به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، محمدرضا کریمیصارمی مدیرکل سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توضیح داد: طی توافقی که با دبیر جشنواره و اعضای شورای سیاستگذاری داشتیم قرار شد کانون سه وظیفه بر عهده بگیرد که شامل پکهای اهدای، اجرای نمایش توسط تریلی سیار و داوری و انتخاب سه نمایش بود که به ترتیب به این وظایف عمل شد.
او با بیان این که سه نمایش با داوری حسن دادشکر، امیر مشهدیعباس و عادل بزدوده انتخاب میشوند، گفت: این سه نمایش توسط داوران اسیتژ در بخشهای خردسال، کودک و نوجوان برگزیده خواهند شد و به این آثار جوایز نقدی تعلق میگیرد.
کریمیصارمی افزود: خیلی علاقه دارم در روز اختتامیه حضور داشته باشم ولی به دلیل تداخل کاری، سمیه نخستین و سیدمحمدرضا جوادی مدیرکل کانون همدان، به نمایندگی از اسیتژ جوایز برگزیدگان را اهدا میکنند.
او با آرزوی استمرار جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، اظهارامیدواری کرد که این رویداد همچنان نقش خود را به خوبی ایفا کند.
نمایش "الیورتویست" یک اجرای ویژه خواهد داشت
نمایش "الیورتوییست" که توسط کانون اصلاح و تربیت تهران تولید شده و در بخش میهمان جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان روی صحنه رفته بود با درخواست هنرمندان و شرکتکنندگان در جشنواره، روز شنبه 3 آذر یک اجرای ویژه خواهد داشت.
نمایش "الیورتوییست" که با استقبال بسیار خوب تماشاگران همراه بود و در روز اول جشنواره در کانون مهدیه دو نوبت روی صحنه رفت با پاسخ مثبت دبیرخانه و ستاد برگزاری جشنواره به درخواست هنرمندان و شرکتکنندگانی که موفق به دیدن این نمایش نشده بودند، روز شنبه در سینما کانون شهر همدان یک اجرای ویژه خواهد داشت.
این نمایش ساعت 19 میزبان مربیان ، هنرمندان و شرکتکنندگان در جشنواره خواهد شد.
نمایش "الیورتوییست" به کارگردانی اسماعیل فیروزی اثری درباره آسیبهای اجتماعی است که با نقشآفرینی تعدادی از نوجوانان تولید شده و مسائل و مشکلات جاری در سطح جامعه را بیان میکند.
گزارش جشن صد سالگی تئاتر کودک درهمدان
با حضور هنرمندان و چهرههای مطرح تئاتر کودک ایرانی و خارجی یاد و خاطره جبار باغچهبان گرامی داشته شد.
در چهارمین روز از بیستوپنجمین دوره جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان مراسم جشن صد سالگی تئاتر کودک در ایران و همچنین بزرگداشت جبار باغچهبان با حضور هنرمندان و مسئولانی همچون اصغر همت، رضا فیاضی، شهرام گیلآبادی، شهرام کرمی، مدیر ادارهکل هنرهای نمایشی، گلاب آدینه، داوود کیانیان، منصور خلج، فائزه فیض، مهرداد رایانیمخصوص، غلامرضا رمضانی، پانتهآ بهرام، قادر آشنا، محمدپورداوود، مدیر کل آموزشوپرورش استان همدان، علیرضا درویشنژاد، مدیرکل ارشاد استان همدان، بهام شاهمحمدلو، مجید قناد، لاله صبوری، وحیدرضا قناعتیان، مسئول تئاتر آموزشوپرورش تهران، شهره سلطانی، مریم کاظمی، دبیر بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، منوچهر اکبرلو، اردشیر صالحپور، مریم معترف و گروههای ایرانی و خارجی حاضر در جشنواره در سینما کانون برگزار شد.
روح جبار باغچهبان نظارهگر ما است
ابتدا سرود ملی ایران توسط هنرمندان توانمند بهزیستی اجرای شد.
