به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی در نشستی با کامبیز روشنروان، حسن ریاحی، حمیدرضا نوربخش و شاهین فرهت درباره جشنواره موسیقی فجر گفتوگو کرد.
الهیاری در این نشست گفت: ساماندهی آییننامهها و شوراهای دفتر موسیقی و ساختارها از ضرورتها و برنامههای دفتر موسیقی است که در دستور کار قرار داد، اما دفتر موسیقی تقویم جشنوارههای موسیقی جوان، نواحی و فجر را نیز دارد و برنامهریزی این رویدادها را انجام میدهد. با توجه به اهمیت جشنواره بینالمللی موسیقی فجر و فرصت باقیمانده تا زمان جشنواره تصمیم داریم از تجربهها و نظرات هنرمندان از جمله دبیران دورههای قبلی جشنواره که با مسائل این رویداد آشنایی کامل دارند؛ استفاده کنیم. ضرورت دارد جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، فرصت و امکانی برای حضور سلایق مختلف موسیقی فراهم کند.
کامبیز روشنروان آهنگساز و دبیر دورههای ٢٢ تا ٢٤ جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، در این نشست گفت: در دورههایی که دبیر جشنواره بودم؛ جشنواره رقابتی شد و رقابت تکنوازی، گروه نوازی، ارکسترها و گروههای کُر در جشنواره فراهم شد و به این ترتیب گروهها و هنرمندان مناسب و توانمندی شناسایی شدند. کشور ما در زمینه موسیقی ظرفیت و توانمندی زیادی دارد اما اگر استعدادها ساماندهی نشوند و فرصت و امکان اجرا نداشته باشند؛ ممکن است این گروهها تعطیل شوند. در آن زمان، بخش موسیقی پاپ را به جشنواره اضافه کردیم و بخش رقابتی پاپ هم در جشنواره ایجاد شد تا فرصتی برای آثار جدید برگرفته از فرهنگ ایرانی فراهم شود. در بخش بینالملل، ضرورت دارد گروهها و هنرمندان حرفهای در جشنواره حضور داشته باشند.
روشنروان با تأکید بر اهمیت بخش پژوهش گفت: در آن دوره که دبیر بودم، بخش پژوهشی نیز در جشنواره راهاندازی و به آسیبشناسی موسیقی ایران پرداخته شد. در واقع، هدف این بود که کاری زیربنایی در حوزه پژوهش، انجام شود و تداوم یابد.
حسن ریاحی آهنگساز و دبیر دورههای ١٩ تا ٢١ و ٢٦ تا ٣١ جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، در این نشست گفت: در حال حاضر، نوعی یکنواختی در جشنوارههای موسیقی دیده میشود و باید یکنواختی و تکرار از جشنواره موسیقی فجر گرفته شود تا جشنواره، جشنوارهای پویا باشد. در دورههایی که دبیر بودم فکر کردیم استعدادهای موسیقی نواحی، کلاسیک ایرانی و غربی را حمایت کنیم و جشنواره از این نظر، موفق بود. به هر حال، ضرورت دارد جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، بر موسیقی ملی ما، یعنی موسیقی نواحی و کلاسیک ایرانی، تأکید کند. هرچند دست جشنواره از نظر مالی باز نیست؛ اما مهم است نوازندگان و هنرمندانی که از دیگر کشورها به جشنواره میآیند؛ باکیفیت باشند.
حمیدرضا نوربخش دبیر دورههای ٣١ تا ٣٣ جشنواره بینالمللی موسیقی فجر نیز در این نشست گفت: جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به ضرورت، در دورهای شکل گرفته و بنابراین بوده جشنی در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی باشد و هر حوزهای بهتناسب، رویداد خود را طراحی و اجرا کند. یک نگاه این بود که جشنواره موسیقی فجر، بروز شادمانی باشد؛ بنابراین جشنواره در سالنهای متعددی در نقاط مختلف شهر برگزار شود. اما یک نگاه هم این بود که جشنواره بستری برای تعامل موسیقی ایران با موسیقی دیگر کشورها و فرصتی برای تعالی موسیقی باشد و از این فرصت، استفاده هنری و معنوی شود. به دلایل مختلفی، از جمله مشکلات موسیقی در کشور، این نگاه چندان در جشنواره محقق نشد و شرایطی پیش آمد که مرزبندی در جشنواره به وجود آید که عمده مشکلاتی که جشنواره بینالمللی موسیقی فجر داشته، ناشی از این نگاه است. در دهه شصت، چون بهندرت کنسرت و اجرای موسیقی وجود داشت، جشنواره فرصت مناسبی برای حضور گروههای مختلف در جشنواره بود اما از دهه ٧٠ که بهتدریج اجرای کنسرتها افزایش یافت؛ جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، تنها گزینه برای گروههای موسیقی نبود. البته در سی و چهار دوره جشنواره موسیقی فجر، حتماً ١٥ دوره، درخشان بوده است.
نوربخش در ادامه گفت: جشنواره بینالمللی موسیقی فجر بهعنوان ویترین موسیقی باید جذاب باشد و اگر ویترین جذابی داشته باشیم؛ گروهها و اجراهای آن دیده میشوند. جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، ظرفیت یگانه و ممتازی است که باید از آن استفاده شود و هنرمندانی که تاکنون دبیر یا داور جشنواره بودهاند؛ این دغدغه را داشتهاند که از این بستر استفاده شود. جشنواره بینالمللی موسیقی فجر باید چنان مهم شود که هر گروه و هنرمندی باور کند حضور در جشنواره، میتواند به آنها کمک کند.
نوربخش در ادامه افزود: آییننامه جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به بازنگری نیاز دارد و لازم است چارت و ساختار جشنواره و مسئول جشنواره مشخص باشد چنانکه آقای روشنروان هم گفت رقابت در جشنواره مهم است و از جذابیتهایی است که انگیزه و اشتیاق به هنرمند میدهد. رقابت گروههای موسیقی در جشنواره، به شرطی اهمیت دارد که گروهها رها نشوند و راه همواری برای تولید و ارائه آثارشان فراهم شود تا به بدنه اصلی موسیقی اضافه شوند.
نوربخش سپس گفت: در دورهای که دبیر جشنواره بینالمللی موسیقی فجر شدم؛ رقابت را در بخش تولید به جشنواره آوردیم و جایزه باربد طراحی شد که قبلاً چنین جایزهای در موسیقی نداشتیم. البته ممکن است نقدها و ایرادهایی به داوریها باشد که در بیشتر رویدادها وجود دارد و میتواند اصلاح شود.
شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین و سی و پنجمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر نیز در این نشست گفت: برگزاری این نشست که دبیران جشنواره حضور دارند و نظرات و تجربههای خود را بیان میکنند، ایده ارزشمندی است. در دورههای مختلف برای جشنواره و موسیقی تلاش کردهاند که شایسته قدردانی است.
فرهت افزود: انتخاب گروهها و هنرمندان و گروههای خارجی برای جشنواره اهمیت دارد و کیفیت آنها مورد توجه است. برگزاری جشنواره بهصورت رقابتی نیز موجب انگیزه گروهها میشود.