابد، نمی‌آساید.

اهم مباحث این کتاب عبارتند از: دوستی با نامحرم، راه ارضای نیازهای جنسی، ارتباط با اقوام لاابالی، سستی در نماز، کنترل چشم، آراستگی، بی‌احترامی به پدر و مادر و ضعف اراده.

2 (8)

برشی از اثر

* سستی در نماز

پرسش

سلام! چند ماهی است با اینکه قبلاً نمازهایم را سر وقت می‌خواندم، در نماز خواندن به شدت سست شده‌ام و نمازهایم را وسط وقت یا آخر وقت می‌خوانم و نماز خواندن برایم کابوس شده است و وقتم را به بطالت می‌گذرانم ... چه کنم؟

پاسخ

همه انسان‌ها رابطه‌های عاشقانه بین دو نفر را می‌ستایند و از آنها به نیکی یاد می‌کنند. گاهی هم دوست دارند خودشان این نوع رابطه‌ها را تجربه کنند و داستان‌هایی مثل لیلی و مجنون، فرهاد و شیرین، خسرو و شیرین و غیره را مطالعه می‌کنند و لذت می‌برند.

عوامل سستی در نماز

برای پی بردن به منشأ سستی و کاهلی در نماز باید به عوامل و ریشه‌های آن توجه کرد. عواملی چون:

۱. ضعف معرفت و شناخت؛

۲. تنبلی و ضعف اراده؛

۳. وجود شبهات و پرسش‌های بدون پاسخ؛

۴. قرار گرفتن در محیطی که افراد نمازخوان کم هستند؛

۵. داشتن دوستانی که بی‌نمازند؛

۶. آسیب دیدن از رفتار غلط افراد نمازخوان و مانند این‌ها؛

۷. نگرفتن نتیجه دل‌خواه از دعا و نرسیدن به حاجت خود؛

۸. وجود بیماری‌هایی مثل ام اس، افسردگی و مانند این‌ها؛

۹. استفاده از داروهای اعصاب و آرامبخش که باعث سستی بدن و خواب آلودگی می‌شود.

بنابراین شما باید ابتدا عاملی را که باعث سست شدنتان شده است، بیابید و با شناسایی عامل، حتماً کار برای برطرف کردن آن آسان خواهد شد، چون ما نمی‌دانیم چه عامل سبب این حالت در شما شده است، به صورت کلی مواردی را ذکر می‌کنیم و امیدواریم با رعایت آنها دوباره شوق نماز به شما برگردد.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir  مراجعه کنند.