به گزارش هنرآنلاین، آلبوم "اینک از حافظ" با موسیقی پویا سرایی و آواز صادق شیخ‌زاده در کشورهای افریقایی، امریکای جنوبی و آسیای شرقی انتشار یافت.

به گزارش روابط عمومی این اثر، صادق شیخ‌زاده خواننده آلبوم اینک از حافظ در خصوص این انتشار گفت: این آلبوم که با نام بزرگداشت حافظ در استراسبورگ فرانسه منتشر شده بود پس از انتشار در ایران با نام "اینک از حافظ" هم اکنون در کشورهای افریقایی، آمریکای جنوبی و آسیای شرقی به نشر و پخش رسید.

وی ادامه داد: پس از نشر "اینک از حافظ" در ایران همراه با حواشی بوجود آمده پیرامون ناشر اثر که هم اکنون نیز بنابر اخبار واصله متواری گشته است، با رایزنی که میان فعالان فرهنگی در کشورهای کنیا، افریقای جنوبی، شیلی و تایلند به وجود آمد چند عرضه کننده محصولات موسیقایی از جمله می‌ریام ویلیامز و دائودی کابکا (از کنیا و افریقای جنوبی به مرکزیت شهر نایروبی)، سباستین والدیویا (از شیلی به مرکزیت ایالت پونتا ارناس) و (پیاپونگ فانریت از تایلند به مرکزیت شهر بانکوک) مسئولیت پخش آثار منتشر شده را به عهده گرفتند. گفتنی است این مهم به زودی برای آلبوم نخست بنده با نام "اینک از امید" که جوایز بین المللی دریافت کرده است نیز از اوایل فصل بهار به وقوع می‌پیوندد.

شیخ‌زاده خاطر نشان کرد: "اینک از حافظ" در ایران به باز نشر دوم خود نزدیک می‌شود تا کالای فرهنگی سبد خرید هموطنان در نوروز باشد.

آلبوم "اینک از حافظ" شامل تصانیفی چون دفتر بی‌معنی، مرغان قاف، شهره شهر، پیرما و ساز و آواز بر اساس اشعاری از حافظ است که در آن هنرمندانی چون پویا سرایی: سنتور، مصباح قمصری: بم کمان و زکریا یوسفی: کاخون به هنرنمایی پرداخته‌اند.

"اَوان" با بازتاب زندگی مردم به بازار می‌آید

"اَوان" که نخستین آلبوم گروه موسیقی "اَوان" است آماده رونمایی شده است تا نیمه بهمن ماه در حالی وارد بازار شود که این گروه در نخستین روز از بخش تلفیقى سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر به روى صحنه می‌رود.

علیرضا برزگر آهنگساز و سرپرست گروه با اعلام این خبر گفت: "این آلبوم قرار بود بعد از کنسرتی که ۱۶ مهرماه در برج آزادی برگزار شد رونمایی شود اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت آماده سازی نهایی آلبوم به عقب افتاد و در زمستان سال جاری رونمایی خواهد شد."

براساس جدول سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر گروه موسیقی اَوان با اجرای روز ۲۳ بهمن ماه در فرهنگسرای ارسباران بخش موسیقی تلفیقی این دوره از جشنواره را افتتاح خواهد کرد. قرار است در این اجرا قطعات آلبوم "اَوان" نواخته شود.

آلبوم اَوان یک آلبوم با ۹ تراک موسیقی تلفیقی با آهنگسازی دانیال جلالی، علی‌رضا برزگر و حمید نعیمی است که در مدت دو سال تکمیل و آماده شده است. بزرگر درباره آماده سازی این آلبوم گفته است: "آهنگسازی برای این آلبوم از تیرماه ۱۳۹۲ آغاز شده است و بعد از سه ماه و اندی آهنگسازی مداوم مجموع ۹ تراک با ۱۲۰ صفحه پارتیتور آماده و ضبط آن با همراهی ۹ نفر نوازنده‌ و حدود ۱۵ ساز آغاز شد."

این گروه پیش از این ۱۶ مهر ماه بخش‌هایی از این آلبوم را در برج آزادی اجرا کرده‌اند که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان رو به رو شد.

"اَوان" جزو اولین گروه‌هایی است که سبک فیوژن را به شیوه "پارت محور" دنبال کرده است و نوازندگان، قطعات آهنگسازی شده را اجرا می‌کنند. در گروه اَوان ۹ نوازنده با تلفیق سازهای ایرانی و غربی در کنار یکدیگر دعوت شده‌اند تا آهنگ‌هایی که ساخته شده را بنوازند.

حمید نعیمی (گیتار الکتریک)، مهرداد مهدی (آکاردئون)، میلاد مرادی (کمانچه)، رشاد شالپوش (عود و دیوان)، آرش ضرابی (کنترباس)، برزو بهرامی (پرکاشن) و فرید فرزیان‌پور (درامز)، ‌ دانیال جلالی ساکسیفون و علی‌رضا برزگر (سنتور) اعضای گروه اَوان هستند که به گفته برزگر جزو بهترین‌های سازهای خود هستند.

موسیقی گروه اَوان، بازتابی از اجتماع و آدم‌هایی است که در آن زندگی می‌کنند. افرادی که سلیقهٔ موسیقیایی‌اشان مانند زندگی‌اشان پلی ریتیمک است.