سپس، تکگویی جبار باغچهبان توسط حمید کیانیان در نقش باغچهبان اجرا شد که از سوی مخاطبان با ابراز احساسات بسیار شدیدی همراه شد.
بعد از این اجرا و در شرایطی که یکی از بازیگران تئاتر در لباس و گریم جبار باغچهبان روی صحنه حضور داشت، اردشیر صالحپور؛ قائم مقام دبیر جشنواره، درباره این هنرمند گفت: او چراغ علم و معرفت را در برابر ظلمت برافروخت. با چراغ کوچکش به جنگ دیو ظلمت رفت. در دورانی که تعصبات قومی با هر چیز جدید در جنگ بود، جبار باغچهبان تئاتر کودک و نوجوان و شیوهای نوین آموزش ناشنوایان را در ایران بنیان گذاشت. در غروبی پاییزی در جشن ۲۵ سالگی تئاتر کودک و نوجوان همدان و یکصد سالگی تئاتر کودک گرد آمدیم یاد و خاطره پدر تئاتر ایران را به جشن و تکریم بنشینیم.
وی در ادامه افزود: احضار روح نکردیم اما روح او در میان ماست سخن نمیگوید اما نظارهگر ما و تئاتر کودکان و نوجوانان است.
باغچهبان جریان تفکر را بنیان گذاشت
سپس علیرضا درویشنژاد؛ مدیرکل ارشاد استان همدان روی صحنه رفت و ضمن خیرمقدم به هنرمندان و مخاطبان حاضر در سالن، گفت: فردی قرنها پیش برق را اختراع کرد و برادران رایت هواپیما را که قابل تحسین هستند چون نیازمندی آدمها را برطرف کردند اما مهمتر از اینها یک آدم در صد سال پیش جریان تفکر را پایه نهاد. او مهمتر است چون اندیشه را بارور کرد و توسعه پایدار در گروی اندیشه بارور است. باید این کار جبار باغچهبان را با کار مخترعان مقایسه کرد. ما اندیشه را در برابر تکنولوژی همپای سایر کشورها بارور کردیم. باغچهبان تربیت پایه را به سرانجام رساند. معتقدم ارزش کار جبار باغچهبان والاتر از عبادت کورکورانه است عمل او مصداق دینداری است.
وی در ادامه با اشاره به دیدار هنرمندان تئاتر و مسئولان فرهنگی و هنری همدان با نصرالله عبادی ، هنرمند پیشکسوت تئاتر این شهر از مراسم تجلیل از این هنرمند خبرداده و او را پدر تئاتر همدان معرفی کرد.
جشن صد سالگی تئاتر کودک به استانها میرود
سپس داوود کیانیان؛ رئیس بنیاد نمایش کودک، پیام پروانه باغچهبان به برگزار کنندگان مراسم بزرگداشت جبار باغچهبان را قرائت کرده و به معرفی بنیاد نمایش کودک پرداخت و گفت: سه سال است بنیاد نمایش کودک بهصورت رسمی فعالیت میکند تا کارهای بنیادینی همچون نشر کتاب، پژوهش که جای خالی آن بهشدت احساس میشود و جمعآوری تاریخ شفاهی که از آن محروم هستیم را به انجام برساند. آخرین اقدامی که بنیاد انجام داده است، امضای تفاهمنامه با مرکز اسناد کتابخانه است تا تاریخ شفاهی تئاتر کودک فراهم شود. تا کنون مصاحبه با شش پیشکسوت انجام شده و این اتفاق آغاز کار است. به همین دلیل دست همکاری به سوی شما دراز میکنیم.
کیانیان درباره جشن صدسالگی تئاتر کودک گفت: برگزاری این مراسم پیشنهاد بنیاد نمایش کودک بود که ۲۴ آبان با همت جشنواره بینالمللی کودکونوجوان و ادارهکل هنرهای نمایشی این جشن را آغاز کردیم، در همدان این مراسم ادامه یافت و سپس در ارسباران تهران یک هفته برگزار میشود. همچنین قرار است در همه استانها صد سالگی تئاتر کودک از سوی آموزش و پرورش جشن گرفته شود چراکه جبار باغچهبان معلم بود و در مدرسه مرند تئاتر کودک را پایه گذاشت. از شهرام کرمی؛ مدیر ادارهکل هنرهای نمایشی و مریم کاظمی؛ دبیر جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان برای همراهیشان تشکر میکنم چون بنیاد نمایش کودک برای این منظور بودجهای نداشت.
