گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران – نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. محل برگزاری جلسه انتهای بالکن شبستان اصلی بود. مثل همیشه جمعی از خبرنگارها، تصویربردارها و عکاس‌ها با چشم و گوش باز منتظر توضیحات مسئولین امر بودند.

پشت میز بالای سن، آقایان یاسر احمدوند رئیس و علی رمضانی قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه دیده می‌شدند.

روی پردۀ آبی رنگ پهن پشت‌سرشان نمادهای نمایشگاه خودنمایی می‌کردند.

 

یاسر احمدوند که پست سازمانی‌اش معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است در این نشست به موارد زیر اشاره کرد:

نمایشگاه با شعار بخوانیم و بسازیم از چهارشنبه 19 تا 29 اردیبهشت در مصلی تهران برگزار می‌شود.

ناشران در دو بخش مجازی و حضوری مشارکت دارند و این رویداد فرهنگی نقطه عطفی در ارتقای دانش و پیشرفت حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور به حساب می‌آید.

برای نخستین بار، نقشه غرفه‌ها تا فردا در دسترس  خواهد بود، این برای نخستین بار است که پیش از شروع نمایشگاه مردم از جانمایی غرفه‌ها مطلع می‌شوند.

حدود ۶۰ ناشر خارجی در نمایشگاه کتاب تهران حاضر خواهند بود که حدود ۵۰ هزار عنوان کتاب در بخش کتاب‌های خارجی ارائه خواهند کرد، حدود ۷۰ تن مرسوله کتب خارجی به این رویداد فرهنگی بین المللی در تهران ارسال خواهد شد.

میزبان رویدادی به نام نشر ایران در روزهای ۲۴ـ۲۵ـ۲۶ اردیبهشت خواهیم بود. حدود ۲۰ مهمان از کشورهای منطقه در این رویداد شرکت خواهند کرد.

برای موضوع غزه برنامۀ ویژه داریم.

می‌توانیم از ظرفیت‌های یمن استفاده کنیم و آن‌ها هم می‌توانند از ظرفیت‌های ایران استفاده کنند. البته همه کشورهای منطقه با فاصله از نشر ایران عقب‌تر هستند و همه می‌توانند از ظرفیت‌های ایران بهرهمند شوند.

در بخش بعدی علی رمضانی که مدیرعاملی خانه کتاب و ادبیات ایران را برعهده دارد گفت:

آنچه که در دو دوره گذشته و این دوره تجربه می‌شود نمایشگاهی به وسعت مرزهای ایران است که تلاش می‌کنیم در سراسر کشور امکان استفاده از این رخداد در دست‌رس عموم مردم باشد.

برای سال سوم حضور دولت سیزدهم در نمایشگاه، کلیه ناشران در فضای مسقف جانمایی شدند.

بیش از 70‌ دستگاه و ارگان‌ مختلف در برگزاری نمایشگاه کتاب مشارکت دارند.

عمده کارگاه‌های محل عبور‌مردم جمع آوری شده است و حدود پنج هزار پارکینگ به مصلی اضافه شده است. البته از عموم مردم می خواهیم برای بازدید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

سه‌درب جدید به مصلا اضافه شده که دو در برای ورود مردم و یک‌ در برای ماشین پیش بینی شده که شامل درهای 21، 11 و 4 است‌. بنابراین از تمام جهت‌های نمایشگاه ورود نفری و خودرویی داریم.

هیچ سازه موقتی در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب وجود ندارد.

حدود ۶۱۰ خبرنگار برای این دوره ثبت‌نام کردند، ۲۷۵ نفر کارت شناسایی ثابت می‌گیرند، در این دوره ۸۴ نفر از شهروند خبرنگاران به تولید محتوا می‌پردازند، همچنین ۳۰ خبرنگار از رسانه‌های خارجی هم سازمان‌دهی شدند تا رخدادهای این دوره از نمایشگاه را منعکس کنند.

مرکز پاسخگویی نمایشگاه مثل گذشته به مردم درباره نمایشگاه فیزیکی و مجازی پاسخگو است. همچنین ۱۲۰ نفر برای راهنمایی و توزیع نقشه در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین اللملی کتاب تهران

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.