سرپرست گروه موسیقی اَوان، معتقد است این آلبوم با موسیقی بدون کلام تلاش می‌کند تا رنگ و بوی اجتماعی داشته باشد: "ما مخالفتی با کلام در موسیقی نداریم اما به عمد دست به این انتخاب زدیم و سعی کردیم با موسیقی و دیالوگی که میان ساز‌ها رد و بدل می‌شود حرف‌هایمان را بزنیم. به اینکه موسیقی می‌تواند مستقل از کلام نیز حرف‌هایش را بزند اعتقاد داشتیم و تجربه‌ای که در کنسرت‌ها داشتیم هم نشان داد که توانستیم از طریق این گفتگوى بى کلام موسیقی تلفیقی را برای مخاطبان به وجود آوریم."

بزرگر درباره انتخاب موسیقی تلفیقی نیز با اشاره به اینکه این گونه موسیقی تلفیقی از فضاهای مختلف موسیقایى و فرهنگى سایر ملل است گفت: "اساساً موسیقی تلفیقی - فیوژن - بیشتر از سایر ژانر‌ها نیاز به تجربه و دانش دارد. چرا که در این گونه موسیقی چندین ذهنیت از چندین فضای متفاوت با یکدیگر گفتگو می‌کنند و به دست آوردن یک زبان مشترک علاوه بر اینکه جذابیت زیادی دارد به یک همجوشی احتیاج دارد."

آلبوم "سوی بی‌سو" منتشر شد

آلبوم "سوی بی‌سو" به خوانندگی امیر اثنی عشری و آهنگسازی محمدعلی نجف‌ پور توسط انتشارات آوا خورشید (بتهوون) منتشر شد.

سوی بی‌سو که بر مبنای ترجیع بند مشهور هاتف اصفهانی ساخته شده است، در دستگاه سه‌گاه اجرا و به تازگی وارد بازار موسیقی شده است. چمن آرا، مدیر موسسه آوا خورشید در این خصوص گفت: "مسائل اقتصادی در سال‌های گذشته بر نشر موسیقی تأثیر گذاشته است؛ ما پیش از این، سالانه ۲۰ اثر موسیقی را منتشر می‌کردیم اما طی سه سال گذشته مجبور به کاهش آثار شده‌ایم ولی حال "سوی بی‌سو" آن‌قدر خوب بود که دوست داشتم آن را منتشر کنم. این اولین کار مشترکی است که ما با آقای اثنی عشری انجام می‌دهیم، ولی امیدوارم این فرصت را داشته باشیم که آثار دیگری را با این خواننده خوب کشورمان منتشر کنیم."

محمدعلی نجف‌پور، آهنگساز این آلبوم نیز با بیان اینکه در تولید این اثر دغدغه‌های فلسفی وحکمی داشته است، گفت: "هر قطعه موسیقی، کتابی شنیداری است که بدون واژه، مخاطب را به ساحت خالق خود دعوت می‌کند. سپاسگزار مهر و محبت همه اعضای گروه مهبانگ هستم که اگر آن‌ها نبودند این اثر به امضای خود نمی‌رسید و تشکر ویژه دارم از امیر اثنی عشری عزیز که کار کردن با ایشان لذتی دو چندان دارد و من می‌خواهم به آهنگسازان بگویم لذت شیرین در کنار ایشان بودن را تجربه کنید."

دکتر امیر اثنی عشری، خواننده آلبوم "سوی بی‌سو" که سابقه همکاری و انتشار دو اثر با استاد محمدرضا لطفی را در کارنامه هنری خود دارد، نیز در خصوص قالب انتخاب شده در این اثر گفت: "معروف‌ترین ترجیع‌بند‌ها یکی از سعدی است با بیت ترجیع "بنشینم و صبر پیش گیرم دنباله کار خویش گیرم" و دیگری از هاتف اصفهانی با بیت ترجیع "که یکی هست و هیچ نیست جز او وحده لا اله الا هو". ترجیع بند هاتف یکی از مهم‌ترین آثار مبتنی بر تفکر وحدت وجودی است که در این فلسفه جز "یک" چیز دیگری، در جهان نمی‌بیند."

اثنی عشری افزود: "ساز و آواز همیشه برایم در درجه اول اهمیت قرار داشته و دارد. اما در این اثر به دلیل سیر روایت گونهٔ شعر هاتف که اکثر ابیات را با یکدیگر موقوف المعانی می‌کند، اجرای ساز و آواز به شکل رایج امکان ناپذیر است؛ به همین دلیل با فضا سازی که در زیر کلام صورت می‌گیرد ابیات آواز با سرعتی بیشتر از آنچه در ساز و آواز مرسوم هست، خوانده شده است."

پاکان هیرسایی (سنتور)، سوگل خجسته (نی)، یاسمین شاه حسینی (عود)، مجید مظاهری (کمانچه، کمانچه آلتو)، متین آهنگری و محمد زرین مهر (کمانچه)، ساینا زمانیان (تار بأس)، مژگان حسینی (تمبک)، حامد ترکمن (بندیر) و محمدعلی نجف‌پور (تار، بم تار و بم سه تار) نوازندگانی هستند که در این آلبوم حضور داشته‌اند.

علاقه‌مندان برای تهیه آلبوم "سوی بی‌سو" به صورت نسخه اصلی می‌توانند به مراکز معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری سراسر کشور مراجعه نمایند.