گروه فرهنگی خبرگزاری هنر ایران: امیررضا یزدخواستی، مدیرعامل شرکت توسعه تجارت هنر پروانه در گفتگو با خبرنگار هنر آنلاین گفت: شرکت پروانه با رویکرد خرید، فروش، تولید و تهاترآثار هنری و برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی ایجاد شده است، این شرکت در دولت مردمی مجددأ احیا گردید و تقریباً از مهر ماه سال گذشته شروع به فعالیت کرد. 

یزدخواستی ادامه داد: رسالتی که صندوق اعتباری هنر دارد موجب شد این شرکت حلقه واسطی بین هنرمندان و بازار باشد. شرکت پروانه با تجاری سازی آثار هنری و اصول بازرگانی در بازارهای داخلی و بین المللی شروع به فعالیت نموده و آثار خود را بر اساس نیاز و دیدگاه متقاضی آماده سازی و ارائه می نماید .

وی با اشاره به سیاست های صندوق اعتباری هنر در راستای حمایت و توجه به کسب و کارهای فرهنگی و هنری گفت: شرکت پروانه نیز تلاش می کند با تولید این آثار اقدام به توانمند سازی هنرمندان نماید.

یزدخواستی افزود: در همین راستا براساس مطالعاتی که از بازار و مخاطبین بدست می آوریم آثار را تولید و برای ارائه به بازارهای داخلی و خارجی آماده می سازیم.

وی در ادامه گفت: در این زمینه از50 هنرمند در حوزه تجسمی در سراسر کشور دعوت به کار شد و تا پایان سال 1402 با همکاری این هنرمندان تقریباً بیش از هزار اثر هنری تولید شد. 

مدیرعامل شرکت توسعه تجارت هنر پروانه با بیان اینکه پیش از این هنرمندان اثر تولید می‌‌کردند ولی بازار پر رونقی برای فروش نبود، گفت: ما این فعالیت را تجاری‌‌سازی کردیم و استقبال خیلی خوبی نیز از این طرح شد. شرکت توسعه تجارت هنر پروانه برندی را به نام «قاب هنر» را ایجاد کرد که رسالت فروش آثار به سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی با این برند آغازگردید. هدف ما از تولید این آثار ارائه آنها به سازمان ها و شرکت‌های خصوصی است. 

 

یزدخواستی با تأکید بر نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی خرید آثار هنری بیان کرد: هنوز فرهنگ‌‌سازی مؤثری برای خرید،فروش و رونق مبادلات آثار هنری ایجاد نشده، ما هنرمندان را ازدیدگاه حمایت خواهی به توانمندسازی سوق داده‌ایم و از سوی دیگر هم باید در این زمینه فرهنگ‌‌سازی شود.

وی تصریح کرد: هدیه دادن در مناسبت های مختلف یکی از رسوم ما ایرانیان است. در این زمینه تلاش می کنیم آثار هنری فاخرهنرمندان ایرانی جایگزین هدایای خارجی وگاهاً بی‌‌کیفیت در سبد خرید مردم و سازمان ها شود.

یزدخواستی تأکید کرد: با این کار هم به هنرمندان و مجموعه‌های هنری مرتبط کمک کرده‌‌ایم و به چرخه تولید رونق داده ایم و  از سوی دیگر آثار هدیه داده شده در طول زمان دارای ارزش افزوده مضاعفی برای خریداران خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: از آنجا که این شرکت با هنرمندان سراسرکشوردر ارتباط است، قابلیت تولیدآثار با درجه‌ای که متقاضی درخواست کند را داشته و می تواند ارائه نماید.

وی با بیان اینکه صندوق اعتباری هنر تقریباً 100هزار نفر عضو دارد، پشتوانه تجربی- هنری خوبی از هنرمندان در رشته های گوناگون داریم .در فرایند آماده سازی آثار با بهره گیری از اساتیدی برجسته که به عنوان مدیران هنری پروژه طرح قاب هنر هستند بعد از ممیزی آثار، گواهی اصالت آثاربه جهت هویت بخشی و تضمین اصالت برای خریداران را صادر می کنیم.

یزدخواستی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به فعالیت ‌های شرکت توسعه تجارت هنر پروانه در سال 1403 اظهار داشت: ما پروژه «قاب موسیقی» را ایجاد کرده‌ایم و «قاب نمایش» مان هم از اواسط خردادماه 1403 راه‌اندازی خواهد شد.

وی در خصوص پروژه قاب موسیقی گفت: ما یک سری هنرمندان گروه مقامی را از سراسر کشور شناسایی کرده و هم اکنون در حال تشکیل گروه های بیشتر و جمع آوری آثارشان هستیم.