سپس داوود کیانیان خواسته بنیاد نمایش کودک را که نامگذاری تالار هنر به نام جبار باغچهبان و اختصاص مکانی برای موزه تئاتر کودک بود را بار دیگر مطرح کرد که با تشویق حضار همراه شد.
بزرگداشت دو هنرمند پیشکسوت همدان
در بخش بعدی این مراسم کلیپی از زندهیاد احمد لباسی؛ از هنرمندان مطرح و پیشکسوت تئاتر همدان پخش شد و با حضور گلاب آدینه، کیس بلیدرفن؛ رئیس اسیتیج هلند، قادر آشنا، شهرام گیلآبادی و بهرام شاهمحمدلو بهپاس خدمات زنده یاد لباسی لوح تقدیری به فرزندان او، فرزاد لباسی و فرهاد لباسی تقدیم شد.
سپس از نصرالله عبادی؛ هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر همدان تجلیل شد.
منصور خلج؛ پیشکسوت عرصه تئاتر کودک و عضو بنیاد نمایش کودک، در ادامه یادداشتی را درباره صد سالگی تئاتر کودک در ایران و تاریخنگاری تئاتر کودک طی این دوران قرائت کرد.
بخش بعدی برنامه، به اجرای موسیقی توسط هنرمندان توانمند بهزیستی رنگین کمان قم که با حرکات بیان اشاره همراه است اختصاص یافت. این اثر نمایشی موسیقی بر اساس یکی از آثار ثمین باغچهبان تنظیم شده بود.
رونمایی از پنج کتاب
شهرام کرمی، غلامرضا رمضانی، اصغر همت، رضا فیاضی و مجید قناد، برای رونمایی از کتابهای منتشر شده در این دوره از جشنواره روی صحنه دعوت شدند. "دفتر طلایی 1"، "راز دژ کلات و شاهزاده اژدها"، جلد سوم "زندگی، اندیشه و آثار اوراند هریس" و "لوبیای سحرآمیز، برزوی بی باک" بههمراه کتاب "تادیب الاطفال" به قلم محمود بن یوسف مازندرانی ملقب به مفتاحالملک بوسیله این پنج هنرمند رونمایی شد.
درخشش هنرمندان توانمند موسسه باران
بعد از این برنامه یک تکگویی دیگر از جبار باغچهبان با بازی حمید کیانیان اجرا شد.
پایان بخش جشن صدسالگی تئاتر کودک در ایران، اجرای نمایش "خانم خزوک" که بر اساس متنی به همین نام نوشته جبار باغچهبان و با کارگردانی حمید کیانیان توسط موسسه خیریه توانمندسازی بچههای باران که گروه تئاتر و موسیقی معلولین مشهد است، اجرا شد.
سمیرا فلاحزاده؛ مدیر روابطعمومی و امور بینالملل موسسه باران درباره این موسسه گفت: ۱۰ سال است در زمینه تئاتر فعالیت مستمر داریم. بچههای باران تلاش میکنند که پیام قدرتمند عشق، امید و انگیزه را به قلب هموطنان در ۳۰ شهر کشور جاری کنندو ما با حداقل امکانات با مدیریت حمید کیانیان، هفت همایش در برج میلاد روی صحنه برده ایم و قرار است اولین موسسه آموزش رایگان معلولین را در مشهد تاسیس کنیم.
مریم شمس، فاطمه بذرافشان، مرتضی جوانشیر، شهاب مهدیزاده، داوود بیگلری، مریم سلیمانخواه، شقایق حسنزاده و زهرا چاهی بازیگران این نمایش هستند که در مدتزمان چهل روز با حضور هنرمندان توانمند بهزیستی آماده اجرا شده اند.
