گروه فرهنگی هنرآنلاین: حامد قشقاوی دبیر امور بین‌الملل کنفرانس افق نو در خصوص زمینه‌های شکل گیری این کنفراس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: نادر طالب‌زاده دو سفر به امریکا داشته است که خیلی نگاه‌اش را سیاسی می‌کند و از سمت بحث‌های هنری و سینمایی به سمت مسائل سیاسی و ژئوپولوتیک و مسائل خاورمیانه و ژورنالیستی می‌برد. اولین سفر او در سال 1991 بوده است.

وی افزود: طالب‌زاده همه مسائل جهان را بر اساس انقلاب اسلامی تفسیر می‌کرد. مثلا انفجارات آمیا در آرژانتین اتفاق می‌افتاد طالب‌زاده می‌گفت این واکنشی به انقلاب اسلامی است. 11 سپتامبر را واکنشی به انقلاب اسلامی می‌دانست. می‌گفت این‌ها تأثیر وضعی انقلاب بر جهان است و از 1979 به این طرف، هر اتفاقی در جهان بیفتد واکنشی به انقلاب اسلامی ایران است. او با این نگاه وقایع جهان را تحلیل می‌کرد و به این نگاه باور و ایمان داشت.

قشقاوی اضافه کرد: نادر طالب‌زاده دهه هفتاد میلادی در آمریکا زندگی کرده است. دانشگاه فیلمسازی کلمبیا درس خوانده است. جایی که استفان شارف، هیچکاک شناس معروف تدریس می‌کرد. جایی که فیلمسازان مطرح در سطح بین‌الملل تدریس داشتند. او بر اساس مشاهداتی که مبتنی بر امریکای دهه هفتاد داشته است می‌گوید: جامعه امریکایی که در آن زندگی کردم این جامعه‌ای که در دهه نود دیدم نبود. همه چیز در حال تغییر بود. رابطه مردم با اجتماع، فرهنگ و دین؛ همه چیز در حال تغییر بود.

دبیر امور بین الملل کنفرانس افق نو اظهار داشت: به همین دلیل بود که به فکر ساخت مستندی درباره شرایط حاکم بر فضای داخلی امریکا افتاد. شهید آوینی «ساعت 25» را به عنوان نام این مستند پیشنهاد می‌دهد که به یک مسئله آخرالزمانی اشاره دارد. در نهایت، این مستند به عنوان اولین کاری که درباره مسئله فروپاشی امریکا است و اولین مستندی است که در داخل امریکا ساخته شده، از تلویزیون پخش می‌شود.  

وی گفت: طالب زاده در سال 2006 بعد از واقعه 11 سپتامبر، به امریکا می‌رود. آنجا با یک عده از متفکرین اروپایی و امریکایی مصاحبه می‌کند. به ایران که می‌آید با آقای منتظمی که آن زمان سفیر کنگو بود آشنا می‌شود. منتظمی بعد از کنگو برای فرانسه ماموریت گرفت. آقای طالب‌زاده از منتظمی می‌خواهد که شبکه‌ای از چهره‌ها و شخصیت‌ها در آنجا ایجاد کند. نهایتاً در سال 89 اولین کنفرانس هالیوودیزم و بعد هم دومین و سومین کنفرانس آن برگزار می‌شود.

قشقاوی بیان کرد: شهریور 91 اولین کنفرانس افق نو برگزار می‌شود. با روی کار آمدن دولت روحانی، کنفرانس لغو می‌شود که با واکنش‌های زیادی در داخل و خارج همراه می‌شود اما در این میان، کنفرانس با حمایت افراد و نهادهای دیگری مسیر خود را ادامه می‌دهد. سردار نقدی حامی برگزاری سه دوره و احسان محمدحسنی حامی برگزاری دو دوره بود که در لبنان و عراق برگزار شد. یک دوره هم آقای رئیسی حمایت کرد که به خاطر علاقه‌ای بود که شخصاً از قدیم به حاج نادر داشت.

وی خاطر نشان کرد: از  آخرین کنفرانسی که در مشهد در سال 97 برگزار کردیم یک سری بدهی مانده است که حدود 500 میلیون دستمزد مترجم است. آقای رحیم پور ازغدی این مسئله را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و از وزیر مربوطه پیگیری کردند. آقای رئیس جمهور گفته بود من این‌ها را می‌شناسم و در جریان کنفرانس‌شان هستم. آقای وزیر هم پیگیر شده و حالا در صدد هستند که بدهی‌های قبلی را بپردازند. ان شاءالله بتوانند کمک کنند که کنفرانس جدیدی برگزار شود. البته از طریق کانال‌های دیگر هم پیگیر این مسئله هستیم.

قشقاوی در پایان گفت: حتی وقتی خود مرحوم طالب‌زاده هم زنده بود همین مشکلات را داشتیم. مدام از این مسئول به آن مسئول مراجعه می‌کردیم تا بلکه نهادی پیدا شود و هزینه بلیت و اقامت چهارتا امریکایی و اروپایی را تقبل کند. بعضی وقت‌ها طالب زاده هم به خاطر مشکلات جسمی‌ای که داشت خسته می‌شد. با این همه در تلاشیم این حرکت را ادامه دهیم. در همین مدت دو سالی که آقای طالب‌زاده به رحمت خدا رفته است، هفت شخصیت مهم اروپایی و امریکایی را دعوت کردیم. دو نفر از فرانسه، یک نفر از بلژیک و چهار نفر از امریکا. چهار چهره در 1401 و سه چهره در 1402.