طراحی و کارگردانی این نمایش برعهده حمید کیانیان بود و نرگس یوسفزاده طراحی حرکت این نمایش را برعهده داشت. موسیقی نمایش بهصورت پلیبک اجرا شد و سید سجاد شهرآئینی بههمراه مرسده فرخ، آهنگسازی نمایش را انجام داده بودند و ترانههای اجرا شده در مراسم را عباس سپاهیونسی سروده بود. مجتبی خراسانی؛ نوازنده پیانو، شاهین رجبپور؛ نوازنده گیتار و مرسده فرخ؛ نوازنده ویلن و ویولا گروه موسیقی نمایش را تشکیل دادند و ضبط و میکس و مستر موسیقی را استودیو ساین و سید امیرحسین تولایی انجام دادند.
ملیحه فسنقری طراحی لباس نمایش را انجام داده بود و دوخت لباسها را فروغ زمانی عهدهدار شده بود. حمید کیانیان و الهه دانشمند آکسسوآرها را ساختهاند. مجتبی شفیعی و مرسده فرخ صداپیشگان این نمایش بودند.
۱۱ نمایش در همدان اجرا میشود
جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان که از 28 آبان ماه در همدان آغاز شده است با اجرای 7 تئاتر صحنهای و 4 تئاتر خیابانی در پنجمین روز به کار خود پایان میدهد.
در آخرین روز از اجرای نمایش های جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دو تئاتر از بخش نوجوان به روی صحنه خواهند رفت. نمایش "پدر آن" از تهران در دو سانس 10:30 و 15 در سالن اصلی مجتمع فرهنگی و هنری بوعلی سینا و تئاتر " موش و گربه" از همدان در سانس های 10:30، 15 و17:30 در تالار فجر اجرا میشوند.
بخش نمایشهای کودک جشنواره بیست و پنجم نیز با اجرای دو تئاتر به کار خود پایان میدهد. نمایشهای "ماهی سیاه کوچولو" از تهران و "من و مادربزرگه" از همدان در سانسهای 10:30، 15 و 17:30 به ترتیب در سالن اصلی مجتمع فرهنگی و سینمایی شهید آوینی و سینما فلسطین اجرا خواهند شد.
یک تئاتر از بخش دانش آموزی نیز در روز پنجم جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان به روی صحنه خواهد رفت. تئاتر " داور پسند" از بندر عباس در سانسهای 10 و 11 در سالن سینما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا میشود.
دو تئاتر پایانی بخش ملل بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان نیز تئاترهای " خیلی دور" محصول مشترک اسپانیا ونروژ و "کلاغ تشنه بر میگردد" از هند خواهند بود که در سانسهای 15 و 17:30 و به ترتیب در پلاتو مجتمع فرهنگی و سینمایی شهید آوینی و کانون مهدیه به روی صحنه خواهند رفت.
بخش تئاتر خیابانی بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان نیز با اجرای 4 تئاتر به پایان میرسد. تئاترهای "کتاب قدیمی پدر" از تهران، "درباره یک توپ" از قروه، "جادوی گل سرخ" از بروجرد و "بازی در بازی" از اصفهان در محوطه مجتمع فرهنگی و سینمایی شهید آوینی و به ترتیب در سانسهای 15:30، 16، 16:30 و 17:45 اجرا میشوند.
اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان نیز ساعت دهِ روز یکشنبه، چهار آذر در مجتمع فرهنگی و هنری بوعلی سینا برگزار میشود.
هوبرت فرن باخر از جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان میگوید:
تئاتر کودک شریان اصلی تئاتر است
داور آلمانی حاضر در جشنواره ضمن اعلام این نکته که تئاتر کودکونوجوان در ایران رشد داشته است اعلام کرد تئاتر کودک و تئاتر بزرگسال باید به یک اندازه مورد توجه واقع شوند.
هوبرت فرن باخر که از آلمان بهعنوان داور بخش بینالملل این دوره از جشنواره حضور دارد، ضمن اعلام این نکته که تا کنون 12 بار به ایران آمده است، گفت: در تمام سفرهایم تئاترهای ایران را رصد کردهام. معتقد هستم تئاتر ایران در این سالها بسیار پیشرفت کرده است. یکی از نکات جذابی که در دو سفر آخرم دیدهام، ارتباطی است که میان مسائل سیاسی و اجتماعی و تئاتر برقرار شده است. این اتفاق بسیار مثبت است.
فرن باخر ضمن تاکید بر این نکته که نباید میان تئاتر کودک و بزرگسال تفاوتی قائل شد، گفت: شاهد هستم تئاتر کودکان در ایران جدی گرفته میشود اما هنوز نیاز است بیشتر روی تئاتر کودکونوجوان کار شود چون تئاتر کودک و بزرگسال به یک اندازه اهمیت دارند. یکی از بزرگان گفته است: "بچهها را همچون بزرگسالها نگاه کنید و به همان اندازه آنها را جدی بگیرید."
این هنرمند عرصه تئاتر آلمان، ضمن اعلام این نکته که در همدان تمام سالنها پر از تماشاگر هستند، گفت: البته این مساله تنها به سفر اخیرم محدود نمیشود. در تمام اجراهایی که در ایران دیدم، سالنها مملو از تماشاگر بودهاند. همان اندازه که در شهرهای بزرگی همچون تهران مردم علاقهمند به تئاتر دیدهام، در همدان هم مخاطبان زیادی برای دیدن نمایشها به سالنها میآیند.
هوبرت فرن باخر ضمن اعلام تعجب از صد ساله شدن تئاتر کودک در ایران، گفت: تصور میکردم تئاتر کودک قدمت بسیار بیشتری در این کشور داشته باشد! همچنین از 25 ساله شدن جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان بسیار خوشحالم چون بسیار مهم است که جشنوارهای بهصورت هدفدار تنها برای کودکان و نوجوانان برگزار شود اما باز هم تاکید میکنم هیچگاه نباید تئاتر بزرگسال از تئاتر کودکان جدا شود چون این جدایی سبب میشود تئاتر کودکان جدی گرفته شود. درواقع نباید بهعنوان یک جریان فرعی و جانبی به تئاتر کودک نگاه شود بلکه مهم است که این تئاتر را بهعنوان شریان اصلی تئاتر در نظر بگیریم.
وی در ادامه افزود: نیاز تئاتر کودک در ایران جدی گرفته شدن است. نباید هنرمندان حاضر در جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان و برگزارکنندگان این جشنواره خسته شوند و باید به راه خود بهصورت مداوم ادامه دهند. هر سال تجربه بیشتری کسب میکنیم و باید هر سال نسبت به ارتقای این جشنواره اقدام کنید. از حضورم در بیستوپنج سالگی جشنواره تئاتر کودکونوجوان بسیار خوشحال هستم.
کارگردان آذربایجانی حاضر در جشنواره:
جشنواره تئاتر، هنرمندان را زنده نگاه میدارد
کارگردان نمایش "دوستان جنگلبان" اعتقاد دارد در شرایطی که تکنولوژی مردم را از تئاتر دور میکند جشنوارههای تئاتر این هنر را پویا و هنرمندان تئاتر را زنده نگاه میدارد
امیل عسگر اف که با نمایش "دوستان جنگلبان" در این دوره از جشنواره حضور دارد، درباره شکلگیری ایده اصلی نمایش خود، گفت: این نمایش را با استفاده از ژانر فابل کار کردهایم و مطالب را از قول حیوانات منتقل میکنیم. برای نشان دادن حیوانات هم از تنپوش استفاده کرده بودیم. زمانیکه دیدم در سراسر جهان جنگ وجود دارد، تصمیم گرفتم نمایشی را برای کودکانونوجوانان آماده کنم که پیام صلح داشته باشد. اما چون انتقال پیام از زبان انسانها پیش از این بارها در تئاتر اتفاق افتاده بود، تصمیم گرفتم این پیام صلح را از زبان حیوانات به مخاطبان منتقل کنم. از سویی دیگر چون کودکان به حیوانات علاقهمند هستند، استفاده از زبان حیوانات تاثیر بهتری روی مخاطبان میگذارد.
وی در ادامه درباره داستان نمایش، گفت: زلزلهای اتفاق میافتد و حیوانات تحتتاثیر زلزله قرار میگیرند و برای کمک به انسانها اقدام میکنند. هر کدام از حیوانات آنچه در اختیار دارند را گردآوری میکنند و به شهر میبرند تا انسانها دچار مشکل نشوند. برخی از شهرنشینان که شکارچی هستند، بعد از دیدن این اقدام حیوانات، دید دیگری نسبت به حیوانات جنگل پیدا میکنند اما حیوانات هنوز از انسانها میترسند و از آدمها دوری میکنند. درنهایت پیام صلح حیوانات از سوی انسانها مورد توجه و قبول واقع میشود.
عسگر اف ضمن اعلام این نکته که گروه آنها سال گذشته هم در جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان حضور داشته است، گفت: در دنیا جشنوارههای متفاوتی برای تئاتر وجود دارد و در مدتزمان دو سالی که درزمینه کارگردانی تئاتر فعالیت میکنم، در جشنوارههای روسیه، ترکیه و گرجستان هم حضور داشتهام اما سال گذشته که در جشنواره تئاتر کودک حضور داشتم، تمایل داشتم بار دیگر در این جشنواره حضور داشته باشم و به دعوت جشنواره پاسخ مثبت دادم. "دوستان جنگلبان" پیش از حضور در جشنواره، بیست اجرا را در لنکران که گروه ما در آنجا مستقر است، اجرا کرده بود و بعد از جشنواره قرار است نمایش را در کشورهای دیگر اجرا کنیم.
این هنرمند آذربایجانی آثار حاضر در جشنواره را بسیار متنوع دانست و گفت: جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان فرصت بسیار خوبی برای آشنایی هنرمندان با یکدیگر و آشنایی با هنرمندان کشورهای دیگر است. درواقع در شرایطی که تکنولوژی انسانها را از تئاتر دور میکند، جشنوارهها هنرمندان تئاتر را پویا و زنده نگاه میدارد و آدمها را با تئاتر آشتی میدهد.
وی در ادامه افزود: استقبال مخاطبان از تئاترهای روی صحنه بسیار زیاد است و تا امروز در همدان سالن خالی ندیدم. نکته جالب توجه در جشنواره این است که پدرها و مادرها دست فرزندان خود را میگیرند و آنها را برای دیدن تئاتر به سالنها میآورند که این، اتفاق بسیار خوب و مثبتی است چراکه کودکان امروز، تماشاگران و هنرمندان آینده تئاتر را تشکیل میدهند. امیدوارم جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان همواره استمرار داشته باشد و برای مسئولان جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفقیت دارم چراکه تمدن ایران بسیار قدیمی است.
هنرمند استرالیایی حاضر در جشنواره اعلام کرد:
تجربهای شگفتانگیز با هنرمندان مستعد ایرانی
جان ساماها ضمن اعلام این نکته که هنرمندان ایرانی بسیار مستعد و علاقهمند هستند، گفت که جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان فرصت بسیار خوبی برای هنرمندان است
یکی از ورکشاپهایی که در این دوره از جشنواره برگزار شد، درباره آموزش به نوجوانان که مهارتهای میانجی دارند بود تا بتوانند آنها را تبدیل به مهارتهای اجتماعی کنند. مدیر این ورکشاپ جان ساماها؛ بازیگر، تهیهکننده و مدرس تئاتر از کشور استرالیا بود که از 29 آبان تا یکم آذرماه برگزار شد.
جان ساماها درباره دلیل پرداختن به این موضوع و علاقهاش برای برگزاری ورکشاپ، گفت: چهل سال است که بهعنوان بازیگر فعالیت میکنم. وقتی من کار خودم در تئاتر را آغاز کردم، برای آموزش به نیویورک و لندن رفتم و در این سالها بهعنوان بازیگر و کارگردان تئاتر کار کردهام. وقتی سنم بالاتر رفت، احساس کردم بسیار بهتر میشود اگر آنچه آموختهام را به سایرین هم آموزش دهم. البته این کار، یک فرصت دوطرفه است چون خودم هم در این مسیر تجربیات بسیار جذابی داشتم.
وی در ادامه افزود: احساس میکنم در ایران، استعدادهای بسیار درخشانی وجود دارد اما متاسفانه از لحاظ تکنیکی ضعفهایی وجود دارد. به همین دلیل احساس میکنم تکنیکی که به هنرمندان ایرانی نشان دادم برای آنها بسیار مفید بود. در هنرمندان ایرانی من هیجان و انگیزه بسیار زیادی دیدم و واقعا ورکشاپی که در ایران برگزار کردم، تجربهای بسیار جذاب و شگفتانگیز بود. البته حس میکنم بهخاطر مساله ترجمه بخشی از این فرصت از بین رفت چراکه در زمان ترجمه برخی از مسائل از دست میروند. درواقع من از این فرصت استفاده کردم تا به هنرمندان ایرانی نشان بدهم راههای متفاوتی برای تئاتر کار کردن و همچنین شیوههای آموزشی متفاوتی وجود دارد.
ساماها در ادامه تجربه کار کردن با هنرمندان ایرانی را فوقالعاده دانست و گفت: هنرمندان ایرانی چه جوانترها و چه هنرمندان مسن، بسیار علاقهمند بودند که دانش خود را ارتقا دهند. آنها بسیار تمایل داشنتد با دیدگاههای مختلف بازیگری آشنا شوند. آنها بسیار به آموختن علاقه دارند و میدانند همواره باید بیاموزند. به تجربیات جدید بسیار علاقهمند هستند.
جان ساماها ضمن تایید این نکته که سه روز برای آموزش شیوههای تئاتر بسیار اندک است، گفت: به گونهای برنامهریزی کرده بودم که شیوهها را آموزش دهم و تمرین را بر عهده هنرمندان قرار دهم. درواقع هنرمندان حاضر در ورکشاپ باید روی تکنیکها کار کنند. البته این بحث تنها به ورکشای که من برگزار کردم، مربوط نمیشود و اصولا تمرین بسیار مهمتر از آموزش تکنیک است. با توجه به میزان انگیزه و علاقهای که من از هنرمندان دیدم، احساس میکنم آنها این راه را ادامه خواهند داد.
در ادامه ساماها ضمن ابراز امیدواری برای بازگشت به ایران در آینده، گفت: با وجود اینکه آموزش دادن به زبانی که به آن تسلطی ندارید کار دشواری است و من این پالش را داشتم، برگزاری ورکشاپ در قالب جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان تجربهای بسیار جذاب و دوستداشتنیای بود. چراکه به ایران آمدم و در کنار دیدن زندگی روزمره آدمها ورکشاپ برگزار کردم. امیدوارم ورکشاپهای بیشتری در ایران برگزار کنم تا با فرهنگ مردم بیشتر آشنا شوم. امیدوارم باز هم به ایران بیایم اما اینبار ورکشاپم بیشتر از سه روز باشد و زمان در نظر گرفته شده برای هر روز هم بیشتر از سه ساعت باشد. احساس میکنم اگر بتوانم دوباره به ایران بیایم و این بار "مسترکلاس" پنج الی 10 روزه و تمام وقت برگزار کنم، اتفاق بهتری رخ میدهد.
این هنرمند تئاتراسترالیایی جشنواره بینالمللی تئاتر کودکونوجوان همدان را فوقالعاده ارزیابیبی کرد و گفت: این جشنواره فرصت بسیار خوبی را در اختیار هنرمندان قرار میدهد تا با یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند. واقعا از حضور در این جشنواره هیجانزده هستم.